זאת הייתה אמורה להיות הפגנת כוח של המערב: מנהיגי המדינות החברות בנאט"ו, ומדינות מפתח נוספות, מתכנסים בוושינגטון לשלושה ימים ומציגים אחדות מול כמה מהאיומים החמורים ביותר על הברית ב-75 השנים שלה.
במקום זה, העיניים יתמקדו במארח, הנשיא ג'ו ביידן, וליתר דיוק בשאלה אם הוא יקיים פגישות גם אחרי השעה 20:00 - הסיבה לדבריו לעייפות שגרמה לו לביצועים גרועים בעימות הטלוויזיוני מול דונלד טראמפ. מאמר מערכת שני של ה”ניו-יורק טיימס” קורא לביידן לפרוש ודורש מהמפלגה הדמוקרטית “לנקוט צעדים כדי להציל את הדמוקרטיה ולהגיד לביידן את האמת: הוא מביך את עצמו”. אבל בבית הלבן דוחים את הטענות לגבי היכולת של ביידן לייצג את ארה"ב על הבמה העולמית בקדניצה נוספת.
1 צפייה בגלריה
yk13994757
yk13994757
(שר החוץ ישראל כ”ץ עם מקבילו הצ’כי יאן ליפאבסקי | צילום: Jack Hartzman)
הפסגה תכלול כמה אירועים מרכזיים, בהם טקס מיוחד באודיטוריום מלון - שבו נחתם הסכם נאט"ו הרשמי ב-1949 - פגישות היכרות עם ראש ממשלת בריטניה הנכנס, קיר סטארמר, אירועים עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ומסיבת עיתונאים שיערוך ביידן בחמישי בערב.
לדברי גורמים אמריקאיים, למרות שהפסגה כנראה לא תתמקד בהישגי מדיניות החוץ של ביידן, הם מקווים שהאירוע יבהיר את הנזק שעשוי להיגרם למעמד של ארה"ב בעולם אם טראמפ ינצח בבחירות בנובמבר.
שעות לפני תחילת הפסגה, מטח טילים רוסיים פגע במספר מטרות אזרחיות באוקראינה, כולל בבית חולים לילדים, ולפי גורמים אוקראיניים היא עלתה בחייהם של לפחות 37 בני אדם. ביידן צפוי להכריז על מערכות הגנה אווירית ויכולות צבאיות חדשות לאוקראינה, שיעבירו מסר ברור לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. זלנסקי, שדורש מערכות הגנה אווירית נוספות, ביקר את החלטת נאט"ו שלא לקבוע לוח זמנים להצטרפות אוקראינה לברית.
מטרת ביקורו של שר החוץ ישראל כ"ץ נועדה להבהיר לעולם שלישראל ולנאט"ו יש אויב משותף, והכטב"מים האיראניים מאיימים גם על אירופה. במהלך הביקור ישתתף כ"ץ באירועים רבי-מדינות עם ביידן, בלינקן, ושרת האוצר ג'נט ילן. בישראל מקווים להגביר את הלחץ על הדרישה לסנקציות ולהכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור על ידי מדינות האיחוד האירופי.