עסקת רכישת הפועל ת"א נחתמה אתמול רשמית, ובכך נפתח עידן חדש בחודורוב - המיליארדר אדמונד ספרא הפך לבעלים של המועדון האדום. זאת גם סופה של תקופה, כאשר קבוצת המשקיעים האמריקאית בראשות דייויד מינצברג תסיים את דרכה אחרי שנה בלבד, שהייתה מאכזבת מאוד ובסיומה נשרה הפועל ת"א לליגה הלאומית בפעם השלישית בהיסטוריה.
החתימה הגיעה לאחר חודשיים של משא ומתן אינטנסיבי, כשסלע המחלוקת העיקרי היה חובות העבר ואופן חלוקתם בין הקבוצה האמריקאית לבעלים לשעבר מאיר תושב. זאת מאחר שספרא התעקש לאורך כל הדרך לשמש בעל בית יחידי ועל כך שהוא יקבל את הקבוצה נקייה מחובות. החתימה בין קבוצת מינצברג לתושב על קיום הליך בוררות, שייצא לדרך בקרוב, הסירה בעצם את המשוכה המשמעותית ביותר לקיום העסקה.
1 צפייה בגלריה
yk13997935
yk13997935
(אדמונד ספרא. הבוס החדש של האדומים | צילום: שאטרסטוק)
מי שדחף לביצוע הרכישה היה בנו של אדמונד, מואיז ספרא בן ה-18 שלומד בקולג' בארה"ב והוא חובב כדורגל מושבע. מואיז אף הגיע לארץ בתחילת החודש לפגישת עבודה בוולפסון ויצא לאחר מכן למשחקי היורו בגרמניה. עכשיו, אחרי חתימת העסקה, יגיע בעל הבית החדש ארצה לעמוד מול הוועדה להעברת זכויות ניהול ובעלות של ההתאחדות לכדורגל. הקבוצה תעבור לידיו בטווח של חודש עם סיום הניירת, העברת כספים וקבלת אישור מהוועדה.
ספרא הוא המייסד והנשיא של חברת ההשקעות האמריקאית EMS Capital LP שיושבת בניו-יורק. החברה עוסקת בהשקעות שונות ובנדל"ן. הוא נשוי למריאל, בתו של המיליארדר הלבנוני-יהודי דייויד נחמד - אספן אמנות המתגורר במונאקו, אשר הונו מוערך ב-2.3 מיליארד דולר. אדמונד הוא בנו של מואיז ספרא ז"ל, שנפטר ב-2014 והונו היה מוערך ב-2.2 מיליארד דולר. מואיז היה חבר בולט בקהילה היהודית בברזיל וב-2006 הוא מכר את אחזקותיו בבנק הברזילאי "בנקו ספרא". בנוסף, היו למשפחה אחזקות בבנקים אחרים במדינות שונות.
קבוצת המשקיעים בראשות מינצברג רכשה את זכויות הניהול בהפועל ת"א לפני כשנה בקול תרועה רמה עם הבטחות לעתיד ורוד למועדון האדום. העסקה סוכמה כבר בינואר 2023, בסוף פברואר הועברו הכספים הראשונים לקניית הקבוצה, ב-1 במארס אישרה ועדת העברת הזכויות של ההתאחדות את עסקת המכירה, וב-1 ביוני היא נכנסה לתוקף. ההחלטה הראשונה של הבעלים החדשים הייתה למנות את חן סול למנהל מקצועי, והוא הביא את המאמן מייקל ולקאניס. פתיחת העונה של הקבוצה הייתה סבירה, אבל אז פרצה המלחמה, ולקאניס עזב לטובת משרת עוזר מאמן איאקס ובמקומו מונה עוזרו בורחה למה.
אחרי הפגרה הכפויה הפועל ת"א לא הצליחה לחזור למסלול והידרדרה לתחתית. למה פוטר אחרי המחזור ה-18, שבועיים מאוחר יותר הגיע מבית"ר ירושלים יוסי אבוקסיס, אבל גם הוא נכשל ופוטר. סלים טועמה, שנכנס לתפקיד לשלושת המחזורים האחרונים, לא הצליח להציל את הספינה הטובעת - והסוף הבלתי נמנע היה ירידה ללאומית. לקראת העונה הבאה מונה לתפקיד המאמן מסאי דגו, והוא ממתין כעת לשמוע מה יהיה תקציב הקבוצה כדי לבנות אותה לחזרה מהירה לליגת העל תוך עונה אחת בלבד.

חיזוק למכבי חיפה

מכבי חיפה החתימה לעונה עם אופציה לאחת נוספת את הבלם האוקראיני-יהודי, אלכסנדר סירוטה (24, 1.93 מ'), אחרי שסוכמה השאלתו מדינמו קייב, כשלירוקים יש אופציה לרכישת כרטיסו. סירוטה רשם שתי הופעות בנבחרת אוקראינה ובעונת 2021/22 לקח חלק בחמישה משחקים של דינמו קייב בשלב הבתים של ליגת האלופות. בנוסף, נסגרה עסקת איתן אזולאי, שיגיע ממכבי נתניה תמורת מיליון יורו והעברתם של מאור לוי ושחקן נוסף. אזולאי סגר לארבע שנים בחיפה, לוי לשנתיים בנתניה.
קריית-שמונה החתימה את הקשר סאקו באנגורה (22) שמשתייך לסגל נבחרת גינאה עד גיל 23.