בעוד שבועיים בדיוק ייפתחו המשחקים האולימפיים בפריז, אחרי שיט על נהר הסיין שיארח את טקס הפתיחה. 87 ספורטאים ישראלים יהיו שם, במשלחת האיכותית ביותר שאי פעם לוהקה לאירוע הספורטיבי הגדול בעולם.
לצד המאמץ להתרכז בספורט, המשלחת הישראלית תהיה מאובטחת בצורה הדוקה לאור החששות הביטחוניים וניסיונות התפרעות אפשריים של מפגינים פרו-פלסטינים. כל אלה, מקווים במשלחת, לא יעמדו בדרך לשיפור השיא הישראלי שנקבע באולימפיאדה הקודמת, בטוקיו, עם ארבע מדליות ובהן שני אלופים אולימפיים, ארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם, שזכו בזהב במקצוע ליבה יוקרתי כמו התעמלות.
11 צפייה בגלריה
ספורטאי אולימפיאדת פריז
ספורטאי אולימפיאדת פריז
ספורטאי אולימפיאדת פריז
המשלחת לפריז מקווה, דווקא בשנה הקשה שעוברת על כל ישראלי, להביא הרבה נחת לצופים בארץ ולחזור לישראל עם כמה שיותר מדליות עם הצוואר. ככה זה כשבמשלחת הנוכחית ישנם ארבעה אלופי עולם ומספר שיא של מחזיקי מדליות באליפויות עולם, ב"סייקל" האולימפי הקצר ביותר שהיה בין תחרויות – שלוש שנים בלבד, בשל דחיית המשחקים בטוקיו בשנה בעקבות הקורונה.
ארבע-חמש מדליות ועוד 17-18 גמרים אולימפיים – אלה היעדים שהציבה היחידה לספורט הישגי, הזרוע המקצועית של הוועד האולימפי. אז מי הספורטאים שעליהם מונחת האחריות הגדולה? אלה שמות המועמדים והמועמדות הבכירים לחזור עם מדליה מפריז 2024, וגם אלה שיכולים בהחלט להפתיע את כולם ולסיים על הפודיום.

ארטיום דולגופיאט > התעמלות

הרזומה: אלוף אולימפי, אלוף עולם ופעמיים אלוף אירופה בתרגיל הקרקע
התקווה: זכייה בזהב שני ברציפות
יש מדינות שבהן אלופים אולימפיים הם כוכבים מוחצנים וחובבי השקות, ויש את ישראל, שבה עוצרים את ארטיום דולגופיאט ברחוב רק כדי לשאול "תגיד, אתה לא ההוא מהנינג'ה?" הסיפור הזה, מפיו של דולגופיאט שמעדיף לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך, לא משנה את העובדה הפשוטה: מדובר בכוכב הגדול ביותר של המשלחת הישראלית לפריז.
11 צפייה בגלריה
yk13994643
yk13994643
ארטיום דולגופיאט | צילום: אורן אהרוני
דולגופיאט יעלה לראשונה על המזרן בברסי כבר ביומם הראשון של המשחקים, והוא יעשה זאת לא רק כאלוף המכהן מאולימפיאדת טוקיו, אלא גם כמתעמל הטוב והיציב בעולם בתרגיל הקרקע בהווה. בגיל 27 הוא יכול להפוך לישראלי הראשון שמגן על הזהב שלו וגורם להשמעת "התקווה" בשתי אולימפיאדות רצופות.
שני האלופים האולימפיים האחרים מישראל, כלל לא השתתפו באולימפיאדה שבאה אחריה. השייט גל פרידמן הביא לישראל זהב היסטורי באתונה 2004, אבל הפסיד לשחר צוברי במאבק הפנימי על הכרטיס לבייג'ינג 2008. לינוי אשרם, שזכתה כמו דולגופיאט בזהב בטוקיו, פרשה מהתעמלות.
דולגופיאט עשה הכל כדי להגיע לרגע הזה בשיאו. המסע שלו לפריז 2024 התחיל מיד לאחר הזכייה בזהב בטוקיו. אחרי כמה ימי מנוחה הוא כבר התייצב באולם בהדר יוסף. ב-7 באוקטובר הוא עבר רכבת הרים של רגשות, כשהמדינה שלו חוותה את היום הקשה בתולדותיה, בזמן שהוא נמצא באנטוורפן, מצליח להתמקד במטרה ולזכות במדליית הזהב הראשונה שלו באליפות העולם.
הוא חווה פציעות רבות במסע שלו בדרך לפריז, כולל אחת טורדנית בגיד האכילס, וזו גם הסיבה שבגללה דולגופיאט ומאמנו, סרגיי וייסבורג, החליטו להימנע מתרגיל ברמת קושי גבוהה יותר, אלא להתמקד ברמת הביצוע שלו.
המתעמלים מספרד ומסין שסיימו מתחת לדולגופיאט על הפודיום בפעם הקודמת, לא יהיו שם הפעם להוות לו יריב. מתחריו בקרב על הזהב הפעם יהיו קרלו יולו מהפיליפינים, מתעמל איכותי מאוד שהודח למרבה אכזבתו כבר בשלב המוקדמות באולימפיאדה הקודמת; והבריטי לוק וייטהאוס, שגבר על דולגופיאט בתרגיל הקרקע בשתי אליפויות אירופה האחרונות. וישנם גם שני סגניו של דולגופיאט מאותה אליפות עולם באוקטובר. כשזכה בזהב עם תוצאה של 14.866 נקודות, הוא הקדים את קזוקי מינאמי היפני (14.666) ומילאד קרימי הקזחי (14.600). במוקדמות של אותה אליפות, הוא הצליח להשיג תוצאה מרשימה יותר – 15.100, וזו צריכה להיות השאיפה הבסיסית גם הפעם.
בענף שבו כל תזוזה יכולה לשנות את התוכניות, והריכוז נדרש בכל חלקיק שנייה, החשיבות להכנה המנטלית גדולה פי כמה מבענפים אחרים. המתעמל הישראלי זכה בזהב בטוקיו באולם ללא קהל בשל מגבלות הקורונה, אלא שהפעם יעמוד מול אתגר חדש: קהל ביציעים שעשוי להיות עוין כלפי ישראלים. האמת, זכייה בזהב לעיניהם תהיה מתוקה אפילו יותר.

נבחרת ההתעמלות האמנותית

הרזומה: אלופת עולם וסגנית אלופת אירופה
התקווה: שיפוט הוגן בדרך לפודיום
בניתוחים המקצועיים שהתקיימו בוועד האולימפי, לא דנו בשאלה האם נבחרת ההתעמלות האמנותית מסוגלת לחזור עם מדליה, אלא באיזה צבע היא תהיה. זו מידת ההערכה לנבחרת המוכשרת ביותר שהייתה לנו בענף היוקרתי.
11 צפייה בגלריה
yk13991249
yk13991249
(נבחרת ההתעמלות האמנותית | צילום: EPA)
ואלה שמות המתעמלות הישראליות, שמרכיבות את אחת הנבחרות החזקות בעולם: אופיר שחם (19, זיכרון יעקב), דיאנה סברצוב (19, בת ים), הדר פרידמן (18, פתח תקווה), רומי פריצקי (20, נתניה), שני בקנוב (18, חיפה) והמחליפה, במקרה הצורך, מישל מוניץ (16, פתח תקווה). לקראת פריז, באוהל ההתעמלות בווינגייט, הן מתכוננות לתרגילים שיציגו באולימפיאדה בניחוח ישראלי, לצלילי השירים "אחד מי יודע" ו"שיר למעלות".
בשנים האחרונות הן עמדו על כל פודיום, ובאוגוסט האחרון זכו במדליית זהב היסטורית באליפות העולם בקרב רב – והקדימו את סין וספרד עם ציון כולל של 70.800. רק מטרה אחת עדיין לא הושגה: להיות הנבחרת הישראלית הראשונה שזוכה במדליה בקרב רב בהתעמלות אמנותית. השינוי המקצועי המשמעותי ביותר בנבחרת היה עזיבתה של המאמנת הנוקשה אירה ויגדורצ’יק, שהביאה גישה אגרסיבית כלפי החניכות שלה. היום מובילה את הנבחרת המאמנת הראשית איילת זוסמן, לשעבר המנהלת המקצועית של הנבחרת והמאמנת האישית של לינוי אשרם, שיחד איתה זכתה בזהב בטוקיו. לצד זוסמן, הצוות המקצועי כולל גם את המאמנת נטשה סטיפנובה, עוזרת המאמנת אלה סמופלוב ומנהלת הקבוצה נטשה אסמולוב.
הנבחרת שלנו סיימה גם כסגנית אלופת העולם בשנה שעברה, והשנה כסגנית אלופת אירופה. עובדה נוספת שאמורה לתרום לסיכוייה להתברג גבוה על הפודיום, היא הרחקתן מהמשחקים האולימפיים של רוסיה ובלארוס, שתיים מהנבחרות החזקות בעולם, שהושעו בשל המלחמה באוקראינה.
מנגד, הדרך ודאי לא תהיה קלה. אחרי 7 באוקטובר ובשל אילוצים ביטחוניים, התקשתה הנבחרת להשתתף במספר התחרויות שקיוותה. ואז הגיעה אליפות אירופה, שבועות ספורים לפני האולימפיאדה, והנבחרת סיימה בלי מדליה במקום החמישי.
נבחרת בולגריה, זוכת הזהב בטוקיו, תגיע עם ציפיות ברורות לחזור לפודיום. סין האיכותית, שהייתה רחוקה במעט מהנבחרת הישראלית באליפות העולם, תהיה שם גם היא כמועמדת למדליה, לצד ספרד, איטליה, אוקראינה ואזרבייג'ן.
כדי שזה יסתיים במדליה, בענף רווי פוליטיקה, שמשפיעה לא פעם על השיפוט והניקוד שלא מדידים בצורה מדויקת – כמו אצל דולגופיאט – גם כאן חשובים הריכוז והניתוק מהאווירה העוינת שתנסה לפגוע בהופעה של נערות הפלא הישראליות.
מי שתנסה להיכנס לנעליה הענקיות של לינוי אשרם היא המתעמלת דריה אטמנוב, שתתמודד בתחרות האישית. להבדיל מסיכויי הנבחרת, לאטמנוב יהיה כמעט בלתי אפשרי לזכות במדליה, לאור ירידה משמעותית ביכולתה של מי שסיימה רק במקום ה-19 באליפות אירופה האחרונה. רק הופעה הרואית תאפשר לה לחלום.

שרון קנטור > גלישת רוח

רזומה: אלופת העולם
התקווה: לבקר את קורזיץ עם מדליה אולימפית
שלושה רגעי אושר גדולים סיפקה לנו הגלישה הישראלית. למדליית הזהב של גל פרידמן באולימפיאדת אתונה 2004 קדמה אחת מארד שבה זכה באטלנטה 96'. בבייג'ינג 2008 זכה גם שחר צוברי בארד. עכשיו עשוי להגיע תורה של שרון קנטור להיכנס להיכל התהילה. מתחתיה בסיכויים למדליה בגלישה נמצא תום ראובני, שסיים שמיני באליפות העולם השנה ובשיאו היה רביעי בעולם, ועשוי להפתיע בשיוט המדליות.
11 צפייה בגלריה
yk13994784
yk13994784
שרון קנטור | צילום: גטי אימג'ס
קנטור מתחרה בדגם חדש שהוכנס למשחקים האולימפיים – ה”פויל” המהיר, שמתאים לממדי גופה. איתו היא גברה על כל הגולשות הישראליות בקרב על הכרטיס הבודד לאולימפיאדה. וזה היה חתיכת סינון. צוברי, כיום מאמן נבחרת הנשים, יצר מעצמה עם שש מדליות באליפויות עולם, בהן שתי גולשות ישראליות אלופות עולם – קנטור, ושחר טיבי.
אפשר לומר בביטחון, אין גולשת באולימפיאדה שצלחה תחרות פנימית איכותית כל כך במדינה שלה. קנטור, טיבי וגם קטי ספיצ’קוב ודניאלה פלג – שוות כולן מדליה אולימפית, אבל יש מקום רק לאחת.
והאחת הזו צלחה השנה אתגרים גם באליפות העולם באיים הקנריים, שם עם הופעה אדירה היא פילסה דרכה בין המְּצוֹפים וזכתה בזהב, אחרי ניצחון בפוטו-פיניש על אמה ווילסון הבריטית. ווילסון, וגם הספרדייה פילאר לה-מדריד, יהיו יריבותיה העיקריות של קנטור גם הפעם.
הגולשת בת ה-21, שגדלה במושב אביחיל בעמק חפר, יצאה עם מאמנה צוברי למחנה אימונים מיוחד במארסיי, שתארח את התחרות. גם מגרש המשחקים שלה במכמורת שוכן בין גלי הים התיכון, אבל הוא לא ממחיש את הגיוון והיכולת שנדרשים בדרום צרפת. אם בפריז קיים חשש לעוינות, הרי שבעיר הדרומית הגדולה שבה אחוז המוסלמים גבוה יותר, הדאגה הביטחונית גבוהה בהתאם. אבל לקנטור יהיה במארסיי יתרון אחד מובהק: היא מכירה מצוין את אתר השיט האולימפי. בקיץ שעבר השתתפה שם בתחרות הקדם-אולימפית שמדמה במדויק את התחרות הגדולה. קנטור סיימה ראשונה.
ויש גם מעגל שמחכה להיסגר. כשקנטור חזרה לארץ אחרי הזכייה באליפות העולם, מי שקיבלה אותה הייתה לי קורזיץ, מהספורטאיות הגדולות בתולדות המדינה וארבע פעמים אלופת עולם. ניתן לדמיין לאילו גבהים אולימפיים הייתה מגיעה קורזיץ לולא חלתה, וניתן רק לקוות שהיורשת קנטור תפגוש אותה בפעם הבאה כאישה הראשונה שמביאה מדליה לישראל בגלישה.

ענבר לניר > ג'ודו > אלופת עולם

רז הרשקו > ג'ודו > אלופת אירופה

התקווה: שתי מדליות בענף ההישגי בישראל
מאז המדליה הראשונה של ישראל באולימפיאדות, כשיעל ארד זכתה בכסף בברצלונה 92' ומיד אחריה זכה אורן סמדג'ה בארד, הג'ודו הוא יצרן המדליות המוביל בספורט הישראלי. ארד הפכה מאז ליו"ר הוועד האולימפי, ובתורה הגיעה ירדן ג'רבי שזכתה בארד באולימפיאדת ריו דה-ז'ניירו 2016 ופרשה מיד לאחר מכן. למעט שתיהן, הדומיננטיות בג'ודו הישראלי הייתה בעיקר בידי הגברים – אחרי הדור של סמדג'ה הגיעו אריק זאבי ואחריו אורי ששון, והפכו במידה רבה לפנים של הענף עם זכיות בתחרויות האישיות.
כעת התמונה הזו משתנה. לא פחות מתריסר ספורטאים ירכיבו את משלחת הג'ודו, ובצד הנשי יש עומק בכל אחת מקטגוריות המשקל. בהן יש שתיים בשפיץ העולמי, כאלה שהפודיום הפך לתחנה קבועה בתחרויות שבהן הן משתתפות: ענבר לניר, אלופת העולם שמוקמה ראשונה בדירוג האולימפי וכיום במקום השלישי; ורז הרשקו, אלופת אירופה.
11 צפייה בגלריה
yk13994469
yk13994469
ענבר לניר | צילום: עוז מועלם
אצל הגברים, לעומת זאת, רק הפתעה יוצאת דופן מצידם של פיטר פלצ'יק וברוך שמאילוב תניב מדליה. הסיכויים נמוכים.
לניר בת ה-23, שמתחרה בקטגוריה עד 78 ק"ג, מגיעה לאולימפיאדה אחרי שנים שבהן ביססה את מקומה בפסגה העולמית. היא זכתה באליפות העולם בדוחא, בטורניר המאסטרס המסכם של השנה שמפגיש את הבכירות בכל קטגוריית משקל, סיימה עם ארד באליפות אירופה ועם כסף בגראנד סלאם היוקרתי של טוקיו.
רשימת ההישגים הזו והעוצמות האדירות שמביאה איתה לניר, בסגנונה ההתקפי וחסר הפחד, יכולות להביא אותה לפודיום בכל יום.
הדומיננטיות של רז הרשקו בקטגוריית המשקל 78 פלוס גדולה עוד יותר. היא אחת משלוש הטובות בעולם והראתה זאת כמעט בכל תחרות: היא אלופת אירופה טרייה, אחרי זכייה בזהב בזאגרב לפני שלושה חודשים; שנה קודם לכן סיימה כסגנית והסתפקה במדליית כסף; באליפות העולם היא סיימה שלישית, ורק בשנה שעברה היא זכתה בעוד חמש מדליות בטורנירי גראנד סלאם.
11 צפייה בגלריה
yk13991093
yk13991093
רז הרשקו | צילום: עוז מועלם
שתי הישראליות הבכירות התחרו בשנת 2024 במספר טורנירים מצומצם ומתוכנן, וזה כלל ויתור על השתתפות באליפות העולם האחרונה כדי להתרכז במשימה האולימפית ולהימנע מפציעות. הרשקו למשל מגיעה לפריז אחרי שהשתתפה השנה בשלושה טורנירים, ובהם הפסידה בשני קרבות בלבד. זה הספיק לה להכתרה כאלופת אירופה.
שתי קטגוריות המשקל שבהן הן מתחרות, נחשבות לכאלה שבהן המתחרות האירופאיות דומיננטיות יותר מהאסייתיות. במשקל של לניר, המרשימה ביותר היא אליצ’ה בלאנדי מאיטליה, בעצמה אלופת עולם לשעבר, וגם הגרמנייה אנה מריה ואגנר, הברזילאית מריה אגיאר, ההולנדית סטינהאוס והצרפתייה אודרי צ'ומאו.
אצל הרשקו, היריבה החזקה ביותר בקטגוריה תזכה לעידוד ביתי באולם בברסי. רומאן דיקו הצרפתייה היא הפייבוריטית, וישנן גם אוזדמיר מטורקיה, סוזה הברזילאית, קים הקוריאנית, שיאן הסינית וטומיטה מיפן.
ג'ודו הוא ענף אכזרי מאוד וזה גם היופי בו. הרשקו מגיעה לפריז בתקופה שבה היא דומיננטית מאוד, לניר אמנם בכושר מעט פחות טוב בשנה החולפת, אבל שתיהן יהיו בשמינייה המובילה בהגרלות שלהן, מה שמבטיח הגרלה נוחה עד רבע הגמר.
אם לניר תראה את היכולת שלה מאליפות העולם בדוחא, והרשקו תמחיש איך ביססה עצמה כפייבוריטית, שתיהן אמורות לעמוד על הפודיום ולחזור עם מדליות.

אנסטסיה גורבנקו > שחייה, 200 ו-400 מטר מעורב

רזומה: סגנית אלופת העולם ואלופת אירופה
התקווה: היסטוריה בבריכה האולימפית
החלום הגדול של מדינה קטנה כמו ישראל הוא זכייה במדליה באחד ממקצועות הליבה המפוארים של המשחקים האולימפיים. אחרי שדולגופיאט סימן וי על זהב בהתעמלות בטוקיו, הפסגה הבאה שבמשלחת הישראלית מקווים לכבוש נמצאת בשני הענפים המוערכים ביותר באולימפיאדה: שחייה ואתלטיקה.
אנסטסיה גורבנקו בת ה-20 היא השחיינית הגדולה ביותר שצמחה בישראל, על כך אין חולק. גם לא על כך שהיא מגיעה לפריז בשיא הכושר שלה, ועדיין, היא לא מועמדת לזכייה במדליה במשחים החזקים שלה: 200 מטר ו-400 מטר מעורב אישי.
11 צפייה בגלריה
yk13991144
yk13991144
אנסטסיה גורבנקו | צילום: עוז מועלם
הגעה למשחה הגמר באחד מהם, גם בלי לסיים בשלושת המקומות הראשונים, תיחשב להצלחה ענקית לשחיינית מקריית-ביאליק, בענף מדיד שלא מספק יותר מדי הפתעות.
ואם הפתעה כזו יכולה להתגשם, זה בדיוק הזמן. גורבנקו הפכה למכונת שבירת שיאים של עצמה, עם לא פחות משישה כאלה בפרק זמן קצר. בין לבין היא הוכתרה פעמיים כאלופת אירופה וכסגנית אלופת העולם. אלה הישגים נדירים לשחייה הישראלית, שתגיע לצרפת עם 20 שחיינים, בין היתר בשל הצלחה ישראלית במשחי השליחים.
מדליית הכסף שלה באליפות העולם בשחייה היא מהישגי השיא של הספורט הישראלי. מצד שני, מרבית השחייניות הבכירות בעולם נעדרו ממשחה ה-400 מטר מעורב באבו-דאבי, כך שהדבר לא בהכרח מהווה אינדיקציה לגבי יכולתה של גורבנקו ביחס לצמרת העולמית.
מה שכן מעיד על מקומה בצמרת, זו העובדה שהיא גילחה 2.49 שניות משיאה האישי ב-200 מטר מעורב, והתוצאה שלה היא החמישית בטיבה בעולם השנה. בהיעדרה של האוסטרלית קיילי מקיואן, גורבנקו יכולה לחלום על מקום בצמרת גם בפריז.
במשחה השני שלה, 400 מטר מעורב, יש כוכבת שנמצאת רמה מעל השאר, והיא רק בת 17. סאמר מקינטוש צפויה לגרוף את הזהב, עם תוצאת שיא (4:24.38) שטובה יותר בעשר שניות מזו של גורבנקו (4:34.87).
אחרי מקינטוש אפשר למצוא גם את קייטי גריימס האמריקאית, הבריטית פרייה קולברט, וכמובן, גורבנקו. עד אליפות העולם האחרונה היה ברור שהמקצה החזק שלה הוא ה-200 מטר מעורב, שדווקא בו כשלה לאכזבתה בהעפלה לגמר בטוקיו 2020.
כרגע היא מדורגת שישית בעולם ב-200 מטר, מקצה עם שחייניות בכירות רבות שבו סיכויי ההצלחה נמוכים יותר. גורבנקו, שמדורגת רביעית ב-400 מטר, יודעת שבמשחה הארוך הפתעות הן אפשרות סבירה יותר, שכן המאמץ שנדרש מהשחייניות בו תמיד יכול להכריע מועמדת מובילה.
המרחקים בין המועמדות המובילות שתפגוש גורבנקו לא גדולים, וצבע המדליה עשוי להיקבע על חודן של מאיות השנייה. כל היעדרות של מתמודדת נוספת או פרישה של כאלה שיתמקדו במקצים החזקים שלהן, עשויה לקרב את המדליה לשחיינית הכי גדולה שלנו.

לונה צ'מטאי סלפטר > ריצת מרתון

הרזומה: מדליית ארד באליפות העולם
התקווה: החלמה מהפציעה וקאמבק לפודיום עולמי
איגוד האתלטיקה הישראלי הפך את ההצלחה בריצות מרתון לפרויקט לאומי, וטיפח אימפריה אירופית שמתקרבת לטופ העולמי. עד כדי כך גדולה איכות רצי המרתון שלנו, אבל למרות ההצלחות של נבחרת הגברים - עם רצים כמו סגן אלוף העולם מארו טפרי ומחזיק השיא הישראלי גשאו איילה - הסיכוי למדליה יכול להגיע בעיקר מכיוונה של לונה צ'מטאי סלפטר. היא, להבדיל מאחרים, כבר עמדה על פודיום בתחרות עולמית, כשזכתה במדליית הארד היוקרתית באליפות העולם באורגון, ובשנה שעברה סיימה רביעית באליפות העולם בבודפשט, רחוקה 21 שניות מהארד.
11 צפייה בגלריה
yk13991103
yk13991103
לונה צמטאי | צילום: עוז מועלם
צ'מטאי סלפטר, שתתמקד רק בריצת המרתון בפריז, הפכה לאחת הרצות המובילות בעולם. אלא שמאז אליפות העולם אשתקד היא התחרתה במסלולים קטנים יחסית – 15 ק"מ בהולנד, עשרה ק"מ במדריד – והתכוננה מסביב לשעון במחנה אימונים בקניה למרתון טוקיו בתחילת מרץ האחרון, שם קבעה לפני ארבע שנים את השיא הישראלי. אלא שדווקא אז, בטוקיו, צ'מטאי סלפטר נפצעה באגן וסבלה משבר מאמץ, מה שהוביל להיעדרות ארוכה ולירידה בסיכויים למדליה בפריז.
בפריז המרתון נחשב לקשה במיוחד, בגלל תוואי שטח מאתגר שיתלווה לחום הכבד של אוגוסט, שגם זינוק בשעות הבוקר המוקדמות לא יבטל לחלוטין את השפעתו. צ'מטאי סלפטר תרוץ במסלול עמוס עליות וירידות בשלבים המתקדמים, לא כזה שמאפשר תוצאה מהירה במיוחד. כדי להתמודד עם החום הכבד ותנאי השטח שמצפים לה, בנה האחראי על הפרויקט באיגוד האתלטיקה, איתי מגידי, פרוטקול מלא שכלל חשיפה לחום והתאקלמות אליו בהכנה, לכן צ'מטאי סלפטר התאמנה בקניה ומחנה האימונים המסכם שלה ייערך בעיירה האיטלקית ססטרייר, שם תנאי האקלים דומים לאלה שבהם תתחרה.
דוחא 2019, טוקיו 2021, בודפשט 2023 – כולן היו תחרויות עולמיות שבהן החום הכבד שיחק תפקיד מרכזי. מגידי יודע זאת, ולכן האימונים של צ'מטאי סלפטר כוללים לבישת וסט עם קרח וחלק מהאימונים המסכמים באיטליה יגיעו לטורינו, שתספק מתווה מישורי וחם. בעידן שבו ריצת המרתון מאופיינת בשיפור תוצאות קיצוני, עם ירידה עד 2:11 שעות במקצה הנשים – תוצאה טובה בשש דקות משיאה של צ'מטאי סלפטר – הפעם, מי שתגיע מאוקלמת יותר למזג האוויר בפריז ולא תיאלץ לפרוש, תוכל לעמוד על הפודיום. צ'מטאי סלפטר, שמגיעה עם הכנה חסרה, תצטרך לחשוב פחות על ניפוץ שיאים ויותר על הישרדות בתנאי האקלים.

הנבחרת האולימפית בכדורגל

הרזומה: חצי גמר אליפות אירופה
התקווה: דור הזהב ממשיך במסע הקסם
לראשונה מאז מונטריאול 76', תשחק באולימפיאדה נבחרת כדורגל ישראלית. הישג מרשים של המאמן גיא לוזון, שהצליח להוביל את הנבחרת הצעירה, עד גיל 21, לחצי גמר היורו בקיץ שעבר בגיאורגיה ולהשיג את הכרטיס הנכסף לפריז 2024.
להבדיל מכדורסל וענפים קבוצתיים אחרים, בכדורגל לא מגיעות לאולימפיאדה הנבחרות הבוגרות אלא הנבחרות הצעירות עד גיל 23, עם אפשרות לצרף לסגל עד שלושה שחקנים חריגי גיל.
ישראל שולחת לפריז את דור הזהב של הכדורגל הישראלי, שהדהים את כולנו עם הישגים כמו סגנית אלופת אירופה עד גיל 19 לפני שנתיים, אחרי שרק אנגליה בגמר הצליחה לעצור את נבחרת הנוער ההיא בהובלת המאמן אופיר חיים.
בקיץ שעבר הנבחרת הצעירה סיימה במקום השלישי במונדיאליטו – גביע העולם לנבחרות עד גיל 20 – בין היתר, אחרי ניצחון היסטורי מרשים מול ברזיל הגדולה. בקיץ שעבר נערך גם היורו עד גיל 21, שם השיגה הנבחרת את הכרטיס לפריז עם הגעה לחצי הגמר.
הטורניר האולימפי כולל 16 נבחרות, ואצל ישראל חריגי הגיל שזומנו הם שוערה של באיירן מינכן, דניאל פרץ, שהיה שותף להישגים של הנבחרות הצעירות בשנים האחרונות; בלם מכבי חיפה, שון גולדברג; וקשרה של גנט הבלגית, עומרי גאנדלמן. כדי להבין את האיכות שתפגוש ישראל בפריז, מספיק לציין את חריגי הגיל שזימנה נבחרת אחרת, ארגנטינה, שם יתייצבו הבלם ניקולאס אוטמנדי והחלוץ חוליאן אלבארס, אלופי העולם המכהנים.
11 צפייה בגלריה
yk13995062
yk13995062
מניה בטוחה בשער. דניאל פרץ | צילום: עודד קרני , התאחדות הכדורגל
הפנים של הנבחרת הזו הן אוסקר גלוך, קשרה של רד בול זלצבורג והיהלום הגדול של הדור הישראלי הצעיר, לצידו ישחקו ליאל עבדה משארלוט האמריקאית, הבלם סתיו למקין משחטאר דונייצק, וחמישה שחקנים מהאלופה המקומית, מכבי תל-אביב: דור תורג'מן, אלעד מדמון, עידו שחר, רוי רביבו ואושר דוידה.
המטרה של הנבחרת היא הפודיום שרבים משחקניה כבר פגשו פעמיים, אבל קשה לאמוד את רמת היריבות שתפגוש ישראל בשלב הבתים. תחילה, במשחק הפתיחה בעוד כשבועיים נגד מאלי שייערך במקדש הכדורגל, אצטדיון פארק דה פראנס. לאחר מכן ישראל תפגוש באותו אצטדיון את פרגוואי, ובמשחק האחרון תגיע לנאנט כדי לשחק נגד יפן.
על הנייר, אלה לא שמות של מעצמות כדורגל, אבל גם ישראל לא. פרגוואי סיימה ראשונה בבית הדרום אמריקאי, לפני ארגנטינה וברזיל. יפן היא אלופת אסיה, שניצחה בקלות את ארצות-הברית במשחק אימון. מאלי היא נבחרת עמוסת כישרונות שרבים בה משחקים בצרפת. קל זה בטח לא יהיה.

אבישג סמברג > טאקוונדו

רזומה: ארד אולימפי בטוקיו
התקווה: להפתיע שוב
אחת ההפתעות הנעימות למשלחת הישראלית במשחקים האולימפיים בטוקיו הגיעה כבר ביומה הראשונה של התחרות, כשאבישג סמברג זכתה במדליה היסטורית בטאקוונדו.
11 צפייה בגלריה
yk13991131
yk13991131
אבישג סמברג | צילום: עוז מועלם
העפלה לאולימפיאדה בטאקוונדו היא משימה קשה בהרבה מאשר בענפים אחרים, כי רק 16 מתחרים מגיעים למעמד היוקרתי, בארבע קטגוריות משקל. לכן, יום קרבות מוצלח עם שני ניצחונות יכול להביא מתחרה עד הפודיום.
סמברג בת ה-22, שמתחרה בקטגוריית משקל עד 49 ק"ג, זכתה בכרטיס לאולימפיאדה לפני ארבעה חודשים, בתחרות המיון שנערכה בבולגריה. בדרך לרבע הגמר היא ניצחה יריבות מרוסיה ובלארוס, לחצי הגמר עלתה אחרי שניצחה את ג'ורג'יבה הבולגרית שזכתה לעידוד ביתי באולם בסופיה, ובקרב על הגמר ניצחה יריבה מבוסניה והבטיחה את הכרטיס לפריז.
מה שעשוי להכריע אם גם הפעם ישראל תחזור עם מדליה בטאקוונדו, זו הגרלת הקרבות. בטוקיו 2020 סמברג ניצחה את יריבתה הראשונה, הפסידה בקרב השני ליריבה האיכותית ביותר, וסיימה עם מדליית ארד שהפתיעה אפילו את עצמה. אולי גם הפעם.

יובל פרייליך > סיוף

הרזומה: אלוף אירופה ומקום 8 בעולם
התקווה: אנחנו על המפה, גם בסיוף
הפתעה אפשרית יכולה להגיע מכיוונו של אחד הסייפים הטובים בעולם, יובל פרייליך, כשלראשונה מאז בייג'ינג 2008 ובפעם השלישית בלבד מאז לוס-אנג'לס 84', יהיה לישראל נציג אולימפי בסיוף.
11 צפייה בגלריה
yk13994114
yk13994114
יובל פרייליך | צילום: יובל חן
אגב 2008, פרייליך היה אז אלוף ישראל בסיף עד גיל 13. אביו עתר אז לבג"ץ בטענה שאיגוד הסיף מפלה את בנו, בכך שתחרויות רשמיות נערכות בשבת, ובנו שמקיים אורח חיים דתי נמנע מהשתתפות בהן ולצאת בעקבותיהן לתחרויות בינלאומיות. בג"ץ הוציא אז צו זמני לטובת פרייליך, וקבע שאם לא יאפשרו לו להתחרות במוצאי שבת, הוא יזכה לניצחונות טכניים. אחרי כשנתיים פקע הצו ופרייליך החל להתחרות גם בשבתות.
היום פרייליך כבר בן 29, מתחרה בדגם הדקר, מתאמן תחת המאמן האיטלקי מאצוני וסשה איבאנוב, וזכה לפני חמש שנים באליפות אירופה אך לא הצליח להתברג לאולימפיאדה הקודמת. הפעם, כשהוא מדורג שמיני בעולם אחרי שזכה בינואר במדליית הזהב בטורניר גראנד פרי בדוחא, הוא נחשב למועמד להפתעה ישראלית אחרי שגבר גם על אלוף העולם והאלוף האולימפי יאניק בורל הצרפתי. נותר לקוות.