ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני התמקדה בסוגיית חוק הגיוס, לאחר חשיפת ynet לפיה בצה"ל יוצאו 3,000 צווי גיוס לתלמידי הישיבות כבר בשבוע הבא. השרים תקפו את ההחלטה, ראש הממשלה נתניהו אמר: "הופתעתי לגלות את העובדה שצה"ל ישלח צווים".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' תהו לגבי תזמון הוצאת הצווים: "אין קביעה בתשובת בג"ץ מתי צריך להוציא צווים. לא אומרים שעכשיו צריך להוציא צווים". פוקס: "אני לא מבין למה היועצת מנחה לעשות את זה כשרה"מ בחו"ל".
3 צפייה בגלריה
yk14005608
yk14005608
(צילום: נועם מושקוביץ / דני שם טוב, דוברות הכנסת)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה השיבה: "אין הנחיה לגייס ב–21 ביולי אבל אני תומכת בהוצאת הצווים. צה"ל צריך לעמוד במה שהתחייב. בסוף צה"ל התחייב לגייס 3000 מיוני עד יוני 2025".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס זעם: "איך ייתכן שאנחנו עובדים קשה כדי לייצר הסכמה לגבי גיוס חרדים, ואתם מוציאים צווים בלי לשאול אף אחד!"
במערכת הבטחון הסבירו שבמצב הנוכחי, בו יש פיצוץ והרבנים מתנגדים לגיוס, צה"ל חייב להתחיל לשלוח את הצווים.
גלנט: "אנחנו צריכים ללמוד על כמות ועל הרכב הצווים שנוציא לפי מחזור הגיוס הראשון. אנחנו עושים ניסוי וטעייה".
בן גביר: "אתם עושים מסלול עוקף ממשלה כדי לנהל את המדינה".
שר המשפטים יריב לוין וסמוטריץ' דיברו על זה שהאמירה של בג"ץ היא "תוך שנה" ואפשר לחכות כמה חודשים. יריב לוין: "אפשר גם לחכות עד סוף השנה".
היועמ”שית: "אי-אפשר לחכות. היה אצלי דיון עם אנשי מערכת הביטחון שהציגו איך הם הולכים לגייס בשנה הקרובה".
3 צפייה בגלריה
yk14005567
yk14005567
צילום: דנה קופל
סמוטריץ': "את יודעת איך לגייס חרדים? זאת המחויבויות שלנו לעמוד בהתחייבות לבג"ץ. צה"ל צריך לבוא ולהציג פה איך מתכוון לעשות זאת".
גלנט: "הצבא הוא גורם המקצוע, הוא עוסק בזה חודשים ארוכים. אנחנו נלמד כמה צווים להוציא במחזורים הבאים וכך נעשה".
הרמטכ"ל הרצי הלוי: "אני נמצא כעת במלחמה ובניהול שלה, ולא הייתי רוצה לעסוק בזה. בשונה מהעבר שזה היה עניין חברתי, עכשיו זה עניין של צורך. אנשי המילואים כורעים תחת הנטל. צריך לשנס מותניים".
בן גביר וסמוטריץ' השיבו בצעקות: "למה לא אמרת את זה לבג"ץ".
הרצי הלוי: "אם לא נתחיל לגייס חרדים אין סיכוי שנבנה משהו ונעמוד במשימה הזאת”.
היועמ”שית: “פסק הדין קובע שיש להתייחס לציבור החרדי כמו ליתר הציבור. יש פה ציפייה לשוויון. ואם תעצרו את צה"ל, זה יביא את בג"ץ להתערב".
יוסי פוקס לרמטכ"ל: "אני נותן לך מודיעין אזרחי. אף אחד לא יתגייס. יש פה סמכות רבנית וזה נתפס כמהלך לעומתי".

“הצבא לא הגיע מוכן”

הוצאת הצווים עוררה מהומה גם בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שם הקשו חברי כנסת על נציג צה"ל שהגיעו לדיון. תת–אלוף שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומינהל כוח אדם שהותקף רק השבוע על ידי חרדים קיצוניים בבני-ברק, הגיב לחשיפה לפיה הצווים יחלו להישלח בתחילת השבוע הבא ואמר כי הצבא "ערוך ביום ראשון הקרוב להתחיל להוציא צווים ראשונים, כדי להתחיל להניע את תהליך הגיוס לאנשים שיהיו רלוונטיים בהקשר הזה".
3 צפייה בגלריה
yk14005609
yk14005609
צילום: Abir Sultan, אי-פי
ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד תהתה: "לא הבנתי מכוח מה אתם עושים הבחנה ויוצרים קריטריונים". תא"ל טייב השיב: “יש כמות מקומות מוגבלת, אנחנו מפעילים שיקול של מי ייתן לנו את התוצאה המבצעית בקצה".
תא"ל טייב הבהיר בהמשך כי "הקריטריונים הם לפי שיקולים מקצועיים של הצבא". ח"כ רם בן ברק תהה: "למה לא שולחים צו גיוס לכולם?" תא"ל טייב ענה לו כי "אם אני סבור שאני צריך 3,000 בשנה אני רוצה להביא את הבן אדם הנכון". ח"כ יואב סגלוביץ שאל: "מאיפה המספר 3,000? למה כל הזמן אומרים אותו?. נציג הצבא השיב: "היכולות של הלשכות הן להוסיף 3,000 תהליכים בשנה".
נציג הצבא בוועדה לא הצליח לענות על שאלת הח"כים בדבר כמות הצווים שישלח צה"ל ביום ראשון. הוא אמר כי "אני אדע רק מחר, כשאסיים לשקלל את כל הנתונים, ואוכל להגיד אם הזימונים שייצאו ימלאו את היכולת של לשכות הגיוס”. ח"כ אלהרר תהתה: "אז אתה לא יודע?" ח"כ אדלשטיין העיר: "מזה מאוד חששתי". ח"כים העירו לאחר מכן בוועדה כי "הצבא הגיע לא מוכן". ח"כ אדלשטיין ענה: "או עוד יותר גרוע, אולי הם מסתירים".

היערכות צה"ל

בינתיים, בצה"ל ממשיכים להיערך לקראת קליטת הצעירים החרדים שיגיעו ללשכות הגיוס אם יקבלו בחיוב את צווי הגיוס הראשונים שאותם מתכננים בצבא להתחיל לשלוח בשבוע הבא. על פי צה"ל, צווים ראשונים יחלו להישלח ביום ראשון, כאשר המטרה היא להגיע עד סוף שנת 2025 לגיוס של 10,000 מתגייסים חרדים.הצווים שייצאו בשבוע יכללו זימון בחוק להגיע למיוני הצו הראשון בתוך 45 ימים מרגע קבלת הצו, פרק זמן קצר יותר מטווח השנה וחצי–שנתיים שיש למלש”ב מהמגזר הכללי. למלש”ב חילוני או דתי נשלח הצו הראשון כבר בגיל 16, סביב כיתה י”א, וחלקם דוחים את ההתייצבות כדי להתקבל למיונים או לגיבושים ליחידות מסוימות או בגלל אילוצי מבחני הבגרות.
מלבד צווי הגיוס, בצה"ל עמלים על תכנון וחשיבה של צעדים בוני אמון מול החברה החרדית, במחשבה שחווייתם של המתגייסים הראשונים תשפיע על המסר שיועבר למגזר כולו. לשכות הגיוס אליהם יגיעו המתגייסים יורכבו מגברים, ולשם כך מאתר צה"ל רופאים גברים שיעשו את הבדיקות הרפואיות בלשכה וכן מאתר ומכשיר מאבחנים פסיכוטכניים. כמו כן עמלים בצה"ל על חטיבה שבה האוכל שיוגש יהיה מתאים בכשרות מהודרת עבור הציבור החרדי ומקדישים מחשבה לשילוב שיעורי תורה עם רבנים בבסיסים שבהם יהיה השירות של החיילים החרדים.