"אנחנו לא צריכים להיות לחוצים. חמאס הוא זה שצריך להיות לחוץ, החטופים סובלים אבל הם לא מתים". קשה להאמין, אבל את הדברים האלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט שהתקיימה ביום שלישי בערב, כפי שנחשף אתמול ב-ynet.
למרות זאת, לטענת גורמים שנכחו בישיבה נתניהו הדגיש בקבינט ש"צריך לעשות הכול כדי להחזיר את כל החטופים בהקדם האפשרי". בישיבה סקר צוות המו"מ בפני חברי הקבינט את הפערים המרכזיים במגעים לעסקה, וגורמי המקצוע אמרו שיש "סיכוי לא רע" להגיע לעסקה מכיוון שחמאס נמצא ב"נקודת קושי", והוסיפו שחשוב להיכנס למו"מ כי זה "ייקח כמה שבועות".
1 צפייה בגלריה
yk14005154
yk14005154
(נתניהו, אתמול במליאת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ / דני שם טוב, דוברות הכנסת)
המתווכות ממתינות כעת לתשובות מישראל לגבי שתי סוגיות: חזרת החמושים לצפון רצועת עזה, וכן ציר פילדלפי ומעבר רפיח. במתווה מ-27 במאי, שהציג נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, מדובר על חזרת חמושים - אך לא כתוב מהו המנגנון. ישראל צריכה להשיב לגבי סוגיות אלו, ומיד לאחר מכן אמור להתחיל במו"מ.
גורמים מקצועיים בקבינט - ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי - טענו כי ישראל תתקשה להגיע להסכמות סביב התנאים החדשים של נתניהו. הדרישה המרכזית שמהווה בעיה היא בדיקת העזתים שישובו על פי ההסכם לצפון רצועת עזה, שמטרתה לוודא כי בין האזרחים לא מסתתרים מחבלים. עם זאת, יש לציין כי לא מעט נשק מוסלק בצפון הרצועה, בעיקר במנהרות, כך שאין לבידוק משמעות אמיתית.
בישיבה מתח ברנע ביקורת מרומזת על דרישת נתניהו, ואמר: "למצוא מנגנון של מניעת חזרת חמושים לצפון הרצועה ייקח שבועות ארוכים. לבנות בשבי אין זמן".
כמו כן, בשיחות סגורות טען שר הביטחון יואב גלנט כי "אם לא תיחתם עסקה בשבועיים הקרובים - גורלם של החטופים נחרץ". לטענתו, התנאים לעסקה מול חמאס הבשילו, אך נתניהו מערים קשיים כדי לא לאבד את בן גביר וסמוטריץ'.
שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט הלילית, שהסתיימה ב-3:30 לפנות בוקר, אומרים שיצאו אופטימיים ושיש סיכוי טוב לעסקת חטופים. הם עודכנו שברנע צפוי לצאת לקטאר אך לא ברור בדיוק מתי, וכן נאמר להם שראש ממשלת קטאר יֵצא לארה"ב. "יש לנו הזדמנות בידיים ואסור לפספס אותה", אמרו שרים.
במהלך הישיבה הביעו השרות גילה גמליאל מירי רגב את תמיכתן בעסקה. גמליאל אמרה לראש הממשלה: "העסקה הזאת היא 'עסקת נתניהו' ורשומה על שמך, ואתה צריך ללכת איתה עד הסוף ולא להתייחס לכל האיומים הקואליציוניים מצד בן גביר וסמוטריץ'". בתגובה איים השר איתמר בן גביר כי "אם היא ממשיכה ככה אני יוצא מהחדר", ובין השניים התפתח ויכוח.
אמש שלחה סיעת ש”ס מכתב לנתניהו ובו הבעת תמיכה בחתימה על עסקה. “אנו סבורים כי התנאים שנוצרו בעקבות הלחץ הצבאי והחיסולים הממוקדים יוצרים עיתוי ראוי להגיע לעסקה”, נכתב, “קוראים לך לא לחשוש מהקולות בקואליציה המתנגדים לעסקה”.
בתגובה לדברי נתניהו בקבינט אמרו במטה משפחות החטופים: "אמירתו מקוממת, שקרית ברמה העובדתית ומפקירה ברמה המעשית. לצערנו העובדות מדברות בעד עצמן וחטופים כבר נרצחו בשבי. אין לנו כל דרך לדעת האם ברגעים אלו ממש לא נרצחים חטופים נוספים. המו"מ לשחרור החטופים נמצא בישורת האחרונה. ראוי היה שכל ממשלת ישראל, ובראשה ראש הממשלה, תעשה כל שביכולתה על מנת להביא לחתימת העסקה בהקדם האפשרי במקום לתקוע מקלות בגלגלים".
האמירה עוררה זעם בקרב משפחות החטופים. בועז זלמנוביץ, שאביו אריה נחטף ונרצח, סיכם את תגובתו במשפט אחד ברשת X: "בדקתי עם אבא שלי והוא ענה שגם סבל וגם מת". מרב סבירסקי, שאחיה איתי נרצח בשבי חמאס, אמרה כי "ראש הממשלה, נראה שאתה לא יודע שאיתי, אח שלי שנחטף מהבית של אמא שלי, שרד שם במשך 98 ימים עד שירו בו. את אח שלי היה אפשר להציל ואתה לא עשית את זה, אבל כרגע יש עסקה שאפשר להגיד לה 'כן' ולהציל את האחרים. הזמן הורג אותם".