שלשום פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לשוק השכירות ולפיהם טיפס בחודש יוני האחרון המחיר עבור שוכרים אשר חידשו חוזה בשיעור של 2.2%, ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה חדה יותר של 4.2%. הנתונים גררו גל ביקורת על שהם רחוקים מהמציאות.
רמי רונן, מנכ"ל חברת הפינטק Wecheck (וויצ'ק), אמר אתמול ל"ממון" כי "פעם נוספת, המדינה מפרסמת נתונים גבוהים יותר מהמציאות בשוק. פרסום נתונים גבוהים יותר מהמציאות בשוק במדד השכירות גוררים גם עלייה חדה יותר במדד המחירים לצרכן, שכמובן משפיע על הכיס של כולנו מדי יום. יש הבדל בין נתוני המחירים של דירות בקנייה או במכירה, שמדווחים לשלטונות המס, לבין נתוני המחירים של דירות להשכרה, והמדגם המוצג אינו רלוונטי ומטעה".
1 צפייה בגלריה
yk14003152
yk14003152
(צילום: שאול גולן)

ירידה בשכר הדירה בדירות 3 חדרים

ניתוח נתוני יד2 עבור "ממון" מעלה כי ב-6 החודשים הראשונים של השנה, המחיר המבוקש עבור דירות 4 חדרים עלה בממוצע ארצי ב-3.4% לעומת המחירים בסוף 2023 אולם בדירות 3 חדרים נרשמה דווקא ירידה ממוצעת של כ-1.7% בשכר הדירה. הערים שבהן נרשמו הירידות החדות ביותר הן קריית-אונו, עם ירידה של 12.5%; אחריה ראשון-לציון עם ירידה של כ-2.3%; רמת-גן עם ירידה של כ-2%, חולון עם ירידה של 1.3%; ואשדוד עם ירידה של 1%.
לדברי איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2, את הירידה ניתן להסביר במלחמה ובביקוש הנמוך. לדבריה "המחירים החלו לעלות, אך בערים מסוימות עדיין לא נסגרו הפערים". לדברי רמי רונן, מנכ"ל וויצ'ק "השוק עדיין לא חזר למחירים של השנה שעברה, עם פערים של כ-2.9% בהשוואה ליוני 2023 אבל קו המגמה הוא לסגירת הפער".
מהלמ"ס נמסר: "בניגוד לנטען ולמען הסר ספק, אחוזי השינוי כפי שפרסמנו עבור קבוצת השוכרים המחדשים (2.2%) והחדשים (4.2%) משקפים אחוז שינוי שנתי ולא חודשי, אחוזים שהם נמוכים משמעותית מאחוזי השינוי בשנה שעברה. הלמ"ס תמשיך לספק נתונים מהימנים ואיכותיים שנועדו לשקף את תמונת המצב כמו שהיא בנושא זה כמו שהיא עושה בנושאים דמוגרפיים, כלכליים וחברתיים אחרים".