ברקע פרסום תחקיר הקרב על קיבוץ בארי, עימאד חבקה, אביו של סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, שנכנס עם טנק לבארי ונהרג לאחר מכן בקרבות בעזה, מספר: "נכון שהיו הרבה מאוד מחדלים, אבל גם חשוב שנדע שהיו הרבה מאוד לוחמים שנכנסו לבארי ונלחמו שם. הבן שלי לא התמהמה בכניסה לבארי. כשהכל התחיל הוא לא חיכה לפקודה, אלא לקח אחריות, נסע לצאלים, עלה על טנק, נכנס לתוך בארי ונלחם שם עם חבריו. כל הלוחמים שנפגשתי איתם וסיפרו לי על הקרב בבארי אמרו לי חד-משמעית שהטנקים שנכנסו מנעו אסון גדול יותר בבארי".
בקיבוץ בארי אומרים כי בתחקיר שהוצג בפניהם הם לא קיבלו תשובות לשורה ארוכה של שאלות, אף שצה"ל פירט בו רשימה לא קצרה של מחדלים. אבל יש רבים שסבורים כי יש להדגיש את גבורת הלוחמים, ולא את המחדלים בקרבות ביום פתיחת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
yk13998022
yk13998022
(סא"ל סלאמן חבקה ז"ל | צילום: אריאל ניזר)
מלכי גינסברג, אלמנתו של סא"ל אלי גינסברג ז"ל שנהרג בקרבות הבלימה בבארי, סיפרה לאחר פרסום הדוח: "מההיכרות שלי עם אלי, הוא היה אומר שנסיים קודם את המלחמה ורק אז נפרסם דוחות ביקורת מהסוג הזה, חובה עלינו לזכור את אלי ואת חבריו שנכנסו לתוך התופת הזו כדי להציל אחרים. כשאלי יצא לשם באותו בוקר הוא ביקש ממני להגיד לילדים שלנו שזה צו השעה! הוא אמר לי שהוא מחויב כרגע לעשות את מה שהוא מאמין בו ולהציל אנשים". מלכי מוסיפה: "אני מבקשת מכולם לזכור את המפקדים והלוחמים האמיצים שעזבו משפחות בחג ויצאו לשדה הקרב כדי להציל אחרים".
שרון, אחותו של רס"ן בנג'י (בנימין) טרקניסקי שסייע בפינוי פצועים מבארי ונפל בלחימה ב-8 באוקטובר, פירסמה בפייסבוק פוסט שבו כתבה כי נציג צה"ל שוחח איתם על התחקיר, לפני פרסומו לציבור. "אני רוצה לחדד פה נקודה. הכותרת - צה"ל נכשל. כלום לא היה קרוב לרמה שהיה אמור להיות בו, ולכן התוצאות הטראגיות". יחד עם זאת, יש את צה"ל ברמה הארגונית ויש את צה"ל ברמת לוחמיו", הוסיפה. "הכישלון הוא ברמה הארגונית, ואלו הלקחים שחייבים להתחיל ליישם עוד היום. מנגד, ברמה האישית - ללא לוחמים ערכיים, מלאי רוח קרב, חתירה למגע ואהבת מולדת, התוצאות הטראגיות שאנחנו יודעים היום היו כפולות ומכופלות. אלה תכונות שהם קיבלו קודם מבית ובהמשך מצה"ל. אני ממש מבקשת מכם לשים לב להבדל בין הכישלון הרוחבי להרואיות האישית. אנשים טהורים כמו בנג'י שמו את הגנת המדינה בראש מעייניהם לפני שהתמונה השחורה התבהרה.
2 צפייה בגלריה
yk13998024
yk13998024
רס"ן בנימין (בנג'י) טרקניסקי ז"ל
"אביב הגיע לבארי ב–7 באוקטובר בשעה 16:15 וחבר לכוח של השייטת", מספר יניב, אבא של אביב רוסו ז"ל, שנפל בקרב בבארי. "הם לחמו שם מבית לבית, חילצו משפחות, הרגו מחבלים והיו עדים לזוועות רבות שם, הוא וחבריו נלחמו בקרבות הרואיים שם במשך שעות ארוכות. בלי הלוחמים הצעירים הללו, הטרגדיה הייתה גדולה הרבה יותר. הם גיבורים אמיתיים".
גם אלה גוטין ממודיעין, מספרת בגאווה גדולה על בנה, סגן יונתן גוטין ז"ל: " לא היה לי ספק שיונתן שלנו גיבור. כמובן שלא רצינו שיהיה גיבור, רצינו שיחזור הביתה. אבל התחקיר על הקרבות שבהם יונתן עם הצוות נכנס פנימה לחלץ עשרות תושבי בארי סגר לנו מעגל". אלה ממשיכה, "התחקיר הסביר לנו שהצבא לא היה שם בבוקר השבת השחורה ואת השאלות הקשות צריך להפנות לאחראים למחדל לדרגים הגבוהים למעלה". לפי התחקיר, סגן יונתן יחד עם כוח צנחנים ועוד 3 לוחמי יהל"ם החליטו עצמאית להיכנס לתוך הקיבוץ ששרץ מחבלים חמושים בעוצמות אש גבוהות.
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פירסם אף הוא פוסט בנושא וכתב: "זו שגיאה למקד את הדיון עכשיו בשגיאות טקטיות של מפקד כזה או אחר. מבחינתי כל חייל, מפקד, שוטר ואזרח שעלה על רכבו ב-7.10 וחתר למגע מול המוני מחבלים גילה אומץ לב וגבורה כמעט על-טבעית".