מחירי הדירות ממשיכים לזנק: מדד מחירי הדיור לחודשים אפריל-מאי 2024 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שפורסם אתמול טיפס ב-0.8% לעומת החודשיים הקודמים (מארס-אפריל 2024). זאת בהמשך למגמה של עליות מחירים בחודשים האחרונים. המדד הקודם טיפס מעט יותר, בשיעור של 0.9%.
מהשוואה שנתית עולה כי חל זינוק בשיעור של 3.4% במחירי הדירות באפריל-מאי השנה לעומת אפריל-מאי 2023, זאת לעומת המדד הקודם – אז חלה עלייה שנתית בשיעור של 2.1%. נזכיר כי במחצית השנייה של השנה שעברה חלה ירידת מחירים, אולם החל מהשנה הנוכחית התחדשו עליות המחירים השנתיות.
מפילוח למחוזות עולה כי בחודשים אפריל-מאי השנה לעומת מארס-אפריל אשתקד טיפסו המחירים במרבית המחוזות, כאשר המחוזות ירושלים ותל-אביב מובילים בעליות: ירושלים (2.1%), תל-אביב (1.2%), חיפה (0.7%), צפון (0.6%) ודרום (0.2%). במחוז מרכז לא חל שינוי במחירים. בחישוב שנתי נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות, המוביל בהם הוא מחוז חיפה עם זינוק של 8.3%. אחריו: צפון (4.9%), דרום (3.6%), ירושלים (2.9%), תל-אביב (2.6%) ומרכז (2.3%).

הדירות החדשות הוזלו

אשר למדד מחירי הדירות החדשות, באפריל-מאי נרשמה ירידה של חצי אחוז לעומת מארס-אפריל. זאת לעומת המדד הקודם שהציג עלייה של 0.9% במדד מחירי הדירות החדשות. מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-20.1% בתקופה הקודמת ל-19.9% בתקופה הנוכחית.
מבדיקת הלמ"ס עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית עלה ב-0.1%. בהשוואה שנתית נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.9%, ירידה משמעותית יותר מהמדד הקודם שהציג ירידה של 0.3%. ההסבר לירידה במדד מחירי הדירות החדשות נעוץ, ככל הנראה, בכך שנמכרו יותר דירות חדשות זולות מאשר דירות חדשות יקרות. בענף מסבירים שאין לכך השפעה על התחזיות לעליית מחירי הדירות שמגיעות על רקע החשש מפני ירידה בהיצע הדירות בשל המחסור בהתחלות הבנייה.

שכר הדירה התייקר

האינפלציה בישראל נרגעה מעט. מדד חודש יוני עלה רק בשיעור של 0.1% וגרם לעלייה מזערית באינפלציה השנתית לשיעור של 2.9%, עשירית האחוז פחות מהרף העליון של יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנה כולה: בין 1% ל-3%. עליות מחירים עיקריות נרשמו בתרבות, בבידור ובדיור. הפעם סעיפים במדד שמשפיעים יותר על סל הקניות של השכבות החלשות התייקרו פחות, כאשר מחירי המזון עלו רק בשיעור של 0.3%. עם זאת נמשכת ההתייקרות בחוזים החדשים של שכר הדירה, שהתייקרו בחודש יוני בשיעור של 4.2% לעומת התייקרות של 2.2% בלבד בחידוש חוזים קיימים. לפי שעה ההערכות הן שבבנק ישראל יימנעו בסוף חודש אוגוסט מהפחתת הריבית במשק, בעיקר משום שהאינפלציה עדיין גבוהה ובשל הגידול בגירעון – וזאת כאשר הוצאות המלחמה הגבוהות נמשכות.

להוריד את הריבית

נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, אמר אתמול: "הגיעה השעה להתחיל להוריד את הריבית. בענף הבנייה מדובר בתחילתו של חבל הצלה. הדווח על המשך עליית מחירי הדיור, זה רק ה'בקרוב' למה שנראה בהמשך אם לא יטופל המחסור בכוח אדם בענף, ותינתן תשובה לזינוק בעליות חומרי הגלם, היעדר תקציבים לקידום בנייה בכלל ובפריפריה במיוחד, וכמובן שלא נוכל לעמוד במשימות השיקום הענקיות שעוד לפנינו".