כשעוברים על אלבום התמונות של עידן יכולים בקלות לדמיין עבורו עתיד אחר. עם הכובע בטקס סיום התיכון, החליפה בנשף הפרום, מסעדות וגלריות – כמה חוויות הוא צבר בניו-ג’רזי, שם חי עם הוריו יעל ועדי, אחותו מיקה (18) ואחיו רועי (13). אבל בגיל 18 עידן מחליט לעלות ארצה במסגרת גרעין צבר ומתגייס לצה"ל. "עידני בחר להתגייס, ומסכן הילד שלי - נחטף. אז זהו? לא מחזירים אותו?", אמרה בכאב יעל אמו. "הבן שלי, שחשב שהוא עושה את הדבר הנעלה ביותר, מגן על מדינת ישראל – איבד את החוזה שלו מול המדינה ברגע שנחטף".
2 צפייה בגלריה
yk13994651
yk13994651
(משפחת אלכסנדר בטקס סיום התיכון של עידן)

7 באוקטובר

בחג סוכות יעל הגיעה ארצה לבקר את עידן, ולפני שחזר לגדוד ב-2.10, עוד הספיקו לעשות יחד סיור ביפו. "למרות שכחייל בודד לא היה חייב לסגור שבת כשאמא מגיעה לביקור – הוא התעקש. בערב סוכות ב' עשינו שיחת וידיאו מהסוכה עם כל המשפחה. הוא בדיוק סיים שמירה וסיפר לנו על הבאה ב-5:00 בבוקר", סיפרה.
היא התעוררה עם האזעקה הראשונה שנשמעה ומיד כתבה לעידן. "אנחנו מוגנים", הוא הרגיע. באזעקה השנייה כבר לא הגיב להודעות, אבל הספיק להתקשר ואמר: "אמא, אל תשאלי מה קורה פה. אני רואה דברים נוראיים, כמו מלחמת העולם השנייה. חטפתי רסיס בקסדה, אבל אני בסדר". מאז נותק הקשר.

אותות חיים מהשבי

ארבעה אותות חיים קיבלה יעל מאז שובם של החטופים ששוחררו בהפסקת האש בחודש נובמבר. “אחת הנשים המבוגרות שנחטפה מניר עוז ושוחררה הייתה הראשונה שנתנה לי אות חיים מעידן. באותה שבת היא ישבה מולו, אזוק על מדים ושאלה אותו – 'חיילצ’יק, מאיפה אתה?' והם התחילו לדבר. היא ביקשה שיביאו לו מים ושישחררו לו את האזיקים כדי שיוכל לשתות. הייתה להם ממש שיחה. ואז קטעו אותם, אמרו להם לקום וסידרו אותם לפי קבוצות – מבוגרים, צעירים, נשים, תאילנדים. גם התאילנדים סיפרו לי על עידן אחרי ששוחררו. בגלל שידעו רק אנגלית, ביקשו ממנו שידובב אותם עבור המחבלים”.
2 צפייה בגלריה
yk13994656
yk13994656
עידן ביום הגיוס בבקו”ם
את העדות השלישית על עידן בשבי קיבלה מנער שנחטף מניר עוז ושוחרר: “עידן הרגיע אותו ואמר: ‘אתם אזרחים, אתם תצאו מפה מהר – אל תדאג. הכל פוליטיקה’. הנער שיתף שזה מאוד הרגיע אותו, אבל אז הפרידו ביניהם. מאוחר יותר, באחת הפעמים כשהנער הלך להתקלח במנהרות – אמרו לו ללכת ישירות למקלחת מבלי להסתכל ימינה ושמאלה. הוא הסתכל בכל זאת וראה פתאום את עידן ונוספים. הוא ניגש ודיבר איתם. אמר שגם אז עידן היה נראה בסדר”. עדות נוספת קיבלה מאישה שנחטפה עם בעלה ושוחררה. “היא שיתפה שבזכותו הצליחו להירגע, רגע לנשום”, סיפרה. “זכרה גם שקיבלו לאכול פחית טונה ועידן והנער שאיתם כבר לא היו אזוקים”.

הקשר עם הרשויות

בכל שלושה שבועות יעל מגיעה ארצה, בניסיון לתאם כמה שיותר פגישות אישיות עם פוליטיקאים: "אני כבר לא מגיעה לכנסת, ראיתי את ההתייחסות המבישה שסופגים בני משפחות החטופים. אמא שלי הגיעה לכנסת לדבר על עידן, ואחד הדוברים סינן לעברה – 'אוי, עוד פעם אתם'". יעל משתפת על קבוצה של משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקאית שנמצאים בקשר רציף מול גורמי הממשל: “ביידן פגש אותנו בזום כבר ב-13.10, ובהמשך הוזמנו לפגישה מדהימה איתו בבית הלבן. הוא נכח שם ב-200 אחוז. כשלחץ לי את היד, העיניים שלו נמלאו דמעות והתחבקנו”.

רגעי המשבר והתקווה

"יש לי מלא חלומות על עידן, שומעת את הקול שלו, את הצחוק שלו. אני מרגישה שזה קורה, שהוא תכף מגיע. הלב יתפוצץ מאושר כשהוא ייכנס פה בדלת, הדמעות לא יפסיקו לרדת. אני מקווה שלא נשברת לו הרוח, שהוא יודע שאנחנו נלחמים עליו". לצד המשפחה, מזכירה יעל גם את המשפחה המאמצת של עידן כחייל בודד בקיבוץ חצור: “דורון זקצר כל הזמן מספר עליו, מסתובב עבורו בכל הארץ. אני מאוד מעריכה אותו”.