הסנאטור ג'יי.די ואנס ניצח אמש במרוץ בסגנון סדרת הטלוויזיה "המתמחה", לתפקיד סגן הנשיא של דונלד טראמפ. הוא משלים בכך עלייה מטאורית תוך פחות משלוש שנים לצמרת המפלגה הרפובליקנית.
הוא רק בן 39, נשוי ואב לשלושה. ואנס הפך כוכב ב-2016 כשפירסם את רב המכר Hillbilly Elegy - אוטוביוגרפיה שבה סיפר על התרבות באזורי העוני בקנטקי ואוהיו שבהם גדל. למרות שבחלק גדול מהספר נזף ואנס באוכלוסייה הענייה שבה גרה משפחתו, הספר הפך להיט גדול גם בקרב קוראים ליברלים, שראו בו דרך להבין את אזורי הספר באמריקה מהם צמחה התנועה שדחפה את טראמפ לבית הלבן. הספר אף הפך לסרט בנטפליקס בכיכובן של גלן קלוז ואיימי אדאמס.
1 צפייה בגלריה
yk14002610
yk14002610
(טראמפ והסנאטור ואנס | צילום: Shannon Stapleton , רויטרס)
ואנס היה חייל מארינס ולמד באוניברסיטת ייל. בזכות רב המכר בנה לעצמו תדמית של שמרן מתון, שגם העביר ביקורת על טראמפ. הוא אמר עליו בעבר: “אני לא יודע אם טראמפ הוא סתם חרא כמו ניקסון שלא היה כזה גרוע, או שהוא היטלר האמריקאי”.
ואנס עמד בראש חברה בנקאית בשווי עשרות מיליוני דולרים. ב-2021 החליט לרוץ לסנאט באוהיו ושנה אחר כך ניצח בקלות את יריבו הדמוקרטי, טים ריאן, תוך שהוא חותך בעוצמה מהצד השמרני לקו ימני קיצוני מאוד, כולל כמובן תמיכה מוחלטת בטראמפ. הוא טוען עד היום כי טראמפ ניצח בבחירות ב-2020.
ואנס הוא מתנגד חריף להפלות ולנישואי הומואים. הוא ביטא יותר מפעם את "תיאוריית ההחלפה" המזוהה עם אנשי עליונות לבנה, לפיה ״הדמוקרטים מנסים להביא לכאן מהגרים שיצביעו ויחליפו אזרחים אמריקאים". הוא מתנגד לתמיכה האמריקאית באוקראינה, אבל הצביע בעד סיוע לישראל.
ואנס עבד קשה מאוד בחודשים האחרונים כדי לזכות בתפקיד, וייתכן כי ביום שישי עבר ראשון את קו הסיום, כאשר דקות ספורות אחרי ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ, האשים ישירות את ג׳ו ביידן.