בעוד השיח הפוליטי בארה"ב עסוק במצב הנשיא ג'ו ביידן, פירסם דונלד טראמפ הודעה במדיה החברתית שלו, Truth Social: "אני לא יודע שום דבר על 'פרויקט 2025' ואין לי מושג מי עומד מאחוריו". רוב האמריקאים לא ידעו עד לאותו הרגע מהו "פרויקט 2025", אך הודעת טראמפ איפשרה לדמוקרטים להחזיר את קמפיין הבחירות למסלול נוח יותר עבורם.
"פרויקט 2025" הוא מסמך בן יותר מ-900 עמודים שחיברו מאות פעילים שמרניים בראשות "עמותת מורשת" (Heritage Foundation) - ההשראה האמריקאית לארגון "קהלת" - ומפרט כיצד טראמפ יכול למעשה לפרק את ממשלת ארה"ב. הרעיונות במסמך כוללים, בין היתר, את ביטול משרדי החינוך והמסחר, פירוק ה-FBI, חוק איסור הפלות לאומי, קיצוץ בביטוח הלאומי והעלאת גיל הפרישה, הסרת סמכויות מהסוכנות לשמירה על איכות הסביבה (FDA), ביטול רפורמת "אובמהקר" בתחום הבריאות, איסור פדרלי על שימוש בספרים מסוימים בבתי ספר, ביטול חוקיות נישואים גאים, גירוש מהגרים לא חוקיים, פיטורי אלפי עובדים פדרליים, הפסקת המימון למשרד המשפטים והכפפת מה שנותר ממנו לטראמפ, וגם פירוק סוכנות NOAA, העוקבת אחרי הוריקנים, והוצאה מחוץ לחוק של פורנוגרפיה.
1 צפייה בגלריה
yk13994503
yk13994503
(טראמפ. מנסה להתנער מהמסמך | צילום: אי־פי, Gerald Herbert)
מטרת מחברי המסמך היא להניח בפני טראמפ הוראות לפעולות שהשמרנים הקיצוניים ביותר בארה"ב חולמים עליהן עשרות שנים. בקדנציה הראשונה לקח לטראמפ זמן למלא את דרישות הימין, אך הפעם הוא יגיע מוכן. המסמך מפרט כיצד הוא יוכל לשלוט ללא הגבלת הקונגרס, בין היתר עם מינוי "שרים בפועל" למשרדי הממשלה, שלא יעברו שימוע בקונגרס. טראמפ, שמבין את הנזק שהמסמך יכול לעשות לו בקמפיין, מנסה להתנער ממנו: "אני לא מסכים עם חלק מהדברים שהם אומרים וחלק מהדברים מגוחכים והזויים", כתב, "אין לי קשר אליהם". הבעיה היא שחלק ממחברי מסמך עבדו בממשל שלו, ואף בבית הלבן. בין המחברים נמצאים ג'ון מקנטי, שהיה מנהל כוח האדם בבית הלבן; סטיבן מילר שהיה יועץ בכיר; בן קרסון, שר בקבינט של טראמפ, וקן קוצ'ינלי, סגן שר לשעבר. אוליביה טרוי, לשעבר יועצת לסגן הנשיא מייק פנס, אמרה שהניסיון של טראמפ להתרחק מ"פרויקט 2025" מגוחך. "ישבתי עם רבים מהאנשים שעומדים מאחורי הפרויקט בפגישות מדיניות בבית הלבן", אמרה.
מנהיגי התנועה השמרנית בארה"ב שואפים לבטל את מה שעשתה הממשלה הפדרלית מאז ה"ניו דיל" של פרנקלין רוזוולט לאחר השפל הגדול. זה כולל, בין יתר, את חוק שוויון זכויות האזרח, ועזרה בתחומי בריאות, חינוך ודיור. אפילו רונלד רייגן, הנשיא הכי שמרן בעידן המודרני, לא הלך כה רחוק.
השמרנים הקיצוניים מבינים שיש להם הזדמנות. אחרי שבית המשפט העליון העניק לנשיאים חסינות על מעשיהם בבית הלבן, אמר קווין רוברטס, מנהיג "עמותת מורשת": "אנחנו בעיצומה של מהפכה אמריקאית שנייה, והיא יכולה לקרות ללא שפיכות דמים, אם השמאל יאפשר זאת".
טראמפ. מנסה להתנער מהמסמך