נסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ אמנם הוריד מהכותרות את המשבר הקשה במפלגה הדמוקרטית, אבל לא העלים אותו. להיפך. נראה שהוא רק מחמיר.
2 צפייה בגלריה
yk14005574
yk14005574
(שוב הסתבך בלשונו. ביידן | צילום: אי־אף־פי, MARIO TAMA)
אתמול הפך חבר הקונגרס אדם שיף לבכיר ביותר במפלגה שקורא לנשיא ג’ו ביידן לפרוש מהמירוץ. בהודעה שפירסם אמר חבר הקונגרס מקליפורניה, כי “ביידן היה אחד הנשיאים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה של האומה שלנו, אבל נשיאות שנייה של טראמפ תערער את הבסיס של הדמוקרטיה שלנו, ויש לי חששות רציניים אם הנשיא יכול לנצח. הבחירה לפרוש מהקמפיין היא של הנשיא ביידן בלבד, אבל אני מאמין שעליו להעביר את הלפיד”.
שיף הוא אחד מחברי הקונגרס הדמוקרטים הפופולארים, ולמי שהוביל את משפט ההדחה של דונלד טראמפ בבית הנבחרים. הוא רץ עכשיו לסנאט וצפוי לנצח בנובמבר.
2 צפייה בגלריה
yk14004946
yk14004946
הוועידה הרפובליקנית השבוע | צילום: Pedro UGARTE / AFP
מסקר שפרסמה אתמול סוכנות הידיעות AP, נראה שמצבו של הנשיא במפלגה חמור ביותר: שני שלישים מהבוחרים שלה סבורים שעל הנשיא המכהן לפרוש. עוד נמצא בסקר כי רק כשלושה מתוך עשרה דמוקרטים בטוחים ביכולתו המנטלית לשמש כנשיא. נתון מעניין נוסף בסקר: שישה מכל עשרה אמריקאים היו רוצים שגם טראמפ יפרוש - אבל מעטים מהם רפובליקנים.
ואם כל זה לא הספיק - אפילו הנשיא עצמו יצא אתמול באמירה שהיא אולי מעין הודאה במצבו: בריאיון ל”ניו-יורק טיימס”, בתגובה לשאלה על מצב שיגרום לו לשקול מחדש את מועמדותו, הוא השיב כי “אם היה מצב רפואי שהיה עולה, אם הרופאים היו אומרים לי ‘יש לך את הבעיה הזו והזו’”.
ואות לבאות? קאמלה האריס, בינתיים, הסכימה להשתתף בעימות עם המועמד הרפובליקני לסגנות הנשיא, ג’יי. די ואנס. אגב ואנס, הוא קיבל אתמול במילווקי את מינויו הרשמי למועמדות. עם קבלתו את התפקיד, בעולם המערבי התחילו להביע חשש.
כמו טראמפ, ואנס הוא בדלן, שמאמין במעורבות מינימלית של ארה”ב בעניינים בינלאומיים; כמו טראמפ, לעמדה הזו יש יוצאים מהכלל (תמיכה בישראל, אפשרות של פעולה צבאית באיראן); ושלא כמו טראמפ, הוא פוליטיקאי רהוט שיכול להעביר עמדות קיצוניות בדרכים מתונות - ואלה בשורות רעות לפחות למדינה אחת: אוקראינה.
ואנס היה בשנה האחרונה הקול החזק ביותר בסנאט נגד תוספת סיוע צבאי לאוקראינה. הוא טוען כי המערב מגזים בתיאור האיום שמציב ולדימיר פוטין, וכסגן נשיא יעזור לטראמפ לדחוף את אוקראינה להגיע להסכם, גם אם זה אומר ויתור על שטחים.
כמו טראמפ, גם ואנס ביקר שוב ושוב את חברות נאט"ו האירופיות על כך "שלא הכניסו מספיק כסף" לתקציב ההגנה של הברית הטרנס-אטלנטית. השבוע אמר ואנס כי "צריך לסיים במהירות את המלחמה באוקראינה כדי שארה"ב תוכל להתמקד בסין, שהיא האיום האמיתי על ארה"ב ודעתנו מוסחת ממנו לחלוטין".
במאמר שכתב ב”ניו יורק טיימס” באפריל, ואנס טען שאספקת מערכות הגנה אוויריות לאוקראינה, תזיק להגנה של טייוואן במקרה של פלישה סינית. טראמפ אמר השבוע כי הוא מתכוון לדרוש מטייוואן לשלם לארה”ב תמורת המשך הסיוע הביטחוני.