וויז מימיה הראשונים שברה שיאים - כשהפכה לחברה הצומחת ביותר בעולם, כשהשלימה את סיבוב הגיוס בסך מיליארד דולר שהיה לגבוה בתולדות התעשייה המקומית - ועכשיו, כשעל פי הדיווח של ה”וול סטריט ג׳ורנל”, יתכן והיא בדרך להירכש על ידי אלפבית (גוגל) ב-23 מיליארד דולר.
אם תצא המכירה לפועל, מדובר בסכום הגבוה ביותר שבו נרכשה חברה ישראלית ובעסקה הגדולה ביותר בתולדות גוגל, ובכך תדיח מהתואר את מובילאיי, שנמכרה לאינטל בשנת 2017 ב-15.3 מיליארד דולר. שבע שנים אחר כך, והסכום לעסקה הגדולה ביותר הוא 23 מיליארד דולר, אבל המשמעות להייטק הישראלי כפולה ומכופלת. שיקום המוניטין של ישראל בעיני משקיעים זרים לנוכח הבעת האמון של גוגל, אחרי שנתיים של הפיכה משטרית ומלחמה, וכסף שיזרום בין היתר אל בעלי מניות ועובדים ישראלים. וויז עצמה היא חברה אמריקאית עם כאלף עובדים שחלקם יושבים בארה״ב. החברה מספקת תוכנה שמאפשרת לארגונים המשתמשים בשירותי ענן לקבל תמונת מצב עדכנית של סביבת העבודה שלהם, ובכך לזהות, לתעדף ולמנוע סיכונים טכנולוגיים מורכבים לנכסי החברה. הטכנולוגיה הייחודית מאפשרת להתחבר לשירותי וויז מרחוק, ללא צורך של התקנה במחשבי הלקוח, ולבצע סריקה של סביבת הענן, לייעל את משאביה ולזהות פרצות אבטחה אפשריות שעלולות לאפשר לגורמים חיצוניים לקבל גישה לשרתי החברה. בנוסף, הפלטפורמה של החברה מזהה חולשות ונוזקות ("וירוסים") שונים ברשת ומשלבת את כל הממצאים לתמונה אחת ברורה של הסיכונים המהותיים ביותר ללקוח.
1 צפייה בגלריה
yk14000433
yk14000433
(מייסדי חברת וויז: רועי רזניק )מימין(, עמי לוטבק, אסף רפפורט וינון קוסטיקה | צילום: אביגיל שאר־ישוב)
בימי המחאה המשפטית המנכ״ל, אסף רפפורט, הוביל קו ברור נגד הרפורמה והצהיר שהחברה תעביר לחו״ל את חשבונותיה העסקיים ברקע המהפכה ותשאיר בארץ רק כספים לניהול העניינים השוטפים כמו שכר לעובדים. ייתכן שבימים הקרובים יהיה מי שינסה למתוח קו בין ההישג הבלעדי של וויז לבין בריאותו וחוסנו של ההייטק הישראלי, שקיבל בזאת חיווי חיובי. זאת למרות האזהרות והחששות של יזמים ומשקיעים מבריחת הון והחלשת התעשייה. לא בטוח שרפפורט נהנה לשרת את הקו הזה, של ״הנה, הכל נפלא, מה אתם רוצים?״ עם הידיעה על עסקת הרכישה. שלא לדבר על שיחה מנתניהו או סמוטריץ׳ שייזכרו עכשיו לברך. גוגל, שעבורה, אם תצא לפועל תהיה זו העסקה היקרה ביותר שביצעה, תשפר בעקבות הרכישה עמדות בתחום מחשוב הענן אל מול המתחרות מיקרוסופט ואמזון. הרכישה הזו תשאיר הרחק מאחור את העסקה הגדולה ביותר של גוגל עד כה, שהייתה רכישת 'מוטורלה מוביליטי' ב-12.5 מיליארד דולר ונסגרה ב-2012. גוגל פעלה בשנים האחרונות להרחיב את עסקי אבטחת הסייבר שלה, תוך התמקדות בענן. הרכישה הגדולה ביותר שלה לאחרונה - והשנייה בגודלה אי פעם - היא רכישה בסך 5.4 מיליארד דולר לפני שנתיים של חברת אבטחה אחרת, 'מאנדיאנט'.
בשביל חלק מהמייסדים - רפפורט, עמי לוטבק, רועי רזניק וינון קוסטיקה - זהו לא הסיבוב הראשון יחד, ונקודת ההתחלה הייתה ב-81’ ביחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין. רפפורט, לוטבק ורזניק ייסדו יחד ב-2012 את ״אדאלום״ שנמכרה למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר, ואת רפפורט קידמה להיות מנהל חטיבת האבטחה בענן של התאגיד. ב-2018 הפך למנהל מחקר ופיתוח של מיקרוסופט, בגיל 34 בלבד, וניהל שם 1,500 עובדים. החלום להקים חברה ענקית החל להתגבש, וב-2020 הוא יצא לדרך עם וויז במטרה ללכת עד הסוף ולבנות חברה ציבורית, כזו שאולי תעקוף לא בעוד הרבה זמן גם את המתחרה פאלו אלטו, שהקים הישראלי ניר צוק ומחזיקה בשווי שוק של 108 מיליארד דולר. מה יישאר מהשאיפות האלו אל מול הסכום הדמיוני שהציעה גוגל, ואל מול דחיפה של המשקיעים, רובם מהקרנות הגדולות ביותר בסיליקון ואלי? גם אם בפעם הזאת תקבל את הצעת הרכישה ותעשה את ״חצי הדרך״, נוטשת מאחור את החלום לחברה ציבורית גדולה, וויז כבר עשתה כאן מעשה קסמים.