המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה והמערב עולה שלב: בחצי השנה האחרונה מתעצמת ״מלחמת הצללים״ ההיברידית, שנוקט הקרמלין על אדמת אירופה במטרה לשבש את הסיוע הצבאי של מדינות המערב לאוקראינה. מוסקבה, כמובן, דוחה מכל וכל את ההאשמות הללו.
1 צפייה בגלריה
yk13996237
yk13996237
(הצתה של מרכז קניות בפולין, שמיוחסת לרוסיה | צילום: רויטרס)
אזרח אוקראיני נשפט לשש שנות מאסר בפולין לאחר שנמצא כי קיבל הוראות פעולה ממפעיל רוסי. לפי העדויות בבית המשפט הם מעולם לא נפגשו באופן פיזי, אלא רק החליפו הודעות ברשת הטלגרם. זאת מכיוון שהסוכנים הרוסים במערב נמצאים תחת מעקב הולך וגובר של סוכנויות המודיעין המקומיות.
בראיון לרשת סי-אן-אן סיפר מקסים ל. מכלא לובלין כי נמלט מאוקראינה לפולין כדי לחפש תעסוקה ושכר. ״בהתחלה המפעיל שלי, אנדריי, הציע לי שבעה דולרים לריסוס גרפיטי אנטי מלחמה ברחבי פולין. הייתי צריך כסף וזה היה כסף קל״, שיתף מקסים. לאחר שהוכיח את עצמו במשימה הראשונה, הסוכן אנדריי התחיל להעמיס עליו משימות חדשות, מסובכות יותר.
כשאנדריי הורה למקסים לשרוף את הגדר של חברת הובלות בבעלות אוקראינית בשטח פולין ולאחר מכן להתקין מצלמות מחוץ לבסיס בפולין שבו אומנו חיילים אוקראינים, ירד למקסים האסימון. ״אבל לא היה לי צ׳אנס״, הוא קבע. ״יום לאחר שהחלטתי להפסיק, נעצרתי״. המעצר שלו הוביל לשורה של מעצרים נוספים במדינה שכללו חשודים באגירת נשק, תצפיות ומעקבים על שדות תעופה בפולין ותכנונים לחבלה ושריפות.
תקריות אלו מתווספות לרשימה נכבדת של האשמות שמפנות מדינות אירופה כלפי רוסיה. למשל, ראש הממשלה הפולני האשים את הקרמלין בהצתה של מרכז קניות ומפעל תחמושת במדינה. בנוסף, הרשויות הצ׳כיות טענו כי האקרים רוסים היו מעורבים בהשתלטות ושיבושים של מערכת הרכבות במדינה. כך גם, הצתות של מפעלי ויצרני נשק בברלין ובלונדון יוחסו למעורבות רוסית. באסטוניה השכנה מאשימים את הקרמלין בפעילויות כמו שיבוש מערכת הג׳י-פי-אס שהפריע להמראות ונחיתות, מחיקת קווי הגבול, והשחתה של מכוניות שרים.
כמעט לכל המקרים הללו אין ייחוס שמעיד באופן ברור כי רוסיה עומדת מאחריהם. אך היו שני גורמי משותפים שהפנו את האצבע למעורבות של מוסקבה: העובדה שכל העצורים היו חובבנים שהיו צריכים כסף, ובעיקר העובדה שכל המקרים הללו נועדו לשבש את מאמצי המלחמה של אוקראינה נגד רוסיה.