בעלי מסעדות מצפון הארץ השתתפו אתמול בדיון בוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בראשות ח"כ מיכאל ביטון, ודרשו מהממשלה לסייע להם כדי למנוע את סגירת עסקיהם. "איפה שיש תיירות יש גם מסעדות, וזה עובד גם הפוך – היכן שיש מסעדות יש גם תיירות. אנחנו מבקשים שיתקנו את הטעות ההיסטורית שמחריגה מסעדות מתחום התיירות, ומתריעים שלתיירים לא יהיה לאן לחזור לאחר המלחמה", אמרה לילך ספיר, מ"מ מנכ"ל איגוד המסעדנות.
ספיר הוסיפה כי לבעלי המסעדות שנשענים על רווחים נמוכים אין יכולת לשרוד בזמן מלחמה, וכי את ההלוואות של הקורונה שבעלי המסעדות לקחו בתקופת הקורונה הם עדיין משלמים.
1 צפייה בגלריה
yk13994213
yk13994213
(צילום: אביהו שפירא)
יו"ר הוועדה ביטון קרא למשרד האוצר לתת סל מענקים כולל לענף המסעדות בצפון הארץ: "בגלל בירוקרטיה ממשלתית הנשענת על סעיף המגדיר בחוק מסעדנות בנפרד מתיירות, מסעדות בצפון לא מקבלות סיוע מהמדינה. המדינה, במקום לסייע למסעדנים בצפון, תצטרך לשלם דמי אבטלה למאות עובדים מפוטרים, ובנוסף, לא תקבל מסים מהעסקים שנסגרו". ממשרד האוצר נמסר בישיבה כי המשרד מסתכל על חבל הארץ בצורה רוחבית ולא במתן פתרון לבית עסק כזה או אחר.
בדיון אמרה יעלי, בעלת מסעדה בצפת: "הפקידים ממשרד האוצר לא מבינים בתיירות והם חייבים להבין שמסעדות בגליל ובגולן מתבססות על תיירות פנים וחוץ. העסקים שלנו קורסים, הגולן שומם, בתי הקפה שוממים, צפת שוממה, ואני מרגישה שהמדינה אטומה. מ-120 עובדים נשארו רק 40 שבקושי משלמים להם משכורת".
עדי פרץ, בעל בית קפה מטרלו בעין זיוון שנסגר זמנית, סיפר: "בית הקפה שלי התבסס על תיירות. המלחמה והמצב משפיעים גם על הספקים שלי שמהם אני לא קונה כבר חודשים. החלטתי לעצור כי אני לא יכול לספוג עוד הפסדים". יקיר ליסיציקי, בעל מסעדה, דרש מהממשלה תוכנית סיוע בטווח של 0-40 ק"מ מהגבול כפי שנעשה בדרום. לדברי תמר מירסקי מהסוכנות לעסקים קטנים, הפגיעה במחזורים של המסעדות בצפון עומדת על כ-30%.