הותר לפרסום כי בפעילות של שב"כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 נחשפה תשתית של גורמי מודיעין איראניים, שפעלה בחודשים האחרונים במסווה של גורמים זרים לגיוס אזרחים ישראלים והפעלתם לביצוע משימות מגוונות בישראל. נגד אלימלך שטרן, תושב בית-שמש, הוגש אתמול כתב אישום המייחס לו עבירה של מגע עם סוכן חוץ, וגורמי ביטחון מוטרדים מכך שהאוכלוסייה החרדית הפכה ליעד עבור האיראנים.
במסגרת הפרשה נעצרו לחקירה בשבועיים האחרונים שלושה אזרחים ישראלים בחשד כי ביצעו פעילות ביטחונית בישראל בהנחיית גורמי מודיעין איראניים. החקירה העלתה כי אחד החשודים, אלימלך שטרן, תושב בית-שמש בן 21 מחסידות ויז'ניץ, עמד בקשר באמצעות אפליקציית הטלגרם עם פרופיל בשם "אנה אלנה", והתבקש לבצע משימות שונות בישראל.
שטרן התבקש לתלות מודעות, להטמין כספים בנקודות שונות, להעביר חבילות שבהן ראש חיה או בובה כרותים לצד סכין ומסר מאיים, במטרה להניחן בפתח ביתם של אזרחים ישראלים, לשרוף יער ועוד. מהחקירה עלה כי שטרן הסכים לבצע את המשימות, למעט רצח ושריפת יער. לצורך תליית המודעות, הטמנת הכספים והעברת החבילות גייס שטרן שני אזרחים ישראלים נוספים, אשר ביצעו חלק מהמשימות תמורת כסף. עבור ביצוע המשימות קיבל שטרן תשלום מ"אנה אלנה" במטבע קריפטו.
אמו של שטרן היא אשת חינוך, אביו מקורב לאדמו"ר ומשפחתו בטוחה שמדובר בעלילה. חבריו אמרו כי כלל אין לו טלגרם, אלא טלפון כשר. אבל אתמול הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגדו, המייחס לו עבירה של מגע עם סוכן חוץ. שני האזרחים הנוספים שגויסו על ידו נחקרו ושוחררו ממעצר בסיום חקירתם עד להכרעה בעניינם.
בהתכתבויות בין "אנה" לשטרן נכתב בין היתר, בשגיאות כתיב: "אני אנה, אני גרה בלונדון. יש לי משימות בישראל, אני צריכה אנשים אמיצים. לא כל אחד יכול לבצע אותן. התמורה היא בין 100 דולר ל-100 אלף דולר. אני אבחן אותך במשימה פשוטה על 10 דולר. אם תעשה אותה טובה ותשלח לי סרטון ותמונה, ואני אוכל לבטוח אותך, אני אתן לך משימות עם תמורה יותר גדולה. כדי שתוכל לסמוך עליי אעביר לך 5 דולר בביטקוין".
"אנה" שלחה תמונות וכתבה כי "יש כרגע שתי משימות. אתה צריך לקנות שני גאלונים של 20 ליטר כמו בתמונה. אחרי שתקנה, שלח לי את התמונות ואת התמונה של האצבע שלך ככה. ואז לך לתחנת דלק ותקנה דלק. אחרי זה, אני אתן לך מיקום של יער שאליו תגיע ב-2:00 לפנות בוקר ותצית אש ב-7 מוקדים".
גורמי ביטחון בכירים מוטרדים, כאמור, מכך שהאוכלוסייה החרדית הפכה ליעד עבור האיראנים - תופעה חדשה שטרם נראתה עד היום. לדבריהם, הציבור החרדי הוא יעד גם על רקע חוק הגיוס ובכלל, האיראנים מעריכים שהם פחות מודעים לסכנות ברשת, או שנאמנותם חלקית או שיהיו מוכנים למען ריגוש או כסף לבצע עבירות ביטחוניות. “אנחנו מבינים שהם סירבו לעברות חמורות, אבל בריגול הסכנה היא הפוטנציאל לדרדור ולא בהכרח המשימות שבוצעו בפועל”.
במערכת הביטחון קיים חשש ממופעלים נוספים שאינם מוכרים עדיין או אינם מודעים לכך כי הם עומדים בקשר מול גורמים עוינים זרים. בנוסף להגשת כתב האישום, הפרסום אתמול נועד לעורר למודעות לנושא הנגישות האיראנית והניסיונות לשלוח זרועות תמנון בתוך ישראל - גם לאוכלוסיות האלה. ולכן, השב״כ בצעד חריג יחסית פונה לציבור ומבקש לגלות עירנות ואתמול הוא פירסם את זה גם בפלטרפומות חרדיות להעברת המסר והמסוכנות הנשקפת.