הידיעה על ניסיון החיסול בדרום הרצועה אתמול תפסה את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי באמצע מסיבת עיתונאים עם נשיא סרביה. הפתק הועבר ככל הנראה מראש המודיעין המצרי, גנרל עבאס כאמל. אף שריר לא זז בפניו של א-סיסי. הנשיא ידע שיש לו על מי לסמוך.
א-סיסי מכיר את מוחמד דף עוד מימיו כשר ההגנה וכמפקד שטח בכיר. מהזווית הישראלית, גם אם המדיניות הביטחונית-צבאית של מצרים לא מוצאת חן בעיני הדרגים הבכירים אצלנו, הישראלים למדו להעריך את "הגנרל". הם סומכים עליו.
ניסיון החיסול לא נוח לקולגות במצרים בגלל ההפתעה. אמנם איש לא ציפה שישראל תעדכן את המודיעין המצרי לקראת פעולה, אבל כן היו רוצים שבכיר ישראלי ירים טלפון דיסקרטי לקולגה בקהיר אחריה. גם לא מצפים לשיחת עדכון עם עבאס כאמל, אבל כן לאחד מפקודיו, בידיעה שיעביר הלאה את המידע. בין ישראל למצרים מתנהל ויכוח לא פשוט על ציר פילדלפי, שגורר הערות ארסיות בשני הצדדים. גם הנוכחות הישראלית במעבר רפיח עולה למצרים על העצבים.
בקהיר הדגישו אמש שניסיון החיסול של דף לא יקדם את שחרור החטופים. במצרים הדביקו לו, ובצדק, את הכינוי "האיש בעל תשע הנשמות". בכיר מצרי אמר לי אתמול שכאשר רואים את ענני העשן וסופרים את עשרות האזרחים שנהרגו ונפצעו, קשה להאמין שדף הצליח שוב להיחלץ. מצד שני, המזל לא מרפה ממנו, והוא שרד שוב ושוב גם אחרי שנפצע קשה ואחרי שאמו נהרגה במקומו. חליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, לא ויתר על עקיצה לנתניהו בראיון לאל-ג’זירה כשאמר: “נתניהו, מוחמד דף שומע אותך וצוחק”. במצרים דיווחו אמש על הקפאת השיחות “עד שהצד הישראלי יוכיח את רצינותו”.
במודיעין המצרי, עוד בתקופת ארבעת המפקדים הקודמים - מעומר סולימן שכיהן בתפקיד מ-1991 ועד ח'אלד פאוזי שהעביר ב-2018 את המפתחות לידי הבוס המכהן כאמל, איש סודותיו הגדולים והקטנים של א-סיסי, החזיקו מידע כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, בחלוקה לזרוע הצבאית והמדינית, מעבירי הנשק, השליחים ועוד. ההערכה בשני הצדדים הייתה ונשארה שכל מה שעובר לצד השני מתפזר לפי הצורך והעניין, גם למועצה לביטחון לאומי. סוג של מערכת בידוק והתאמות.
בכל פעם מחדש מגיע רמז עבה מה חושבים בדרגים הכי בכירים במצרים - הנשיא, ראש המודיעין, שר ההגנה - על הקליינטים בעזה. זה לא שונה ממה שחושבים אצלנו. הקצינים הוותיקים בצד השני כדי מכירים את כללי המשחק שותת הדם בין עזה, ישראל ומצרים הרבה יותר טוב מאיתנו.
איש במצרים לא ציפה שישראל תעדכן את המודיעין המצרי לקראת הפעולה, אבל כן היו רוצים שבכיר ישראלי ירים טלפון דיסקרטי לקולגה בקהיר