יש לצרפת המון בעיות להתעסק בהן שאינן קשורות לאולימפיאדה, ובראשן הטלטלה הפוליטית שעוברת עליה, אבל איכשהו נהר הסן המטונף מצליח להישאר בכותרות, כשאנחנו מעט יותר משבוע לפתיחת המשחקים האולימפיים.
2 צפייה בגלריה
yk14005180
yk14005180
(פריזאים מבלים בנהר. כמות גדולה של חיידקים צואתיים | צילום: JULIEN DE ROSA / AFP)
ראשת העיר פריז, אן הידאלגו, מצאה לעצמה זמן להתקרר בקפיצה למימי הסן אתמול. היא כנראה הייתה מעדיפה לעשות כל דבר אחר, אבל המארגנים עושים הכל כדי להוכיח שהנהר ראוי לתחרויות ולא מהווה סכנה בריאותית למתחרים. יחד איתה שחה יו"ר הוועדה המארגנת, טוני אסטנגה, ארבעה ימים אחרי ששרת הספורט אמלי אודאה-קאסטרה עשתה זאת בעצמה. מדובר בקמפיין יחסי ציבור נואש שמטרתו לתקן מעט מהמבוכה שנגרמה סביב המשחקים – וגם לנפח מעט את החזה בסיומו של פרויקט לאומי.
2 צפייה בגלריה
yk14005157
yk14005157
ראשת עיריית פריז. "הסן משובח" | צילום: EMMANUEL DUNAND / AFP
עזבו את טקס הפתיחה, שייערך במשט על הסן. אפשר לשרוד בסירה מעל מים מזוהמים. העניין עליו מדברים מהרגע שבו הוכרזו אתרי התחרויות, הוא שהנהר יארח את מקצה השחייה של הטריאתלון, לצד השחייה במים פתוחים. הנתונים שפורסמו בנוגע לאיכות המים היו מזעזעים, וממשלת צרפת השקיעה 1.4 מיליארד יורו כדי לנקות את הסן ולמנוע הזרמת שפכים אליו, עם מערכות מתקדמות לטיפול במים, אבל הבדיקות המשיכו להיות מדאיגות ככל שהמשחקים התקרבו. רק בחודש שעבר, דגימות מצאו במי הסן חיידקים צואתיים בכמות הגדולה פי 10 מהתקן.
על פי הדיווחים, המצב טוב יותר כיום, אבל זה גבולי. למשל, לפני ששרת הספורט זינקה פנימה, בצרפת דיווחו כי המים היו ראויים לשחייה "ב-10 או 11 מבין 12 הימים הקודמים". לכו תשחו כשאתם תוהים אם נפלתם על היום ה-12, מה גם שהידאלגו שחתה רק 100 מטר, לא שהייה ארוכה מדי במים, בעוד תחרות השחייה במים פתוחים נמשכת קרוב לשעתיים לאורך 10 קילומטרים. "הסן משובח", התעקשה הידאלגו מול המצלמות, "המים טובים מאוד. קצת קרים, אבל לא נורא. השלמנו את תוכנית השחייה שהתחלנו בה ב-2015". מארק ולמאסוני, שערך את הבדיקות השבועיות, הרגיע את המתחרים, בערך: "המים לא מדהימים, הם לא איומים, הם ממוצעים. אפשר לשחות בהם".
זה משפט שלא שמעו בפריז 101 שנה. כן כן. ב-1923 בפריז הוחלט לאסור על שחייה בסן בגלל הזרמת הביוב העקבית ועצומת הממדים, ומאז או שלא רצו לטפל במשימה או שפשוט לא הצליחו בה. המארגנים היו בטוחים שזה הצליח להם והכל יעבור בלי בעיות, עם קאמבק חגיגי לנהר בדיוק בזמן לאולימפיאדה, אבל כמויות גשם חריגות למאי ויוני שינו את התוכניות ומילאו שוב את הסן בשפכים שלא הכי כיף להתחרות בתוכם. מזג האוויר פגע בהכנות גם כאשר החלו זרמים חזקים מדי, שעיכבו את החזרות לטקס הפתיחה.
בשורה התחתונה, בפריז אופטימיים, אבל נראה שהדרך הטובה ביותר לסכם את המצב הסבוך היא במילותיו של פייר רבדאן, בכיר בעיריית פריז: "אנחנו לא מודאגים בנוגע לקיום התחרויות. אבל יכול להיות שיתבצעו התאמות". התמונה בהירה בערך כמו המים של הסן.