אתמול בשעת צהריים, הגיעו נציגי צה"ל ובראשם תת-אלוף דניאל הגרי לים המלח, לבית המלון שאליו פונו תושבי בארי כדי להציג את ממצאי תחקיר הקרב על הקיבוץ ב-7 באוקטובר.
לאחר הצגת התחקיר, בהודעה הרשמית מטעם קיבוץ בארי נכתב כי "ניתן לומר כי התחקיר היה יסודי, ועזר לחברי הקיבוץ להבין במעט את עומק ומורכבות הלחימה בגזרות השונות בקיבוץ. אנו רואים חשיבות רבה בקבלת האשמה והאחריות של צה"ל על שכשל כישלון מוחלט בשמירה עלינו, ובבקשת הסליחה על הפקרתנו שעות רבות כל כך. אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר לא תשאיר אבן על אבן, תבחן את התנהלות כלל הגורמים ותספק לנו תשובות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם ולהסיק מסקנות אופרטיביות לעתיד. נציין שקיבוץ בארי לא היה זקוק לתוצאות התחקיר כדי להרגיש את כישלון צה"ל בכל דקה ודקה מאז 6:29 ביום שבת השחור - אנו מרגישים זאת באובדן 101 חברינו, ב-11 חברינו שעוד נמצאים בעזה, חלק מ-120 שחייבים לחזור הביתה".
1 צפייה בגלריה
yk13997743
yk13997743
(תיעוד חילוץ האזרחים מבארי | צילום: דובר צה"ל)
בבארי ציינו שורת שאלות שעליהן, לדבריהם, התחקיר לא ענה: "על אף היותו של התחקיר יסודי, חברי הקיבוץ לא קיבלו מענה לכמה שאלות קריטיות, למשל: מדוע לא נכנסו לקיבוץ במשך שעות כוחות צבא רבים שהתכנסו בשער, כאשר הקיבוץ בער ותושביו זעקו לעזרה? מה גרם למחדל המודיעיני שאיפשר את הפלישה של חמאס, ואיך נפרצה גדר הגבול ללא מענה של צה"ל? האם החיילים שהגיעו לקיבוץ הבינו שהמטרה המרכזית ביותר שלהם היא הגנה על אזרחים?"
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר בתגובה לתחקיר שהוצג: "אנו מעריכים מאד את חיילי צה"ל הנלחמים בעוז להגנת ישראל. יחד עם זאת, התחקיר שהוצג ממשיך את הקו השולט בישראל - אף אחד לא אחראי. אף אחד לא אשם. מדובר באסון הגדול בתולדות המדינה, וכל המנהיגות המדינית והצבאית ללא תזוזה. עבורנו מדובר בתחקיר חלקי, ועל כן לא משקף תמונה מלאה של האסון הכבד. גם כעת, אנו דורשים ועדת חקירה ממלכתית, ומקווים כי הלקחים והמסקנות ייושמו עכשיו".
שרון שרעבי, אחיהם של אלי ושל יוסי ז"ל שנחטפו מהקיבוץ, אשר השתתף במפגש, ציין שדובר צה"ל דניאל הגרי הודה כבר בפתח המפגש: "כשלנו בהגנה על בארי". לדברי שרעבי, "הצבא הותיר את כיתת הכוננות של בארי לבד עד שנכנסו לקיבוץ כוחות מסיביים, רק בשעה 18:00. 12 שעות לאחר החדירה, עד אז היו כוחות קטנים. אני מקווה שצה"ל יסיק מסקנות בצמרת הפיקודית למען אזרחי ישראל, שאנשים שכשלו בסופו של האירוע יפנו את מקומם".
לפי עדויות, במהלך הדיון עלו הטונים, וחלק מהתושבים סירבו לקבל את המסקנות - במיוחד אלה הנוגעות להפעלת חיל האוויר והעיכוב בכניסת הכוחות לקיבוץ. "עלו קצת הטונים בחלק מהשיחה. יצאתי בתחושות בינוניות. הציגו את העובדות כמו שהיו, אבל לא דיברו על המסקנות מהתהליך ולא על לקיחת אחריות אישית", אמר אחד מחברי הקיבוץ בצאתו מהמפגש. חלק מחברי הקיבוץ טענו בעת הצגת הממצאים שמדובר ב"כסת"ח". תושב אחר אמר מנגד: "הצבא עשה תחקיר רציני, יסודי ומעמיק".
לחלק מחברי הקיבוץ לא היו ציפיות גדולות מהתחקיר: "לא צריך תחקיר ומסמכים כדי לקבל על כך אישור חתום", אמר אמש אחד התושבים. "בעיניי, מה שהכי חשוב בתחקיר הן השאלות הערכיות, האם הלוחמים הבינו שחיי האזרחים קודמים לכל?", אמר אותו תושב.
ב׳, תושב בארי שנכח בהצגת התחקיר, התייחס גם לשאלת חזרת התושבים לקיבוץ: "מספרים על קירות נ"ט שהולכים לבנות לך ליד הבית, על עיבוי כיתות הכוננות, על מצלמות, חבר'ה, לא למדנו שום דבר. מבחינתי קחו את הגדר, ואת הממ"ד שלי תפרקו. אם אין בעיה בעזה ואתם טוענים שבטוח, אני לא צריך את כל האמצעים האלה. תספקו לי ביטחון. אני לא מפחד שייכנסו לי 7,000 איש, אני מפחד מהמחבל הבודד שיחדור, והוא יחדור".
אתמול, במהלך נאומו בטקס סיום קורס הקצינים, התייחס שר הביטחון גלנט גם הוא לסוגיית ועדת החקירה הממלכתית, ולקול תשואות הקהל אמר: "לפני שעות אחדות הציגו נציגי צה"ל לחברי קהילת בארי את עיקרי תחקיר ההתקפה על הקיבוץ. אנו נדרשים לתחקיר ברמה הלאומית שיבהיר את העובדות - ועדת חקירה ממלכתית. היא צריכה לבדוק אותי, והיא צריכה לבדוק את ראש הממשלה ואת הרמטכ"ל".