בראיון שנערך השבוע לפודקאסט הפוליטי "120 ואחת", טוען שר התקשורת שלמה קרעי כי הרוח שמובילה בדרגים הגבוהים בצה"ל בעייתית: "אני שומע את זה גם הרבה מהשטח, מהלוחמים ואני גר בעוטף עזה. הדרג של הלוחמים, המ"פים, המג"דים והמח"טים, מוכן למסור את הנפש ולהשיג ניצחון. כשזה מגיע קצת יותר למעלה, החמצן יותר דליל וגם המחשבה יותר דלילה בפיקוד, גם שר הביטחון, גם הרמטכ"ל".
1 צפייה בגלריה
yk13996515
yk13996515
(קרעי. “יש אחריות ויש אשמה” | צילום: אבי מועלם)
אולי הדרג המדיני שצריך לעצב את המדיניות?
"הדרג המדיני נתן הנחיות מאוד ברורות, להשמיד את היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס, להחזיר את החטופים הביתה ולוודא שלא נשאר שם ישות עוינת שתהיה גוף טרור עוין לישראל, והצבא צריך לבצע את זה".
לטענתו, אסור היה לספק סיוע הומניטרי לרצועה, שכן בסופו של יום הוא מגיע למחבלי חמאס. "איך יכול להיות שאנחנו מאכילים ונותנים סיוע הומניטרי שבסוף מגיע למחבלים? איך יכול להיות שכובשים שטח ויוצאים ממנו וכובשים שוב פעם, ושוב פעם חיילים שלנו נופלים, ועוד פעם יוצאים".
אתה קצת מקל על הקבינט, עושה הנחות לראש הממשלה.
"הדרג הצבאי לא מבצע ויש גרירת רגליים של שר הביטחון. הם מתדרכים, אנחנו רואים תדרוכים שצריך לסיים ואולי להשיג איזשהו ניצחון מכובס, הפסד, ואת הדברים האלה את רואה שראש הממשלה ניצב ואומר - אני לא מוכן לזה. אני לא מוכן שחמאס יישאר על כנו. ומולו תדרוכים של רפיסות".
רפיסות של מי? של שר הביטחון?
"גם שר הביטחון וגם ג"ג - גדי וגנץ - שיצאו ועכשיו מתדרכים נגד הקבינט כאילו הם לא היו שמונה חודשים בתוכו והיו יכולים לקבל כל החלטה. החולשה שנמצאת בפיקוד העליון, אצל הרמטכ"ל, שר הביטחון, כואבת לי".
ביחס ללילה שלפני 7 באוקטובר הוא אומר: "מה אני יודע? שבאותו לילה ישבו גופי הביטחון והייתה הערכת מצב ולא עידכנו את מי שצריך, לא את ראש הממשלה ולא את אלו שיכלו לשנות את התמונה ולהגיד - תיכנסו למצב חירום, תזעיקו כוחות, יש אחריות גדולה. היו הרבה כשלים שהיו שם, אבל אני לא יכול לדעת מי גרם להם, מה גרם, מה בדיוק היה, מי אחראי? הרי יש אחריות ויש אשמה. אחריות זה לא אותו דבר כמו אשמה".
הוא טען כי הביקורת כלפי הממשלה מגיעה בעיקר מ"השוליים של השוליים", כלשונו. קרעי גם מתעלם מהסיבה למחאות הענק שהיו כאן בשנה שקדמה לטבח - בגלל הרצון לקדם את המהפכה המשפטית - ומיתמם: "עילת הסבירות זה הדבר היחיד שקידמנו לרפורמה. יש פה תיקון שצריך לעשות במערכת המשפט בישראל".