אחרי מספר ימים שבהם יש דיווחים על מומנטום קריטי לעסקה, תיערך היום הפסגה הדרמטית בקטאר שבה ידונו הצדדים על התנאים לגיבוש ההסכם בין ישראל לחמאס. בפסגה עם ראש ה-CIA וגורמים מצריים ישתתף ראש המוסד דדי ברנע וכן ראש השב"כ רונן בר והאלוף במילואים ניצן אלון.
1 צפייה בגלריה
yk13995100
yk13995100
(רגעי הכרעה קריטיים במו"מ. שחרור האסירים בעסקה הקודמת | צילום ארכיון)
מקורות במצרים טענו כי "הושגה התקדמות ניכרת, שלא הסתמנה בסבבי המשא ומתן הקודמים – בצד של חמאס וגם בצד הישראלי". אלא שגורמים בישראל ציננו אמש את האופטימיות הזו וטענו שיש עוד סוגיות רבות שצריך ללבן ולכן בשלב זה לא כדאי להשלות את משפחות החטופים.
בפסגה, שבה צפויים להשתתף גם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, ינסו הגורמים לסכם את הסוגיות שבהן הייתה התקדמות ולפתור כמה שיותר מחלוקות.
מקור ערבי בכיר המקורב לצוות המשא ומתן טוען כי ישראל ממשיכה להפעיל מאחורי הקלעים לחץ לשחרר את כל החטופים תוך שחרור מאות אסירים פלסטינים. אולם חמאס ממשיך להתעקש כי רק חטופים מבוגרים, נשים ופצועים ישוחררו בשלב הראשון תמורת שחרור האסירים שזהותם עוד לא הועברה.
לטענת המקור הערבי, חמאס כבר נתן את הסכמתו לעסקה, אך הוא כורך אותה בהתחייבות ישראלית להפסקת אש מלאה שתימשך בכל שלבי המו"מ. כמו כן, חמאס גם דורש התחייבות של "גורמים בינלאומיים" להפסקת האש מצד ישראל.
גם הבית הלבן התייחס אמש למשא ומתן בין ישראל לחמאס על הסכם הפסקת אש ועסקת חטופים ומסר כי "עדיין ישנם פערים בין הצדדים". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר בתדרוך לכתבים כי "בשני הצדדים שמענו הצהרות רשמיות שלא מייצגות באופן מלא את הדיונים שאנחנו עורכים איתם באופן פרטי".
ראש השב"כ יצא כבר שלשום בבוקר לקהיר לדיונים על המגעים לעסקה, וגם כדי לעסוק בסוגיית מעבר רפיח ובבקשה הישראלית לבניית מכשול תת-קרקעי בציר פילדלפי, למניעת הברחות אמל"ח.
ראש ה-CIA ברנס נפגש אתמול בקהיר עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי כדי לדון ב"התפתחויות האחרונות ובמאמצים להגיע להפסקת אש ברצועת עזה". לפי הודעת הנשיאות המצרית: "א-סיסי אישר את עמדת מצרים, הדוחה את המשך הפעולות הצבאיות בעזה. א-סיסי הדגיש כי על הקהילה הבינלאומית למלא את אחריותה, לעצור את המלחמה ולהכניס סיוע הומניטרי לרצועה. הוא גם ציין כי יש לפעול למניעת התרחבות הסכסוך באזור וכי יש להגיע לפתרון שתי המדינות".
מצרים מצידה כבר הודיעה כי היא מעוניינת להתחיל בשיקום הרצועה ובבנייה מחדש של בתי מגורים. התכנון הוא להכניס מאות פועלים מצרים לעזה עם מנהלי עבודה, אלו יסמנו את מוקדי ההרס ויתחילו מיד בעבודות שיקום. חומרי הבנייה יגיעו ממצרים, אם כי לפי שעה לא נקבע אם יהיה גוף בינלאומי שיפקח ויהיה אחראי על תוכנית שיקום שכזו.