המצב בצפון גרוע ומדיניות ההכלה נמשכת. יותר מתשעה חודשים שאנו נתונים למלחמת התשה, הכוללת הפגזות בלתי פוסקות ופינוי של 42 יישובים שבעקבותיו יותר מ-70 אלף ישראלים הפכו לפליטים בארצם. קהילות שלמות רוסקו, הכלכלה נעצרה, התיירות חוסלה והחקלאות נאבקת לשרוד - הודות לעקשנותם של חקלאי הצפון, שרואים בעיסוקם לא רק מקור פרנסה אלא גם שליחות. כל זאת, ללא תמיכה ממשלתית ותחת ערפל כבד של חוסר תקווה ואובדן כיוון.
חזרנו לנקודת ההתחלה של ראשית ההתיישבות בשנות ה-20, כאשר המאבק על תפיסת הקרקע היה המשימה האמיתית. אבל אז, כשהיינו מעטים וחלשים, הייתה לעם הנהגה חזקה וערכית. למרות הטעויות, טובת העם והארץ הייתה נר לרגליהם של רבים מהמנהיגים.
ב-2015 חוסל ג'יהאד מורנייה - אך למרות ההצהרות והאיומים, חיזבאללה חשש לתקוף בנקמה על חיסולו, כיוון שכושר ההרתעה של ישראל לא איפשר זאת. מאז, ההרתעה הישראלית נמחקה כאילו לא הייתה. מדיניות ההכלה של הממשלה הנוכחית ממשיכה להעלות בכל שבוע את הרף של משוואות האויב, וגובה מחיר כבד מתושבי האזור. בשבוע שעבר נהרגו חיילים בגולן, ולראשונה גם זוג מקסים של אזרחים תמימים שחזרו לאחר קניות וסידורים אל ביתם בקיבוץ אורטל. פגיעה ישירה קטעה את חייהם וריסקה את אלו של שלושה יתומים לנצח. תושבי הגולן קיבלו הוכחה נוספת לכך שהפכו לברווזים במטווח של חיזבאללה.
מתוקף תפקידי כראש רשות השתתפתי במשך שנים במאות ישיבות בכנסת ובממשלה בנושא הצפון, כולל אלו שעסקו בקידום החלטת הממשלה לפיתוח הצפון - שהבטיחה לפני שבע שנים פיתוח נרחב ותקצוב של 19 מיליארד שקל. גם אז מונה פרויקטור לצפון, גם אז לא ניתן לו צ'אנס אמיתי לפעול. לצערי, גם היום גורל ההחלטה סביב הפרויקטור החדש ידוע מראש. הכל עובד באותו התסריט, המדינה ממשיכה להכיל ולספוג והמצב נראה עגום.
אל תתבלבלו: על אף החושך מסביבנו, אנחנו בגולן לא מתייאשים. מתיישבי הגולן לא יישברו. זה הקוד הגנטי של כל מי שחי באזור המיוחד והיפה בארץ. חונכנו וגדלנו על עקרונות ההתיישבות הגולנית, שיודעת במשך שנים להיאחז בקרקע בזלתית בלי להשאיר שום סיכוי לאף אחד להזיז אותנו מכאן. את השטחים שנשרפו נשקם. את מעיין סלוקיה, שנהרס כליל בהפגזה האחרונה, נבנה מחדש. הצמחייה תתחדש, כי זה טבעה. אך את המחיר הקשה מנשוא ששילמנו בחיי אדם יקרים, איש לא יוכל להחזיר.
ההנהגה חייבת לפעול מיידית או לפנות את מקומה להנהגה אחרת. המצב הנוכחי לא יכול להימשך.
דימי אפרצב כיהן כראש מועצת קצרין, והוא תושב הגולן מאז עלייתו לארץ לפני יותר מ-30 שנה
על אף החושך מסביבנו, אנחנו בגולן לא מתייאשים. אנחנו יודעים להיאחז בקרקע בזלתית בלי להשאיר שום סיכוי לאף אחד להזיז אותנו מכאן