שופטי בג"ץ, נועם סולברג, דוד מינץ ויעל וילנר, התכנסו אתמול כדי לדון בעתירות המבקשות להקפיא את בדיקת מבקר המדינה בעניין המלחמה, שהגישו תנועת אומ"ץ (התנועה למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי) והתנועה לאיכות השלטון.
השופטת וילנר אמרה כי "יש צורך בחקירה. המבקר רוצה לבדוק את הכשלים כדי שלא יחזרו על עצמם. אין לו סמכות?" עו"ד עדי ריטיגשטיין, מטעם תנועת אומ"ץ, טענה: "היקף הבדיקה רחב. אם אנשים עוזבים את התפקיד כדי לחפש עורך דין אז הביקורת מזיקה".
עו"ד אליעד שרגא, מטעם התנועה לאיכות השלטון: "את המחדל, הכשלים והקטסטרופה צריך לחקור מכל כיוון ומכל זווית, על ידי גוף שיש לציבור אמון בו. דרך המלך לחקור את האירוע הוא ועדת חקירה ממלכתית. יש מרוץ סמכויות בין הגופים החוקרים". השופט מינץ הגיב: "ומה יקרה אם לא תקום ועדת חקירה?"
את עמדת היועמ"שית הציג עו"ד יונתן ברמן מהפרקליטות, שאמר כי אין חולק על חשיבות הביקורת אך “יש התנגשות בין יכולת הצבא להגשים את פעולות המלחמה והיכולת לשתף פעולה עם הביקורת". השופט סולברג הקשה: "גם ועדת חקירה גוזלת קשב. איך פותרים את הבעיה?" עו"ד ברמן: "לפי עמדת רה”מ, בסוף המלחמה יוחלט איזו ביקורת תקום".
נציגת המבקר, עו"ד אליה צונץ, אמרה: "המבקר המתין עם הביקורת ושוחח עם צה"ל. הוא פירסם את התוכנית בהתאם, ואז הרמטכ"ל עשה 'סיבוב פרסה' ואמר שישתף פעולה 'בהמשך'. המחלוקת נגעה לעיתוי. עכשיו המלחמה נכנסת לחודשה העשירי, ונולדה טענה חדשה - הסמכות. יש ניסיון להימנע מביקורת".
בתום הדיון השופטים קבעו כי צו הביניים שמקפיא את בדיקת המבקר לגבי כוחות הביטחון נותר בעינו, וביקשו לשקול סיום ביקורות שנמצאות בישורת האחרונה. בנוסף, הורה בג”ץ שהצדדים ינהלו מו”מ לצורך מימוש הדרגתי של הביקורת: תחילה יתייחסו למימוש שלב א’ בבדיקת המבקר עד סוף יולי, ובאוקטובר תוגש הודעה מעודכנת לאפשרות מימוש שלב ב’. לגבי שלב ג’, שעוסק בביקורת על ליבת המבצעית, לא נקבע דבר.