9 חודשים מפרוץ המלחמה, בצה"ל מעריכים כי לחמאס נותרו רקטות ארוכות טווח לת"א ולירושלים, לפחות 3 גדודים שטרם נכבשו ע"י הצבא ולמעלה ממחצית כוח האדם של צבא הטרור עדיין בחיים. בצה"ל מעריכים כי עד כה חוסלו בחמאס 14 אלף פעילי טרור מאז 7 באוקטובר, מתוך כ-30 אלף מחבלים של חמאס ועוד כמה אלפים בודדים מהג'יהאד האיסלאמי ומפלגי טרור נוספים. "חמאס מכלכל חימושים ומכלכל חמושים", אומרים בצה"ל. בנוסף, רוב גדודי חמאס נפגעו קשות בתמרון הקרקעי ובהמשך בפשיטות שעדיין חוזרות, אך נגד שלושה גדודים של חמאס צה"ל עדיין לא תמרן ורמת התפקוד בהם נחשבת גבוהה: מדובר בגדוד שבין דרום חאן-יונס לרפיח וכן הגדודים בדיר אל-בלח ובנוסיראת.
מול שלושת גדודים אלה צה"ל עשוי לתמרן בהמשך. גם 4 הגדודים ברפיח טרם חוסלו אך הפעולות הקרקעיות נגדם, מזה כחודשיים, החלישו מאוד את תפקודם לפעול כמסגרת גדודית. צה"ל ממקד כעת את המאמץ שלו במבצע האוגדתי ברפיח בגדוד תל אל-סולטאן, האחרון מבין הארבעה שמטופל. "ברפיח מצאנו בהתחלה רחובות שלמים ששורשרו במטעני חבלה ואז זיהו שזה ממש רבעים ממולכדים", אמרו בצה"ל, "בכל רפיח נותרו פחות מ-30 אלף עזתים". בקרוב צפויה להסתיים הפעולה העצימה של אוגדה 162 ברפיח, וגם שם ימשיך המודל של פשיטות חוזרות, לאורך השנים הבאות.

"שאריות" של גדודים

פשיטות אלו מניבות לפי צה"ל העמקה דרמטית בפגיעה ביכולות של חמאס: כך למשל, לפי נתוני הצבא, מתוך 1,235 מחבלים בגדוד החזית החזק של חמאס בשכונת שג'עייה ערב המלחמה, נותרו לאחר התמרון הקרקעי בנובמבר ובדצמבר רק 435 מחבלים, וירידה בשיעורים דומים של 60% עד 80% נרשמה גם בהיקפי אמצעי הלחימה של אותו גדוד, הממוקמם מול נחל עוז. נגד "שאריות" אלו יצאה בחודש האחרון הפשיטה של אוגדה 98 עם חטיבות 7 והצנחנים. בפשיטה זו נהרסו גם 7 מנהרות המתקרבות לגדר כאשר במחלקת ההנדסה של פיקוד הדרום שדרגו ושיפרו ללא היכר בחודשים האחרונים את קצבי ויכולות גילוי והשמדת בסיסי הטרור התת-קרקעיים של חמאס ברצועה. בסיוע רובוטי קדיחה שפותחו אד-הוק עבור הכוחות ע"י מומחים ישראלים מהתעשייה ומהאקדמיה ובסיוע משאיות וכלים הנדסיים שהושאלו מגופים אזרחיים, צה"ל מצליח בעת הזו להשמיד קילומטר ממוצע של מנהרה עם 1,000 מוקשים או עם 12 טון חומרי נפץ ובתוך 10 שעות, בפעולה שיכלה להימשך ימים בתחילת התמרון. "יש לנו עוד עבודה מול צבא טרור שחפר עצמו במשך 20 שנים. אבל יש סימני שבירה משמעותיים כי קשה, לח וחם להיתקע מתחת לאדמה במשך 9 חודשים. סיפור המנהרות הוא בור עם תחתית", מסבירים בצה"ל. בנוגע לסוגיית ציר פילדלפי, מבהירים בצבא כי לא נכון להסתכל רק עליו כסטריפ צר בשטח לאורך 14 קילומטריו: "אנחנו מטפלים ומטפלים במרחב כמערכת, יש תשתיות תת-קרקעיות בתוך רפיח שרלוונטיות לפילדלפי מבחינת ההברחות והן מטופלות. המבצע ברפיח לא נגמר - הוא רק משנה צורה". באשר לאזור החיץ שמוקם בצד העזתי של הגבול הבהירו היום בצבא שלא יוותרו על התוכנית ההנדסית הגדולה שנמצאת בשלבי ביצוע מתקדמים.

אופטמיות לגבי חיסול דף

בתוך כך, מתגלים עוד פרטים על ניסיון החיסול של מוחמד דף ביום שבת, לגביו יש מעט יותר אופטימיות בצה"ל. התקיפה בוצעה עם פצצות ברד כבד בשעה 10:29 בדיוק בבוקר לעבר בית קרקע מאובטח שגודלו כ-150 מ"ר. "הלחץ הצבאי איפשר את ההזדמנות הזו", הבהירו בצה"ל. "ניתן לעמוד במטרות המלחמה, זה לא אינסופי. זה לא היום שאחרי, אלא עזה שאחרי וחמאס לא יהיה בה - לא צבאית ולא שלטונית, יש חלופות שנבחנות".
עתה נחשפים גם נתונים חדשים על מבצע ארנון בנוסיראת, לחילוץ ארבעת החטופים לפני כחודש. 73 חימושים הוטלו ממטוסי קרב, 2,702 פגזים נורו, 87 טילים שוגרו מכטמ"מים וגם 13 טילי קרדום הלפייר ממסוקי האפאצ'י.