הבית הלבן התייחס אמש למו"מ בין ישראל לחמאס על הסכם הפסקת אש ועסקת חטופים, ומסר כי "עדיין ישנם פערים בין הצדדים". זאת על רקע קולות משני הצדדים שלא סיפקו אתמול אופטימיות לגבי המו"מ.
דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר בתדרוך לכתבים כי "בשני הצדדים שמענו הצהרות רשמיות שלא מייצגות באופן מלא את הדיונים שאנחנו עורכים איתם באופן פרטי. ראש ה-CIA וויליאם ברנס ושליחו של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק שוהים בקהיר במסגרת המגעים, ונועדים עם עמיתיהם". לדברי קירבי, "בימים הקרובים יתקיימו דיוני המשך".
1 צפייה בגלריה
yk13993752
yk13993752
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר שראש הממשלה נתניהו הציב עקרונות לניהול המו"מ, בחמאס קוראים למתווכות "לשים קץ לתחבולות שלו".
בהודעה החריגה שפרסם ארגון הטרור, המרמזת כי הוא מעוניין בעסקה, נאמר כי "בזמן שתנועת חמאס מציעה גמישות וחיוביות כדי להקל על השגת הסכם לעצירת המלחמה, נתניהו מציב מכשולים בפני המו"מ, מגביר את תוקפנותו על מנת לסכל את כל המאמצים להגיע להסכם".
על רקע הפשיטה של צה"ל בדרום העיר עזה, קראו בחמאס גם לקהילה הבינלאומית ולאו"ם "לעמוד באחריות המשפטית וההומניטרית שלהם ולהפעיל לחץ כדי לעצור את רצח העם נגד עמנו".
שעות ספורות לאחר מכן, בהודעה נוספת שמרמזת על החשש מהפעולה כעת בעזה, נאמר כי ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה "שוחח עם המתווכות והתריע מפני ההשלכות הקטסטרופליות של המתרחש בעזה, כמו גם ברפיח ובמקומות אחרים". בחמאס אמרו כי "הדבר יחזיר את המו"מ לנקודת האפס, ונתניהו וצבאו נושאים באחריות המלאה לכך".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הציג אתמול תמונה של סינוואר מרים ידיים לאות ניצחון ואמר בפתח ישיבת הסיעה: "זו התמונה שנקבל בעזה אם חלילה נחתום על העסקה המופקרת. העסקה הזו היא תבוסה והשפלה למדינת ישראל וניצחון לסינוואר. היא תגזור מוות על 90 החטופים שאינם חלק מהעסקה ותביא חלילה לאלפי נרצחים שימותו בטבח הבא".
סמוטריץ' פנה לנתניהו ואמר לו: "זה לא הניצחון המוחלט שהבטחת, זה הכישלון המוחלט. עם ישראל, המשפחות השכולות ולוחמי צה"ל דורשים ניצחון. אסור לנו לאכזב אותם. אסור לנו לסכן את המדינה".
מנגד, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שב ואמר כי יגבה את נתניהו אם שותפיו יפרשו מהממשלה: "נתניהו הוא ראש ממשלה כושל ואשם באסון, אבל הכי חשוב להחזיר את החטופים. אם ירצה רשת ביטחון, נסגור את הפרטים".