ראיתם סרטן? בחברה להגנת הטבע קוראים לכם לדווח עליו. לא מדובר על כל סרטן, אלא על סרטן פולש לחופי ישראל, המכונה "מטוטה ויקטור". מקורו באזור שבין האוקיינוס השקט לאוקיינוס ההודי, הוא תועד לראשונה במזרח הים התיכון בשנת 2012 במפרץ חיפה – ומאז התפשט במהירות לאורך חופי ישראל.
1 צפייה בגלריה
yk13998607
yk13998607
(נקודות אדומות על השריון. הסרטן הפולש | צילום: שי שפיר)
"הסרטן ידוע בהתנהגותו האגרסיבית ובהיותו טורף אוכל-כל, ויש לגביו גם עדויות על קניבליזם", מסביר בר שטרנבך, רכז SeaWatch ופרויקטים ימיים בחברה להגנת הטבע. "הוא מתחרה עם מינים מקומיים על מזון ועלול להביא לדחיקתם. הסרטן ניזון מצדפות, סרטנים אחרים ודגים, והתפשטותו מובילה ללחץ משמעותי על מינים מקומיים".
הסרטן הגיע גם למדינות שכנות כמו לבנון, טורקיה, יוון וקפריסין. "אנחנו מנסים לייצר מפה עדכנית של ההתפשטות שלו בעזרת הציבור", מסביר אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע.
שטרנבך מסביר מדוע נוכחותו של הסרטן בישראל כל כך בעייתית: "הנוכחות שלו עלולה לשבש את שרשרות המזון המקומיות, לשנות את ההרכב והמבנה של אוכלוסיות ולהשפיע על איזונה של המערכת כולה. זיהום ופרויקטים של תשתיות לאורך חופי ישראל יצרו תנאים נוחים לשגשוג של הסרטן הפולש, כיוון שהן מפריעות לבתי גידול מקומיים ופוגעות במגוון הביולוגי, מה שמעניק יתרון למינים פולשים כמותו".
בשנים האחרונות מיזמי מדע אזרחי, המשלבים חוקרים ואת הציבור הרחב, מאפשרים לאסוף מידע על מגוון רחב של מיני בעלי חיים ובכך תורמים למחקר ולשמירת הטבע. אפליקציית Sea Watch של החברה להגנת הטבע הושקה על ידי החברה להגנת הטבע בשנת 2015, ומאז יותר מ-10,000 איש הורידו אותה. האפליקציה מאפשרת דיווח על שלל קטגוריות של מפגעים, בין השאר גם מינים פולשים. "היתרון במין הזה הוא שקל לראות אותו", אומר רוטשילד. "גם אם אתה משתכשך במים רדודים. הוא קל מאוד לזיהוי. לכן חשבנו שהוא מתאים לפרויקט של מדע אזרחי".
ואיך תזהו את הסרטן? זה לא פשוט אבל אפשרי. פרופ' בלה גליל, ממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט בתל-אביב, מוסיפה כי אין בים התיכון בישראל מינים הדומים לסרטן, והוא בעל מאפיינים בולטים וקלים לזיהוי: שריון ראש החזה מעוגל וקמור עם שש גבשושיות במרכזו ואונה בולטת בקדמתו, צידי גופו מתאפיינים בקוצים ארוכים וחדים, הצבתות מסיביות ומשוריינות ושוליהן משוננים, השריון והצבתות מכוסים בנקודות אדומות זעירות והרגליים מוכתמות בצהוב ומעוטרות בנקודות אדומות. שטרנבך מוסיף כי לאחרונה כבר דווחו באפליקציה מספר דיווחים על הסרטן הפולש, מאשדוד ועד חדרה.