ועידת המפלגה הרפובליקנית, שתחל היום במילווקי, הבטיחה מזמן להיות נלהבת ומעריצה במיוחד כלפי דונלד טראמפ. בשבת, ב-18:10 שעון מזרח ארה"ב, כמה יריות ממרחק הפכו אותה למשהו שספק אם נראה בהיסטוריה של שנת בחירות לנשיאות.
ועידה מפלגתית היא גם ככה אתגר ביטחוני גדול מאוד, וארבעת הימים הקרובים במילווקי צפויים להיות מורטי עצבים. אתמול ביצעו כל סוכנויות הביטחון האחראיות על הוועידה הערכה מחודשת. מערכת בחירות שעוד לפני הירי כבר הייתה מתוחה עם דוק של אלימות מרחף מעליה, הפכה ברגע למפחידה באמת.
3 צפייה בגלריה
yk14000097
yk14000097
צילום: Brendan McDermid, רויטרס
טראמפ חזר למועדון הגולף שלו בניו-ג׳רזי בשתיים אחר חצות, אחרי שקיבל טיפול רפואי קצר בבית חולים הסמוך למקום העצרת, ליד העיר באטלר שבפנסילבניה. ביממה שחלפה מאז האירוע הוא העלה כמה הודעות שבהן שמר על טון מפויס, הודה לאלוהים ולאנשי השירות החשאי ואמר כי ״עלינו להישאר מאוחדים״. אשתו, מלאניה, כתבה אתמול ש״כשצפיתי בכדור האלים שפוגע בבעלי הבנתי שהחיים שלי, וחייו של בארון, נמצאים על סף שינוי הרסני. אל לנו לשכוח שאהבה יותר חשובה מדעות שונות, בואו נתאחד מחדש״.
3 צפייה בגלריה
yk14000271
yk14000271
מתגונן אנשי השירות החשאי מגוננים עליו, אך הוא מתעקש לקום אחרי חצי דקה | צילום: גטי אימג'ס
טראמפ מיהר להודיע שיגיע לוועידה במילווקי, ואפשר להניח שידאג להפיק ממנה את כל הרווח הפוליטי האפשרי. בדרך כלל מועמד המפלגה נואם ביום האחרון של הוועידה, אבל אף אחד לא יופתע אם טראמפ יעלה כבר הלילה על הבמה, מציג לראווה אוזן פצועה וזוכה לקבלת פנים שכמותה לא ראה מעולם. טראמפ מרגיש הכי נוח בתפקיד של קדוש מעונה וקורבן, והירי בשבת - ובמיוחד המהירות שבה הצליח להניף אגרוף - מחזירים אותו בדיוק למקום הזה.
3 צפייה בגלריה
yk14000089
yk14000089
(טראמפ מבקש מאנשי השירות לחכות וזועק לקהל "הילחמו! הילחמו!" בעודו מניף אגרוף | צילום: AFP)
בקרב הדמוקרטים, הקריאה של טראמפ לשמור על אחדות העלתה חיוך מריר, אבל באופן פומבי הם נהגו בממלכתיות גורפת וגינו בקול אחד את ניסיון ההתנקשות. הנשיא ג׳ו ביידן, שזה לא האירוע שאליו התפלל כדי להוריד מהכותרות את הדיון סביב גילו, מיהר לגנות בשידור חי, חזר מחופשת סוף השבוע בדלאוור, והקמפיין שלו הוריד מהאוויר עד להודעה חדשה את כל הפרסומות הטלוויזיוניות. בנאום מהבית הלבן אמש אמר ביידן כי הוא ״אסיר תודה שטראמפ מרגיש טוב ומתאושש. מה שקרה נוגד את כל מה שאנחנו מאמינים בו".
השאלה הגדולה עכשיו היא כמובן כיצד האירוע הזה ישפיע על המרוץ לנשיאות. טראמפ היה הפייבוריט לנצח עוד לפניו, ואפשר להניח שעכשיו סיכוייו השתפרו עוד יותר. הרפובליקנים שתלו בשנה האחרונה גרעינים עמוקים של נרטיב שלפיו ביידן מפעיל את ה״דיפ סטייט״ כדי למנוע בכל מחיר את שובו של טראמפ לבית הלבן. הרפובליקנים כבר חגגו שלשום את מה שבעיניהם הוא הרגע שסגר את המרוץ. ״טראמפ ניצל מהתנקשות וניצח את הבחירות״, אמר חבר הקונגרס דריק ואן אורדן מוויסקונסין.
ביידן יצטרך להחליט עכשיו איך הוא מחדש את הקמפיין, כשכל התקפה שלו על טראמפ תצוייר כ"הסתה", והדמוקרטים מודעים לכך שמצבם עגום מאוד. ״למעשה, זו רק עוד סיבה שבגללה ביידן צריך לפנות את המקום״, אמר אתמול מקור דמוקרטי, ״הוא לא יוכל להגיד מילה נגד טראמפ כי הם החליטו שהוא בכלל זה שנתן את ההוראה לירות בו. זו רמת הטירוף שאנחנו נמצאים בה. זה לא הוגן, אבל הסיכוי היחיד להציל עכשיו את הבחירות זה למנות פנים חדשות לגמרי, לא רק צעירות בהרבה אלא גם כאלה שאין נגדן תיאוריות קונספירציה עמוקות ופסיכיות״.
זו הפעם הראשונה ביותר מארבעה עשורים שבה אדם שהחזיק בתואר נשיא ארה״ב נפצע בניסיון התנקשות. ב-1981 נורה רונלד רייגן בידי ג׳ון הינקלי ג׳וניור, צעיר מעורער בנפשו שניסה להרשים את השחקנית ג׳ודי פוסטר. מאז היו ניסיונות התנקשות או מזימות שכוונו לכל נשיא כמעט, וכולם סוכלו. היורה בטראמפ, תומאס מת׳יו קרוקס, מתאים באופן כמעט מדויק לפרופיל של מרבית מבצעי פיגועי הירי ההמוניים בארה״ב: צעיר לבן ומתבודד שהשיג רובה AR-15 בקלות בלתי נסבלת. מניעיו עדיין לא ידועים, אבל זה כבר כנראה לא משנה וספק גדול אם אפילו האירוע הזה יגרום לשינוי במדיניות שגרמה לכך שבארה״ב יותר כלי נשק מאזרחים. רק שעות לפני האירוע בפנסילבניה, אמר ביידן: ״אני רוצה לאסור על החזקת נשק תקיפה ולדרוש בדיקות רקע מקיפות לכל רוכש נשק, טראמפ הבטיח שלא יעשה כלום בנושא והוא מתכוון לזה“.