מגמת עלייה בחודשים האחרונים במכירת דירות חדשות ומיד שנייה לעומת התקופה של תחילת המלחמה, ואף בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, טרם המלחמה. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול בשלושת החודשים ברבעון השני, מארס-מאי, נמכרו 22,610 דירות - עלייה של 37% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (מארס-מאי 2023) ושל 2.7% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (דצמבר 2023 עד פברואר 2024). בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט מעריכים בזהירות כי מחירי הדירות ימשיכו לטפס, על רקע המחסור בפועלי בניין והצפי לירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות.
על פי הנתונים, 47.4% מסך הדירות שנמכרו הן דירות חדשות, 10,710 דירות. כחמישית (18.3%) מהן נמכרו בסבסוד ממשלתי (דירה בהנחה). בדירות החדשות שנמכרו נצפתה עלייה של 63.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ועלייה מזערית של 1.7% לעומת שלושת החודשים הקודמים.
1 צפייה בגלריה
מחירי הדירות
מחירי הדירות
מחירי הדירות
52.6% מסך הדירות שנמכרו בתקופה זו היו דירות יד שנייה, כ-11,900 דירות. בדירות יד שנייה נצפתה עלייה של 19.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ועלייה מתונה של 3.4% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים.
בדומה לנתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמו בסוף השבוע שעבר, בחודש מאי לבדו נמכרו 7,470 דירות, עלייה של 29.8% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד (מאי 2023).
בחינת נתוני המגמה מראה כי מספטמבר 2021 עד יולי 2023 נרשמה ירידה בקצב של 3.3% בממוצע בסך הדירות שנמכרו. לעומת זאת, מאוגוסט 2023 ועד כה נרשמה עלייה בקצב של 3.6% בממוצע בסך הדירות שנמכרו.
מפילוח גיאוגרפי עולה כי מחוז המרכז מוביל עם 25.8% מסך הדירות שנמכרו בחודשים מארס-מאי. במחוז זה נמכרו כמעט שליש מהדירות החדשות (27.5%) וכרבע מסך הדירות יד שנייה (24.3%). אחריו נמצא מחוז הדרום עם 20.4% מסך הדירות שנמכרו: 21.0% מהדירות החדשות ו-19.8% מסך הדירות יד שנייה.
הערים תל-אביב-יפו, ירושלים, פתח-תקווה ואשקלון מובילות במספר הדירות החדשות שנמכרו עם יותר מ-500 דירות; ואילו בקרב דירות יד שנייה שנמכרו באותה תקופה, מובילות ירושלים, חיפה ובאר-שבע עם יותר מ-700 דירות.

"בהלה לרכישת דירות"

רוני כהן, מנכ״ל אלדר שיווק: "הציבור מתנפל על מלאי הדירות מצומצם בשוק. לכאורה, מתבקש היה לראות את חזרת הביקושים הכבושים בשוק רק בחלוף רצף המשברים שפקד אותנו וששורר בארץ בשנה החולפת ובראשם המלחמה. אך עם זאת, ציבור הרוכשים הישראלי למוד ניסיון ממלחמות ומשברי עבר ואינו ממתין לחלוף הסערה, שתגיע עם עליית מחירים מתבקשת. רוכשים רבים זיהו את ההזדמנות ופועלים באופן אקטיבי לסגירת עסקאות ולהקדים את עליית המחירים המתבקשת, תוך מה שאני מגדיר כבהלה לרכישת דירות".
היום יפורסם מדד מחירי הדיור לחודשים אפריל-מאי 2024. בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט מעריכים בזהירות כי מחירי הדירות ימשיכו לטפס, על רקע המחסור בפועלי בניין והצפי לירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות.
על פי סקירת ענף הנדל"ן לחציון הראשון של השנה שערך רוני אלפרן, סמנכ"ל דאטה ומוצרים בדן אנד ברדסטריט, אשר הגיעה לידי "ממון", קשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה עדיין משמעותיים, בעיקר המחסור בעובדים, שכן טרם נמצא פתרון קבוע לחסרונם של העובדים הזרים ולכוח האדם הפלסטיני. "כיום עדיין קיימת אי-ודאות לגבי חזרתם של עובדים פלסטינים, ובשלב זה לא ברור איך יגיבו העיריות ואיך יגיב הציבור אם יחזירו אותם לאתרים. כזכור, בתחילת המלחמה החשש היה גדול והעיריות סירבו להכניס לשטחן פועלים מהשטחים", הוא אומר.

"המשך עליות מחירים"

לגבי עליות המחירים שנצפו בחודשים האחרונים, מציין אלפרן כי אמנם מדובר במגמת התמתנות ביחס לעליות הגדולות שנרשמו בשנים 2021‑2022, אך, כאמור, ככל שלא יימצא פתרון למצוקת העובדים - "תהיה לכך השפעה מהותית על התחלות הבנייה, ובהיעדר היצע של דירות ולאור הצורך שהקשיח של משקי הבית בדיור, ייתכן מאוד שנראה המשך עליות מחירים במהלך השנה הקרובה".
לדברי אלפרן, בחודשים האחרונים נראה שגם הביקוש לדירות חזר: "רואים זאת בנתונים של לקיחת משכנתאות, כאשר במאי נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-7.8 מיליארד שקל - עלייה של כ-20% בהשוואה לאשתקד. נראה שהציבור מעריך שהמחירים ממשיכים לעלות".