ככל שעוברים הימים ומתגלה יותר גודל מחדל האבטחה שהביא לניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ, גוברים הקולות הדורשים את הדחת ראש השירות, קימברלי צ'יטל. אחרי הדיווחים על עדי ראייה שהזהירו שוטרים כי הם רואים אדם על הגג במרחק של כ-120 מטר מהבמה, נחשף אתמול כי הגג זוהה על ידי השירות החשאי כנקודת תורפה פוטנציאלית כבר מספר ימים קודם.
1 צפייה בגלריה
yk14001740
yk14001740
(ניסיון של 27 שנים. קימברלי צ'יטל | KAMIL KRZACZYNSKI, אי־אף־פי)
מקורות המעורבים בחקירה אמרו ל-NBC כי הבניין, ששייך לחברת זכוכיות, קרוב מאוד לאזור העצרת שבו נערכים בדרך כלל ירידי קיץ, והשירות החשאי היה מודע לסיכונים. "מישהו היה צריך להיות על הגג או לאבטח את הבניין כדי שאף אחד לא יוכל לעלות", אמר אחד המקורות, סוכן בכיר לשעבר בשירות החשאי.
העבודה של השירות החשאי על אירועי קמפיין כמו זה של שבת מתחילה בתכנון מוקדם, הקמת מערך אבטחה ומיקום צוותים על הקרקע ועל הגגות - בדרך כלל בשיתוף עם רשויות אכיפת החוק המקומיות. ההיערכות כוללת צוות תקיפה נגדית וצוותי צלפים. גם במקרה הזה הוצבו צלפים על כל הגגות באזור, חוץ מאשר על הגג הקרוב ביותר לבמה, שנמצא בקלות בטווח הירי של רובה חצי אוטומטי.
דובר השירות החשאי, אנתוני גוגליאלמי, ניסה לגלגל את האחריות למשטרה המקומית כשאמר כי "הגג הזה נמצא בסמכות השיפוט של רשויות אכיפת החוק המקומיות. זה נוהג מקובל באבטחת עצרות שנערכות במקומות פתוחים".
התובע המחוזי של מחוז באטלר, ריצ'רד גולדינגר, החזיר במהירות את תפוח האדמה הלוהט הזה לשירות החשאי. הוא אמר כי משרדו מחזיק בצוות של יחידת שירותי חירום, אשר פרשה ארבעה צוותי צלפים וארבעה צוותי תגובה מהירה, "אבל השירות החשאי ניהל את התוכנית. הם היו אלה שקבעו מי עושה מה. בהיררכיית הפיקוד, הם היו מובילים, הם היו מספר 1".
הביקורת על הכישלון הגדול ביותר של השירות החשאי, מאז הירי בנשיא רונלד רייגן ב-1981, מגיעה משתי המפלגות הפוליטיות, מסוכנים לשעבר וממומחי אבטחה. "איך הוא בכלל עלה על הגג הזה?", אמר אנתוני קאנגלוסי, סוכן לשעבר בשירות החשאי.
קימברלי צ'יטל, שכבר הוזמנה לשימוע בקונגרס ב-22 ביולי, פירסמה אתמול הצהרה ראשונה. היא אמרה כי הסוכנות תשתף פעולה עם כל חקירה עצמאית, וכי היא יישמה שינויים באבטחה של טראמפ מאז שבת: "אני בטוחה בתוכנית האבטחה שהוכנה לוועידה הרפובליקנית, שאותה בדקנו וחיזקנו בעקבות הירי".
צ'יטל מונתה לתפקיד ב-2022 והיא האישה השנייה בהיסטוריה שעומדת בראש השירות. יש לה ניסיון של 27 שנים בשירות החשאי ובין היתר הייתה חלק מהצוות שאיבטח את ג'ו ביידן כשהיה סגנו של ברק אובמה.