החלטת רשת לערוף באבחת חרב את "אזור מלחמה" חורגת ממתחם השיקולים השמור לתאגיד פרטי. הורדת "לונדון את קירשנבאום" לפני שש שנים, למשל, הייתה הכרעה כזאת: מצערת מאוד עבור קהל אדוק, אבל בעלת היגיון מסחרי סביר ובעיקר עומדת בעיקרון תום הלב. חלק מגלגל החיים האכזרי של הטלוויזיה.
1 צפייה בגלריה
yk13997796
yk13997796
(מצעד הטרלול זה כאן. "אזור מלחמה")
כאן, לעומת זאת, מדובר בחיסול ממוקד: החברה שזה עתה מינתה דמות אנטי-עיתונאית לתפקיד המנכ"לית של חברת החדשות, לוקחת את הרצועה שהיא גם הכי ביקורתית וגם זוכה לנתונים הכי נורמליים ביחס לערוץ הכושל - ויורה לה בראש. לכן גם אם הביטול אינו קשור במישרין ליוליה שמאלוב-ברקוביץ' (שכן התוכנית מופקת עבור רשת ולא על ידי חדשות רשת), המינוי שלה הפקיע מהנהלת ערוץ 13 את הזכות לרחוץ בניקיון כפיים ולהתעטף בטיעונים כביכול ענייניים (ברשת מדברים על גיבוש "אלטרנטיבת צפייה שונה מיתר הערוצים"), שבמקרה דנן לא מחזיקים מים. זאת התוצאה הבלתי נמנעת של הווירוס שהוחדר למערכת: הצחנה שהוא מפיץ מבאישה הכל, בוודאי פגיעה בתוכנית האקטואליה היחידה שנותנת פייט למתחרים.
וכנהוג בחיסולים ממוקדים, המסר המרתיע לא פחות דרמטי. הכוונה היא לא רק למגיש הדומיננטי רביב דרוקר, שנותר (לפחות בינתיים) פרשן בכיר וכמובן הפנים של "המקור", אלא גם למה שהוא מייצג באמצעות התוכנית. "אזור מלחמה", עוד מימיה כ"אזור בחירה" (שנולדה יותר כאזור חלוקה בין דרוקר לאילה חסון, שבטח לא הזילה דמעה אמש) וביתר שאת במלחמה, היא אקס-טריטוריה: בדעות שנשמעות בה מהאגף הליברלי והשמאלני, בנימה האגרסיבית והבלתי מתנצלת וגם בהתעקשות על הומור בזמנים קשים. חשוב לציין: לא תמיד זה נעשה בטוב טעם. גם דרוקר עצמו רחוק מלהיות הפטרון הקדוש של כל מה שנכון וצודק. לו היה קיים "מצעד הטרלול" בתוכנית אחרת, הוא ואחרים בפאנל יכלו לככב שם מפעם לפעם.
אלא שהמינוי המופרע של שמאלוב-ברקוביץ' וההורדה התמוהה של "אזור מלחמה" מאותתים לדמויות פחות חזקות מדרוקר, כאלו שיתקשו להתפרנס מהפירורים שנשארו מהתקשורת החופשית, כיצד עדיף להתנהג. האפקט המצנן הזה עובד הרבה יותר מהר וחזק ממה שנדמה.
זאת גם טעות גסה לחשוב שזהו רק סיפור נקודתי על ריקבון. גלי ההדף יורגשו גם מחוץ ליקום האומלל של רשת: הצהלות של שר התקשורת אתמול מלמדות שהדחף הסמכותני של השלטון חזר לסורו ולא רק בתחום המשפט. ומכיוון שלא מסיימים בלי מצעד הטרלול, יוזכר שרק לפני שלושה שבועות הזהיר ראש הממשלה ב"פטריוטים" מפני הקמת "ממשלת שמאל", ש"יעבירו כאן כל מיני חוקים... שיסתמו את הפיות לכם". כרגע הוא לא זקוק לחוקים: את הפה של "אזור מלחמה" סותמים לפני שמנצחים במלחמה עצמה.