ניסיון ההתנקשות בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ השתלט לגמרי על ישיבת הממשלה השבועית, אך במוקד לא היה טראמפ - אלא דווקא ראש ממשלת ישראל.
כאילו שחסרים נושאים דחופים שבהם הממשלה צריכה לטפל, רוב ישיבתה הוקדשה לדיון בנושא "ההסתה נגד נתניהו", שלא היה על סדר היום. בפתח הדיון הציג מזכיר הממשלה יוסי פוקס סרטון שמרכז דברי שטנה מהרשתות החברתיות: "נתניהו בוגד", "ביבי זה חמאס", "להכניס אותם לחדר ולשים בלוני גז", ועוד.
3 צפייה בגלריה
yk14000241
yk14000241
(בנימין נתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי)
מכאן התפתח דיון שנמשך כמעט שעתיים. השר יריב לוין אמר: "נס שלא התרחש כאן דבר כמו שקרה בארה"ב. קיימתי עם היועמ"שית סדרה ארוכה של שיחות, ביקשנו שתנקוט יד קשה נגד מי שמסית לרצח, והתשובה שקיבלנו הייתה: שתיקה. מערכת המשפט הפקירה את ראש הממשלה".
השרה מירי רגב: "בדמוקרטיה לא שמים לראש הממשלה תמונה עם דם על הידיים. ההסתה נגד ראש הממשלה וגם נגד משפחתו עברה כל גבול". השר עמיחי שיקלי: "התשובה זו הדחת היועמ"שית".
השר אבי דיכטר ערך השוואה היסטורית: "ההסתה היום חמורה פי 80 מאשר לפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין".
3 צפייה בגלריה
yk14000177
yk14000177
אבי דיכטר | צילום: יריב כץ
לאחר מכן שיתפו השרים את חוויותיהם האישיות מהפגנות המחאה. השר יצחק וסרלאוף: "שפכו על אשתי דלי מים כשהיא הייתה עם הילדים. צעקו וקיללו אותה. הילדים בטראומה". שיקלי: "מפקד משטרה שבא להרחיק מפגינים מהבית שלי בכה אחרי שהם צעקו עליו, 'לעוטף ולנובה לא הגעתם, לפה הגעת מהר'. מדובר באדם שאיבד חברים ב-7 באוקטובר".
3 צפייה בגלריה
yk14000176
yk14000176
עמיחי שיקלי | צילום: אלעד גרשגורן
המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, הגיב: "אנחנו מגנים בתוקף כל הסתה לאלימות כלפי ראש הממשלה, בני משפחתו, שרי הממשלה וכל אדם אחר. אלימות כלפי נבחרי ציבור היא פגיעה בדמוקרטיה".
נתניהו סיכם: "ההסתה נגדי ונגד משפחתי נוראית והאכיפה בררנית. זו לא רק סכנה לי, זו סכנה לדמוקרטיה".
העיסוק בנושא אמנם היה חסר פרופורציה באורכו, אולם בשב"כ אכן מזהים מזה תקופה עלייה ברמת האיומים על נתניהו ואף מבקשים מזה זמן להחמיר את הענישה על הסתה, אולי אפילו באמצעות חקיקה. לצד זאת, יש לציין כי נתניהו זוכה לאבטחה ברמה הגבוהה ביותר שיכולה להיות לראש ממשלה.
באופוזיציה בכל זאת תקפו. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "עובדתית, כל אירועי האלימות הפוליטית הקשים בישראל, לפחות ב-30 השנים האחרונות, התבצעו על ידי צד פוליטי אחד, והוא אינו מתנגדי נתניהו. הכל פייק מארץ הפייקים של מכונת הרעל". בכיר באופוזיציה הוסיף: "הסיכוי של מפגין שמתנגד לנתניהו להיפגע או להירצח משמעותית גבוה יותר מהסיכוי לכל ניסיון פגיעה בנתניהו".