באופן חסר תקדים, מאז פרישתה של הנשיאה לשעבר אסתר חיות באוקטובר האחרון, במשך 9 חודשים, אין נשיא עליון קבוע ומכהן ממלא מקום, עוזי פוגלמן שגם הוא פורש בקרוב. בנוסף, בעליון מכהנים 13 שופטים בלבד במקום 15 גם כן במשך 9 חודשים.
היום, ידון בג”צ בהרכב שלושה שופטים – יעל וילנר, עופר גרוסקופף, ואלכס שטיין בעתירה של התנועה לאיכות השלטון שדורשת מהשר יריב לוין, ומהוועדה לבחירת שופטים למנות באופן מיידי נשיא לבית המשפט העליון, ולמנות שני שופטי עליון חסרים.
על אף שכינס את הועדה מספר פעמים לבחור שופטים בדרגים נמוכים, מסרב לוין להעלות להצבעה את בחירת נשיא העליון בוועדה. הסיבה לכך היא שאין ללוין רב בוועדה לבחירת נשיא - והעלאת הנושא להצבעה פירושה מבחינתו הפסד צפוי, ומינוי של יצחק עמית לנשיא עליון. עמית השופט הותיק שאמור להתמנות לפי שיטת הסניורטי. למינוי נשיא אין צורך בהסכמה רחבה בוועדה אלא רב רגיל. לגבי בחירת השופטים לעליון, המצב החוקי שונה לפי החוק נדרש רב של 7 חברים בועדה מתוך 9 - ולכן מינויים אלו צריכים להיעשות בהסכמה של הפוליטיקאים והשופטים בועדה, אך בין הצדדים אין הסכמות כבר חודשים ארוכים.
עורכי הדין הפרטים של לוין בראשות ציון אמיר כתבו לבג”צ שכל תוצאה שאינה דחיית העתירה משמעותה “רפורמה משפטית בשיטת בחירת השופטים. השר פועל לבחירתם, אך מינויים אלו יעשו רק לאחר שתושג הסכמה רחבה בועדה”.
אמש נודע כי ממלא מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן, הציע לשר לוין לצרף לעליון את שופט בית המשפט המחוזי בני שגיא. עוד נודע כי לוין מוכן לשקול את המועמדות של שגיא אך ורק כחלק מהסדר מוסכם, שיכלול בחירת נשיא עליון ושלושה שופטים, בהם שניים שמרנים שהציע - ד”ר רפי ביטון וד”ר אביעד בקשי. לשני המועמדים הללו מסרב פוגלמן בתקיפות, בטיעון שהביעו עמדות ברוח המהפכה המשפטית.