האישור הסופי להוציא לפועל את מבצע חיסולו של מוחמד דף, התקבל אתמול, כרבע שעה אחרי חצות הליל. האלוף רומן גופמן, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, העלה על קו הטלפון את ראש השב"כ, רונן בר, שהציג לנתניהו את הפרטים. את נתניהו עניינו שלוש נקודות: סוג החימושים שבהם ייעשה שימוש, האם ייתכן שחטופים מוחזקים במתחם, ומה צפויה להיות מידת הנזק האגבי. בר השיב לו והדגיש שבסבירות גבוהה אין חטופים בסביבתו של דף.
3 צפייה בגלריה
yk13998312
yk13998312
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
מבצע החיסול – שיצא לפועל אתמול סמוך לשעה 10:30 בבוקר – אושר אחרי שבמהלך הלילה התקבל המודיעין הסופי שלפיו דף – רמטכ"ל חמאס – עלה מהמנהרות אל הקרקע ונוצרה הזדמנות נדירה לחסלו. המידע, שכלל את מיקומם המדויק של דף ושל מח"ט חאן-יונס ראפע סלאמה, הגיע מיחידה משולבת של אמ"ן ושב"כ, שעוסקת באיסוף מודיעין על מטרות בכירות בחמאס ועל מיקום החטופים ברצועה. המודיעין המדויק נשען על יכולות מעקב והאזנה טכנולוגיות, אך גם על מעקב אנושי בשטח שהוביל להצלבות ולאישור הסופי שדף אכן נמצא באתר שהותקף, בין "חושות", סככות ועצי דקל.
באזור שהותקף – מתחם העקורים במוואסי – אין כמעט מנהרות, ומתחילת המלחמה מוקמו בו אלפי אוהלי עקורים, והוא לא הוגדר כ"צבאי". חמאס ניצל זאת להקמת מתחם מחבלים חשאי, מגודר ומאובטח שבו נעו חמושים בלבוש אזרחי.
אתמול בבוקר הותקף המתחם בטילים ובחימושים מסוגים שונים, שהוטלו ממטוסי קרב ומכטב"מים של חיל האוויר - בכמות גדולה יותר מאשר בניסיונות חיסול קודמים של בכירי חמאס. מדובר בכשמונה טונות של פצצות, בהן גם "מפצחת בונקרים", שחודרת לתת-קרקע.
3 צפייה בגלריה
yk13998496
yk13998496
אתר התקיפה במוואסי, אתמול | צילום: Bashar TALEB / AFP
התקיפה התבצעה בארבעה שלבים. בשלב ראשון שוגר טיל שפגע באותו חלק בבניין שבו על פי המידע שהה דף; מיד לאחר מכן שוגר טיל נוסף שהחריב את הבניין כולו; ואז נעשתה פגיעה שלישית, בהיקף המתחם, שגרמה לחגורת אש כבדה סביב האזור כולו, במטרה למנוע מכוחות חילוץ והצלה להגיע למקום ולסייע לדף.
השלב הרביעי בתקיפה היה הטלתה של פצצה חודרת בונקרים שפוגעת בתת-קרקע. במערכת הביטחון בישראל העריכו בסבירות גבוהה שבמקום היה מתחם תת-קרקעי, או דרך שמובילה למתחם תת-קרקעי, ולכן גם אם דף הצליח לברוח מהבניין לכיוון התת-קרקע, הוא קרוב לוודאי נהרג מתחת לפני הקרקע, שכן כל ארבעת שלבי התקיפה התרחשו במהירות רבה בזה אחר זה. הריסת הבניין בטיל השני, נועדה גם היא כדי להקל לפגוע בתת-קרקע, כאשר הבניין כבר שוטח.
לפי הפלסטינים, בתקיפה נהרגו יותר מ-70, אבל גורם ישראלי אמר לסוכנות הידיעות AP שהתקיפה הייתה מדויקת, והעריך שרבים מהנפגעים הם מחבלים. בישראל סבורים שהדיווחים שיוצאים מעזה הם מוגזמים ושחלק משמעותי מההרוגים היו מחבלים חמושים ששהו סביב דף וסלאמה. הנזק האגבי – אומרים בישראל – היה נמוך יחסית כי החיסול היה בנקודה צדדית במוואסי – באזור שהוא חורשה.
ראש הממשלה נתניהו, עקב אתמול מקרוב אחרי מבצע החיסול ועודכן בפרטים. בצהריים הוא קיים הערכת מצב טלפונית, ובערב הערכת מצב נוספת – הפעם פרונטלית – בקריה, שכללה גם דיון בנושא החטופים. אמש, במסיבת עיתונאים שקיים בשעה 21:00, התייחס נתניהו לתוצאות המבצע: "עדיין אין ודאות מוחלטת שמוחמד דף חוסל", אמר. "אבל קבעתי כלל – מרצחי חמאס הם בני מוות, נגיע לכולם".
במערכת הביטחון בישראל מביעים אופטימיות לגבי תוצאת ניסיון החיסול של דף ושל סלאמה, ומעריכים שחמאס ינסה לטשטש את התשובה לשאלה אם דף שרד. המודיעין הישראלי מעריך ברמה של 100 אחוזים שדף אכן היה במתחם, וההערכה היא שבניגוד לחיסולים קודמים, תוצאת התקיפה הפעם עשויה להגיע מוקדם יותר – ייתכן שכבר ביממה הקרובה – בשל העובדה שהפעולה בוצעה מעל הקרקע. שר הביטחון, יואב גלנט, שקיים אמש הערכת מצב, הנחה להגביר את הכוננות בכל גזרות הלחימה.
בחמאס הכחישו אמש שדף חוסל. חליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס בעזה, התייחס בראיון לאל-ג’זירה למסיבת העיתונאים שקיים ראש הממשלה, ואמר: “נתניהו קיווה לשאת נאום ניצחון מזויף, אבל נאומו היה אומלל. אנחנו אומרים לנתניהו שמוחמד דף שמע אותך וליגלג לאמירות הכוזבות שלך”.
בינתיים בחמאס מנסים להבין כיצד הגיע המודיעין לצה"ל, ובדיווח ברשת הסעודית אל-חדת' נטען שחמאס מתחקר "פריצה פנימית גדולה" שקדמה לתקיפה. אם אכן דף וסלאמה חוסלו, נותרו כעת ברצועת עזה ארבעה בכירים בצמרת חמאס: יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, מח"ט העיר עזה עז א-דין אל-חדאד ומח"ט רפיח מוחמד שבאנה, שכבר שרד שני ניסיונות חיסול.