אוכל: "עיזה פזיזה – משק צבן" הוא משק חקלאי במושב טל שחר, המציע מגוון מוצרי חלב עיזים וגם חוויות תיירותיות נחמדות. הסיפור של המקום מתחיל לפני כ-20 שנה, עם דיר קטן שבו עיזים ורצון לפתח עסק משפחתי סביב ייצור גבינות ויוגורט ומכירתם. יש כאן גבינות מצוינות, חלקן טריות וחלקן מיושנות, שניתן לאכול במקום וגם לקחת. גבינת "שחר" נהדרת וגבינת "רוני", שמזכירה קצת גבינת מנצ'גו, גבינת "אביב" עם קצח, שמביאה עומק טעמים מיוחד, וגבינת "נגה" נהדרת, כמו גם הלבנה שמייצרים כאן.
2 צפייה בגלריה
yk13999362
yk13999362
צילום: דוד קישקה
חובבי גבינות עיזים יחגגו פה, וזה מקום שנוח ומומלץ להגיע אליו. הכי כיף להזמין פשוט צלחת טעימות ולנסות קצת מכל רפרטואר הגבינות, היוגורט והממרחים. לחובבי היין התאימו כאן גם טעימות של גבינות ויין, ואפשר גם לקנות ממגוון מוצרי המעדנייה ולצאת לפיקניק בסביבה.
2 צפייה בגלריה
yk13999369
yk13999369
(צילום: דוד קישקה)
בני משפחת צבן השכילו לפתח עם השנים את העסק גם סביב חוויות שונות. התיירות החקלאית שנוצרה סביב הדיר והמשק מהווה כיום מוצר שעירונים רבים מחפשים כדי להתקרב לכפר, לטבע ולשורשים, ויש כאן בהחלט מענה לאלו המבקשים זאת, ממש במרכז הארץ. תוכלו למשל להזמין סדנה להכנת גבינה טרייה בבית, שאורכה שעה וחצי, וניתן גם לקחת חלק בקורס מקיף של הכנת גבינה על פני מספר מפגשים.
הדיר, שכבר מונה כ-100 עיזים, הפך לאטרקציה בפני עצמה, ומאפשר למשפחות וליחידים לבקר בו ולהתרשם מחיי העיזים ואף להאכילן.
ניכר שבני משפחת צבן מלאים בתשוקה לעשייה ואוהבים מאוד את העיזים - מה שהופך את החוויה כאן ליותר מלאה ומיוחדת. המקום ערוך לקבל קבוצות גדולות בהזמנה מראש, וזה מתאים למשפחות או לקבוצות חברים המטיילות יחד. בלי קשר לחלב עיזים, אבל עם אהבה גדולה לקולינריה, החלו לפני מספר שנים להכין פה גם חומוס מצוין בימי שלישי וחמישי.
רחוב: מושב טל שחר שייך למועצה האזורית מטה יהודה, וממוקם באזור גיאוגרפי המהווה את הגבול והמפגש בין הרי יהודה ומישור החוף ומכונה שפלת יהודה. באזור יש לא מעט יערות של קק''ל ואתרי תיירות, ארכיאולוגיה, טבע ונוף. אחד מהם הוא יער צרעה, שבו תמצאו את דרך הפסלים. מדובר ב-37 פסלים מגושי סלעי ענק, שסיפקה קק''ל לאמנים ואשר מוצבים לאורך הדרך ומשקפים אירועים מסיפורי התנ''ך.
ניתן לנסוע ברכב ברוב חלקי המסלול ולעצור מעת לעת בין פינות מוצלות. מומלץ להגיע עד לתל צרעה וליהנות מתצפית יפה.
ביישוב תעוז תמצאו מאפיית בוטיק בשם ''אישלחם'', ובה יוצר אייל תמיר לחמי מחמצת ומאפים בעבודת יד וללא חומרים משמרים. הלחמים והמאפים מצוינים וישלימו את חוויית האכילה של גבינות העיזים בבית או בשטח.
האזור הוא בעל חשיבות היסטורית בייצור יין ונמצאו בו גיתות עתיקות, שמהוות השראה ליקבים המודרניים והמעולים שהתמקמו פה לאורך השנים. אחד מהם הוא "קלו דה גת", וזו הזדמנות טובה לבקר במקום, להתרשם מגת עתיקה בת 3,000 שנה השוכנת שם וכמובן ליהנות מטעימות יין. סדרת "סיקרא" מצוינת, ולחובבי זן סירה, הוא כנראה אחד הטובים שתמצאו.
עיזה פזיזה – משק צבן. מושב טל שחר. 052-2589900