עופר ינאי לא עוצר. הבעלים של הפועל ת"א ממשיך לטלטל את שוק ההעברות ואתמול החתים שם נוצץ בחוזה עתק לשנתיים: פטריק בברלי, הגארד (36, 1.88 מ') ששיחק בעונה החולפת במילווקי באקס מה-NBA, חתם על חוזה בסך 1.8 מיליון דולר לעונה, פלוס בונוס של מיליון דולר אם הקבוצה תזכה ביורוקאפ.
המהלך הזה, שמצטרף להחתמתו של הסנטר ג'ונתן מוטלי מפנרבחצ'ה על חוזה של 1.5 מיליון דולר לעונה למשך שנתיים, מעיד כי ינאי מכניס את היד עמוק לכיס ועל כוונתו להפוך את הפועל ת"א לגורם משמעותי בכדורסל האירופי, כשהיעד הברור הוא השתלבות עתידית ביורוליג.
2 צפייה בגלריה
yk14003999
yk14003999
(פטריק בברלי. מומחה הגנה | צילום: John Raoux, AP)
בברלי נפגש עם בעלי הפועל ת"א ינאי בלאס-וגאס, ואתמול הודיע: "נתנו לי את כל מה שביקשתי, אני הולך לשחק באירופה". בברלי היה יכול לקבל חוזה ותיקים ב-NBA בסך 3.3 מיליון דולר לעונה, אבל בחר בהפועל ת"א והחוזה האסטרונומי יהפוך אותו למשתכר הבכיר אצל האדומים.
"ההצטרפות של פטריק, שחקן יוצא דופן עם מוטיבציה עצומה לנצח, היא קודם כל חלק משמעותי מהגשמת הרצון שלנו לבנות מועדון חזק וקבוצה עמוקה יותר שתילחם על כל התארים, אך בנוסף מדובר בשחקן שעצם החתימה שלו בהפועל ת"א תהפוך אותו לשגריר חשוב של הכדורסל ושל ישראל, בטח בתקופה הזו", אמר ינאי.
2 צפייה בגלריה
yk14004118
yk14004118
עופר ינאי | צילום: עוז מועלם
המנהל המקצועי ג'ורג' חינאס הוסיף: "זה יום מרגש מאוד. פטריק בברלי מצטרף למשפחת הפועל ת"א. אני רוצה להודות לבעלים ולכל ההנהלה שגרמו לזה לקרות, וכמובן להודות גם לפטריק, שבמהלך המגעים והפגישה איתנו הראה כבוד גדול למועדון".

הגנה, טמפרמנט וטעויות

הגארד, יליד שיקגו, תפס את העין בארקנסו, שם הפך למועמד לזכייה בתואר שחקן השנה במכללות ב-2008. עם זאת, המניות שלו ירדו עד שנבחר בדראפט 2009, וזה היה באשמתו. את עונתו האחרונה במכללות, 2008/09, הוא החמיץ בגלל רמאות אקדמית – בתחילה בברלי הסתיר את הסיבה האמיתית, אבל לאחר מכן חשף: "מישהו כתב עבודה במקומי, הגשתי עבודה שלא הייתה שלי. לא השתמשתי בראש ולא חשבתי שאיענש בגלל זה. ספגתי עונש על כך והסיפור מאחוריי, למדתי מהטעויות".
ההשעיה הייתה הסיבה שבברלי נקט בצעד נדיר באותם ימים, והתחיל את הקריירה המקצוענית באירופה במקום לגשת מיידית לדראפט. וכך, בגיל 20 הוא מצא את עצמו רחוק מהבית בדנייפרו האוקראינית, במטרה להתמקצע לפני שיקפוץ ל-NBA. הוא סיפר כי הכדורסל שלו השתנה באוקראינה, ושם הפך למומחה הגנה – כרטיס הביקור שלו ב-NBA – אחרי שבקולג' נחשב בעיקר כסקורר.
למרות זאת, כשחקן לא מוכח שהגיע מליגה שבארה"ב לא יודעים עליה כלום, לבברלי לא היה קל להשתלב ב-NBA. לוס-אנג'לס לייקרס הלכו עליו במקום ה-42 בסיבוב השני, ומיד לאחר מכן מיאמי העבירה אותו אליה בגלל שהרשים באימונים אישיים אצלה, אבל הוא לא השיג חוזה, נחתך מהסגל הסופי לעונה וחזר לאירופה כדי להמשיך להיבנות. לעומת הקבוצות האמריקאיות, אולימפיאקוס הכירה אותו היטב מימיו בדנייפרו והחתימה אותו, ואחרי שזכה איתה בגביע היווני, הוא עבר לעונה וחצי בספרטק סנט-פטרסבורג (שעוזר המאמן שלה באותם ימים היה מאמן הפועל ת"א כיום, סטפנוס דדאס), שהכניסה בחוזהו סעיף יציאה למקרה של פנייה מה-NBA. הפנייה הזו הגיעה מיוסטון אחרי שהגארד הצטיין ונבחר כשחקן המצטיין של היורוקאפ, ובינואר 2013 בברלי הגיע לבמה הגדולה.
בעונה המלאה הראשונה שלו ב-NBA, 2013/14, בברלי גיבש את הסגנון והתרומה שלו. רק בשלוש עונות הוא קלע בממוצע דו-ספרתי, ועומד על 8.3 נקודות בקריירה, אבל יש לו יכולת לשנות מומנטום עם שלשות (37.1 אחוז), וכמובן, הוא מיצב את עצמו כאחד משחקני ההגנה הטובים בליגה.
הוא הגיע עם יוסטון לפלייאוף ארבע פעמים בארבע עונות וחצי, ועשה זאת גם עם לוס-אנג'לס קליפרס (איתה הגיע לגמר המערב) ופעם אחת עם מינסוטה, כשהוא עובר גם בלייקרס, שיקגו ופילדלפיה. בדרך הוא אסף כניסה יוקרתית לחמישיית ההגנה של העונה ב-2017.
בפברואר הוא עבר למילווקי, בתור ותיק שיוכל לעזור ליאניס אנדטוקומבו ודמיאן לילארד להשיג אליפות. אחרי שהבאקס נכשלו, בברלי היה בצומת דרכים. היה בו עניין ב-NBA, אבל ההעדפה שלו הייתה לקחת משכורת מעט יותר צנועה ולמצוא קבוצה עם שאיפות בה יהיה השחקן המוביל, וכך הגיע לתל-אביב.
מעניין יהיה לראות אם הטמפרמנט שלו יתפרץ גם בארץ. בברלי קנה לעצמו שם לא רק בזכות ההגנה שלו, אלא גם בגלל הפה הגדול שלו. "חמש השנים האחרונות היו שלך, חמש השנים הבאות יהיו שלי", אמר לסטף קרי בעונת 2019/2020. קרי זכה מאז בעוד אליפות עם גולדן סטייט, בעוד בברלי נדד בין קבוצות. העונה הוא זרק כדורים על אוהדים שהתעמתו איתו, וסירב לענות לשאלות של כתבת ESPN מאחר שלא הייתה מנויה לפודקאסט שלו – מה שעלה לו בהרחקה מארבעה משחקים. טיפוס מיוחד, ורכש מרתק.