חיסולם האפשרי של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף ויד ימינו ראפע סלאמה כבר מסתמן כרעידת אדמה למגעים לקידום שחרור חטופים: עוד לפני שהתבררו השלכות התקיפה לגמרי – דווח אתמול בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמים מצריים כי "השיחות לעסקה הוקפאו עד שישראל תראה שהיא רצינית". אם חיסולם יתברר כוודאי, הרי שחוסלה חצי מהנהגת חמאס ברצועה - מה שעשוי להשפיע על יכולת קבלת ההחלטות של ארגון הטרור.
2 צפייה בגלריה
yk13998892
yk13998892
(כתובת המחאה על גשר המיתרים, אמש | עמית שאבי)
בישראל, יצוין, אומרים שאינם מכירים הקפאה של השיחות. ראש המוסד דדי ברנע היה אמור לצאת לקהיר להמשך השיחות, אבל טרם ברור אם אכן הדבר יקרה - עקב השלכות התקיפה. על פי חלק מההערכות, גם אם ניסיון החיסול יעכב את המגעים בשלב המיידי, הוא דווקא יכול להגדיל את הסיכויים בטווח הארוך. זאת, על פי המחזיקים בההערכה זו, משום שהתקיפה מגבירה את הלחץ על חמאס להסכים להפסקת אש כדי להבטיח את הישרדות המנהיגים שהולכים ומתמעטים.
לפני הדיווח ברויטרס, אמר אמש בכיר חמאס חליל אל-חיה לרשת אל-גז'ירה כי ארגון הטרור "ממתין" לקבל הצעות מהמתווכים בנוגע לתשובה שהגיש בנוגע להצעה הישראלית לעסקה. אל-חיה, שטען כי דף לא חוסל, האשים כי ראש הממשלה "לא רוצה" הסכם.
2 צפייה בגלריה
yk13999036
yk13999036
רה"מ נתניהו, בהצהרה | צילום: Nir Elias / POOL / AFP
מנגד, נתניהו עצמו התייחס אמש למגעים לעסקה במסיבת העיתונאים שערך בעקבות ניסיון החיסול, ושב על עמדתו ולפיה הלחץ הצבאי חיוני כדי לקדם לעסקה. יתרה מכך, לאחר הפרסום ב-ynet לפיו ראש הממשלה מקשיח עמדות, התעקש אתמול ראש הממשלה: "אני לא זז מהמתווה עליו בירך הנשיא ביידן. לא מוסיף תנאים ולא גורע, אבל גם לא נותן לחמאס לזוז מילימטר ממנו".
כמו כן, לאחר ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני פרסם רון בן ישי כי ראש המוסד דדי ברנע לא הביע תמיכה בלתי מסוייגת בעקרונות שהציג נתניהו כפי שהודיעה לשכת ראש הממשלה, אלא התייחס לעקרון החזרה למלחמה בלבד. בסביבת ראש המוסד זעמו על הדלפת הדברים בשמו וטענו שמדובר במניפולציה. הדברים גרמו למתח רב בין ראש הממשלה לראש המוסד – עד שראש המוסד בצעד יוצא דופן ביקש לפרסם הודעה רשמית על הדברים שיוחסו לו בקבינט. במילים אחרות – בסביבת ברנע חשבו שאנשי נתניהו ניסו לייחס לו תמיכה בכל עקרונות נתניהו שלפחות חלק מהם היו נסיונות של נתניהו להקשיח עמדות ולהכניס עזים למתווה ביידן.