הרכב בג"ץ שיכלול את השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויעל וילנר ידון היום בעתירות המבקשות להקפיא את בדיקת מבקר המדינה לגבי מלחמת חרבות ברזל עד להקמת ועדת חקירה ממלכתית.
בחודש שעבר החליטה שופטת העליון גילה כנפי שטייניץ להקפיא זמנית את הליכי הביקורת של המבקר על תפקוד צה"ל ושב"כ ב-7 באוקטובר עד לדיון בעתירה. בהחלטתה כתבה כנפי שטייניץ כי קיבלה אותה בעקבות "מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון".
1 צפייה בגלריה
yk14004011
yk14004011
(אנגלמן | צילום: אלכס קולומויסקי)
כבר בחודש פברואר עתרה לבג"ץ תנועת אומ"ץ בדרישה להוציא צו ביניים להפסקת הבדיקה על ידי משרד המבקר. לדברי העותרים, בעת הזו יש להימנע מעריכת הבדיקה סביב אירועי 7 באוקטובר בזמן הלחימה. הם אף טענו כי המבקר מתניהו אנגלמן אינו הגורם המתאים לערוך בדיקה שכזו, בשל אופי הנושאים שנכללו בה, היקפה ועיתויה. בעתירתה מדגישה אומ"ץ כי היקף האירועים הנוגעים ל-7 באוקטובר, והמלחמה שהחלה לאחריו, מחייבים חקירה מקצועית ויסודית על ידי ועדת חקירה ממלכתית. "לה יש את המנדט הציבורי, הכלים והמקצועיות לנהל חקירה", נטען, "פתיחת הביקורת בעת הזו אף עלולה לסכל את פעולתה של ועדת חקירה ממלכתית שעתידה לקום".
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה לבג"ץ בשם גופי הביטחון כי קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו תוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית שלהם - ולפגיעה במלחמה.
השבוע הגישה היועצת תגובה משלימה שמתמקדת בסוגיית סמכות המבקר ובשאלת היחס בין עבודת הביקורת שלו לבין אפשרות הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית. "יש לוודא", כתבה, "כי לא תיפגע מראש האפשרות לבחון את אירועי המלחמה באמצעות ועדת חקירה ממלכתית. אין מחלוקת כי למבקר סמכות לבקר את גופי הביטחון בהתאם להוראות החוק, אך נוכח המצב החריג מאוד שבו מצויה המדינה, יש לקבוע את מועד תחילת ביצוע הביקורת, וכן את שלביה ואופן התנהלותה, באופן שלא ישבש את מאמצי הלחימה. פעילות מקבילה של הגופים עלולה להביא לפגיעה באמון הציבור, ככל ששני הגופים יגיעו למסקנות שונות".
אנגלמן מתנגד לעצירת הבדיקה שהוא עורך לגבי אירועי 7 באוקטובר. המבקר טען בתגובתו כי "העותרים מבקשים לאפשר לממשלה מתג השתקה של ביקורת המדינה. קיימת דחיפות לעריכת הביקורת בשלב זה. עצירת ביקורת המדינה הנערכת בצה"ל בימים אלו עלולה לפגוע בתהליך הפקת הלקחים ולהביא לכך שליקויים לא יתוקנו ולפגיעה חלילה בחיי אדם".