עסקת וויז, אם תצא לפועל ואכן תימכר לגוגל עבור 23 מיליארד דולר, היא האקזיט הכי גדול בתולדות ישראל ולפי הערכות תעשיר את קופת המדינה בכ-3 מיליארד דולר: מסים על רווחי ההון של בעלי המניות הישראלים.
חברת וויז, שעוסקת באבטחת מידע על גבי ענן והוקמה על ידי ישראלים, היא חברה שרשומה בארה"ב ונסחרת בוול סטריט, מחזיקה משרדים בניו-יורק ובפאלו אלטו ומרכז הפיתוח שלה בישראל.
1 צפייה בגלריה
yk14001326
yk14001326
(האקזיט הכי גדול. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט וינון קוסטיקה | צילום: אבישג שאר ישוב)
על כן מדינת ישראל תזכה רק בחלק מהמסים - אלו שישלמו בעלי המניות הישראלים: המייסדים והעובדים בגין מכירת המניות שלהם (החברה מעסיקה 950 עובדים).
יחד עם זאת, משרד האוצר צריך לסייג את השמחה, כיוון שהעסקה עדיין לא נחתמה. יתרה מזאת, קיים חשש שרשות ההגבלים האמריקאית לא תאשר את העסקה במסגרת החמרתה עם עסקאות רכישה ומיזוג של ענקיות ההייטק.
עו"ד בני טובי, שותף ומנהל מחלקת מיסוי בינ"ל במשרד עו"ד שקל ושות', מתייחס לאפשרות שהעסקה תושלם ותיחתם ומסביר כי "מי שתושב ישראל מקרב בעלי המניות חייב במס על הכנסות מכל המקורות שלו בעולם. במקרה הנוכחי מדובר בישראלי שמחזיק במניות של חברה אמריקאית ולכן חייב במס בישראל, גם אם המניות הן של חברה אמריקאית".
החוק קובע כי בעל מניות שמחזיק עד 10% מהמניות, ישלם 25% מס רווח הון ובנוסף יחויב במס יסף. זהו "מס לעשירים" שמוטל על אותו חלק של הכנסותיו השנתיות של הנישום שמעל 700 אלף שקל. כלומר נטל המס יהיה 28%. מי שמחזיק יותר מ-10% מהמניות ישלם 30% מס רווח הון ועוד 3% מס יסף.
עובדי וויז הישראלים שקיבלו אופציות בחברה האמריקאית כתגמול בגין עבודתם בחברה הישראלית, בהתאם לתוכנית סעיף 102 הוני, ישלמו מס 25% + מס יסף (אם רלוונטי) על ההכנסות מכירת המניות.
ארבעת מייסדי וויז הם אסף רפפורט המנכ"ל, עמי לוטבק סמנכ"ל טכנולוגיות, ינון קוסטיקה סמנכ"ל מוצרים, ורועי רזניק סמנכ"ל מחקר ופיתוח. הארבעה עבדו בעבר ביחד בחברת אדאלום שנמכרה למיקרוסופט.
ההערכה היא כי כל אחד מהם מחזיק 10% מהמניות, כך שיקבלו עבור המכירה 9.2 מיליארד דולר. הם ישלמו בין 28% ל-33% מס על המכירה ובסך הכל כ-3 מיליארד דולר ביחד. לסכום הזה יש להוסיף את המסים שישלמו העובדים שמחזיקים פחות מ-10%.
גוגל רוצה להגדיל את חלקה בתחום הלוהט של שירותי ענן ולבדל את עצמה באמצעות האבטחה ממתחרותיה בתחום – מיקרוסופט ואמזון. יתרונה של חברת וויז, הוא בכך שהיא פיתחה טכנולוגיה המספקת פתרונות לכל תשתיות סוגי ענן, בעוד אמזון ומיקרוסופט מספקות רק לתשתיות שלהן.