עם תחבושת מעטרת את אוזנו הימנית, ערך דונלד טראמפ אתמול לפנות בוקר הופעת בכורה פומבית ראשונה מאז ניסיון ההתנקשות בו. זה קרה בערב הפתיחה של הוועידה הרפובליקנית במילווקי, והקהל כצפוי העניק לו קבלת פנים רועשת ואוהבת. לצידו עמד, מריע גם בהתלהבות, ג'יי.די ואנס, הסנטור מאוהיו שטראמפ בחר לתפקיד סגנו.
דעותיו של ואנס הן העתק מושלם של טראמפ והוא רק בן 39. בבחירה בו מבהיר טראמפ שהטראמפיזם נועד להישאר גם אחריו. סגנונו של ואנס אמנם רגוע יותר ועשוי לקרוץ למצביעים עצמאיים הנוטים לימין, אך אין בו ערך אלקטורלי רב מבחינת קהלים חדשים. הבחירה בו נועדה להלהיב את הבייס ולשדר לתומכי טראמפ שהוא בטוח בניצחונו, מתגמל את נאמניו וחושב על היום שאחרי.
2 צפייה בגלריה
yk14003531
yk14003531
(לוחש על אוזנו. ואנס וטראמפ מתקבלים בהתלהבות בוועידה הרפובליקנית | צילום: JOE RAEDLE, אי־אף־פי,)
ג'יי. די ואנס, ששמו המלא ג'יימס דייויס ואנס, מביא איתו סיפור חיים שמתלבש כמו כפפה לידי מצביעי טראמפ העניים, אם כי הוא כבר שנים בצד המאוד עשיר וסופר קפיטליסטי של המפה. הוא נולד באוהיו ואביו עזב את הבית כשהיה בן 6. אמו, שהתחתנה חמש פעמים, היכתה אותו והוא בילה חלק גדול מילדותו בקנטקי עם סבו וסבתו, שהיו תומכים של ביל קלינטון.
ואנס הצליח לצאת ממעגל העוני כאשר התגייס לצבא ושירת כחייל מארינס במלחמת עיראק. בהמשך למד באוניברסיטת ייל, נכנס לעסקי השקעות והפך מולטי מיליונר. במקביל פירסם ב-2016 את הספר האוטוביוגרפי "יומני האפלאצ'ים", ("Hillbilly Elegy"), שהיה רב מכר ענק, לא מעט בזכות מיליוני קוראים ליברלים שרכשו אותו אחרי שב”הניו יורק טיימס” נכתב כי זה "אחד ספרים הכי טובים להבנת מצביעי טראמפ". דווקא בקהילות עליהן כתב ואנס, הספר התקבל בכעס ובהאשמות כי הוא מצייר את תושבי האזורים הכפריים בסטריאוטיפים עמוקים. ב-2020 עלה בנטפליקס סרט המבוסס על הספר, בבימוי רון הרווארד ובכיבובן של גלן קלוז ואיימי אדאמס. הסרט קיבל ביקורות רעות, אבל קלוז הייתה מועמדת לאוסקר והוא זכה לבולטות בשירות הסטרימינג.
2 צפייה בגלריה
yk14003736
yk14003736
גלן קלוז ב"יומני האפלאצ'ים" | צילום: נטפליקס
אך ואנס הוא משהו חשוב יותר מסופר, הוא "מתפכח": עד עמוק בתוך הקדנציה הראשונה של טראמפ, ואנס היה מתנגד קולני שלו. הוא לא הצביע לו ב-2016 ובין היתר כינה אותו "הרואין תרבותי" ותהה האם טראמפ הוא "היטלר האמריקאי". אבל כשהחליט לרוץ לסנאט ב-2022, עשה ואנס חיתוך חד מאוד לצד הקיצוני ביותר של הטראמפיזם — כולל תמיכה קולנית בתיאוריית הקונספירציה לפיה "הבחירות נגנבו" — ומאז רק הגביר. כך כל הדרך עד לעמדת היורש של דונלד טראמפ, אותה יקבל באופן רשמי ואנס כשינאם הלילה בוועידה הרפובליקנית.