המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן בראשות ראש המוסד דדי ברנע נחתה אתמול בקטאר, להמשך הדיונים לקידום עסקת חטופים בין ישראל לחמאס. על הפרק כעת: קיבוע ההסכמות שכבר אושרו במסגרת המתווה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאושר גם על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.
בשיחות ינסו לצמצם את הפערים בנושאים שנותרו במחלוקת. לדברי גורמים המעורים בפרטים, "המו"מ ייקח מספר שבועות".
בינתיים, ייתכן שבניסיון לדחוק את חמאס לעבר עסקה, צה"ל ממשיך להפעיל לחץ בלחימה - ופיזר אתמול כרוזים בעיר עזה, שבהם קרא לאזרחים הנמצאים באזור - תושבים ועקורים כאחד - לעזוב באופן מיידי.
עוד לפני הפסגה, התייחס במרומז שר הביטחון יואב גלנט לדרישת חמאס לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי וממעבר רפיח בגבול הרצועה עם מצרים. גלנט אמר כי פתרון שימנע הברחות נשק לרצועה הוא "הכרחי" כדי לאפשר אותה, וכי הדבר יאפשר גם התקדמות בשיח על עסקת חטופים. "ישראל נכונה לפתוח את מעבר רפיח, אך לא תאפשר את חזרתו של חמאס למקום", הבהיר.
אמש נשא גלנט דברים בטקס סיום קורס במכללה לביטחון לאומי ואמר. “גם בשעות אלה, כשלוחמי צה”ל פועלים למיגור החמאס, מוטלת עלינו החובה להשיב את החטופים אל ביתם. זהו ציווי מוסרי עליון - וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת. נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית להשבת חטופים. התנאים שיווצרו בעקבות העסקה יקדמו את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, ואילו, על הסיכונים שעלולים להיווצר - צה”ל וכוחות הביטחון יודעים לגבור”.
בהמשך נשא דברים גם הרמטכ”ל, רב-אלוף הרצי הלוי. “מחלוקות בתוכנו מפיחות תקווה באויבינו, ואילו סולידריות ולכידות, מהוות מפתח לביטחוננו הלאומי, כיום ובעתיד. הסכם למען השבת החטופים, מעבר לחשיבותו במובן המוסרי הדחוף של הצלת חיים, יש בו את הערכים הבסיסיים הנדרשים לחברת מופת ולחברה חפצת חיים”, אמר.
גם בחזית הצפון מתוח. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה טען אתמול בנאום שנשא לזכר בכיר הארגון שחוסל, אבו נעמה, כי ארגונו הצליח להתיש את ישראל "שתאלץ להפסיק את המלחמה".
על רקע הקריאות בישראל לפעול ל"הכרעת" חיזבאללה הוא אמר: "מי שמאיים עלינו בפלישה מדרום לליטאני, שיסתכל על מה שקורה ברפיח". וזאת חרף העובדה שצה"ל השיג הצלחות בפעולה ברפיח, וחיסל שם יותר מ-900 מחבלים.