בימים שבהם עולה ביתר שאת הדרישה לעצב מחדש את ההסכמים אל מול הציבור החרדי בסוגיות אזרחיות כמו גיוס וחינוך, דווקא הדוחות הכספיים של מוסדות החינוך יכולים להיות פתח משמעותי לשינוי.
החינוך החרדי מתנהל כמו מבצר שמור במערכת החינוך. הוא מורכב ברובו הגדול משתי רשתות גדולות - מרכז החינוך העצמאי של יהדות התורה, ובני יוסף (לשעבר אל המעיין) של תנועת ש"ס. הרשתות הן מנגנונים פוליטיים משומנים אשר מעבירים משאבים לקהל הבוחרים על פי מפתח מפלגתי מובהק. זהו חינוך שאינו ציבורי והחלוקה בין שתי הרשתות מבוססת על מוצא עדתי. וכמובן, הם מוסדות לא ממלכתיים: הם אינם מחנכים להשתלבות בחברה הישראלית, אין בהם הכנה לשוק התעסוקה הישראלי, ציונות ודמוקרטיה הס מלהזכיר. משרד החינוך איננו מפקח על הנעשה ברשתות האלה. תוכניות לימודים וספרי לימוד מוסכמים אינם בנמצא.
1 צפייה בגלריה
|
|
מימין: סולל. טענות להפרת החוק, רפל־קרויזר. להכניס היגיון בשיגעון
(צילומים: אביגיל פיפרנו־באר)
חומות המבצר נמצאות היום בתהליך קריסה. לאחר שנים שבהן פעלו באין מפריע, מתגלה כי הרשתות נמצאות בגירעונות ענק המגיעים למאות מיליוני שקלים, נציגת החשב הכללי במשרד האוצר מצהירה בדיונים בבית המשפט כי היא שימשה חותמת גומי ולא ידעה אילו הוצאות כספיות היא מאשרת, ומעל הכל - עתירה לבית המשפט, המבקשת להכריז על מרכז החינוך העצמאי של יהדות התורה כעמותה חדלת פירעון, מאיימת על המשך קיומה של הרשת החרדית הגדולה ביותר ואחת מהעמותות הגדולות בישראל.
עכשיו אנחנו חושפים שגם עמותת בני יוסף נמצאת בחדלות פירעון לכאורה. החומות שנראו בעבר כבלתי פריצות, נסדקות מיום ליום.

*

"בני יוסף - מעיין החינוך התורני" היא רשת בתי ספר, תלמודי תורה וגני ילדים שהוקמה על ידי תנועת ש"ס ב-1984. הרשת פועלת במסלול החינוך "מוכר שאינו רשמי", ולה 58 אלף תלמידים ב-256 בתי ספר. דוח מיוחד שערך רואה החשבון עופר אלקלעי על בסיס המסמכים הגלויים של העמותה, במסגרת בדיקת הדוחות של מוסדות החינוך החרדיים, מציג תמונה עגומה: הרשת נמצאת בחובות אדירים, שמשמעותם היא שעל פי חוק העמותה איננה כשירה לנהל כספי ציבור ולהפעיל את מוסדות החינוך שתחת אחריותה. הדוח של אלקלעי מפורט ומטריד: נכון לסוף שנת 2022 הצטבר בעמותה גירעון של כ-208.5 מיליון שקלים. הגירעון הזה גדל מדי שנה בכ-20 מיליון שקלים בממוצע, ועל פי ההערכות המצב כיום חמור עוד יותר. לא אותרה בדוחות הכספיים הצהרה ברורה כלשהי מטעם העמותה לעניין התחייבות המדינה לשאת בעלות הגירעון המצטבר.
הליקויים הכספיים ברשת החינוך של ש"ס הם אירוע של שני עשורים, ופעם אחר פעם המדינה חילצה את הרשת מחובותיה במגוון תוכניות הבראה ושיקום. מתברר שהתוכניות הללו העלו חרס. ומעיין החינוך התורני לא לבד: למעשה מדובר בשיטה. רשתות החינוך החרדיות פועלות כעמותות באופן שערורייתי, לא משלמות כיאות לחלק ניכר מעובדות ההוראה וניצבות בפני תביעות בנושא, עקב מחדלים אלו ונוספים הן נכנסות לגירעונות ענק, ואז מבקשות מהמדינה להזרים אליהן כספים כדי לשלם את חובותיהן.
המנהלים שתחת אחריותם הרשתות קרסו יצאו ללא פגע. כך גם שומרי הסף שעצמו עין או התרשלו בתפקידם. היותה של רשת "החינוך העצמאי" בחדלות פירעון פורסמה רק לאחרונה בזכות ישראל קרויזר, ביום-יום יזם בתחום האנרגיה הסולארית ואדם דתי שהחליט להיכנס אל מאורת הארנב ולהבין לאן הולך הכסף. המוטיבציה שלו נולדה בעקבות ההסכמים הקואליציוניים מול המפלגות החרדיות, והוא צלל אל הדוחות הכספיים של העמותה.

*

עמותת חדו"ש - לחופש, דת ושוויון, פנתה לרואה החשבון אלקלעי בבקשה לבחון גם את דוחותיה של בני יוסף. הוא גילה כי הרעות החולות המצויות בדוחות של מרכז החינוך העצמאי נמצאות גם בדוחות של עמותת בני יוסף. לאור הדוח החריף שלו, פנתה חדו"ש במכתב דחוף לחשב הכללי באוצר, לרשמת העמותות וליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בדרישה לפתיחה בהליכים לפירוק העמותה והעברת בתי הספר שלה לידי משרד החינוך.
"מעיין החינוך התורני מפירה את החוק לאורך שנים. אנו מראים איך כבר 24 שנים העוולות חוזרות על עצמן", אומרת עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית חדו"ש. "למעשה, החשב הכללי בעצמו מצביע על כשלים משמעותיים ורק לפני כמה חודשים שלח מכתב חריף לשר במשרד החינוך, חיים ביטון, בו פירט את הכשלים המאפיינים את פעילותן הכספית של שתי רשתות החינוך החרדיות הפוליטיות, וקבע שאם לא יתוקנו הליקויים עד ראשית מאי, החשבת המלווה מטעם משרד האוצר תפסיק לפעול ברשתות כיוון שאין איתה שיתוף פעולה".
במכתבו של החשב הכללי יש טענות כבדות: הימנעות מהעברת מידע לחשבת, התנהלות פסולה בדרכי העסקת עובדים, העסקה שלא באישור, ניהול תקציב הרכש לכאורה בניגוד לדין, ועוד ועוד. "השאלה היא למה כלום לא השתנה לאור המסמכים הללו, שמעידים על כשל מתמשך כל כך הרבה שנים, ולמרות שפעמיים היו תוכניות הבראה וסנקציות?" שואלת סולל. "כמה פעמים אפשר לתת לרשת כה כושלת הזדמנות לעשות שימוש פסול בכספי ציבור?"
"החינוך החרדי העצמאי בישראל ברעידת אדמה, וזו הזדמנות של המדינה לעשות סדר ולהכניס היגיון בשיגעון, קודם כל עבור הילדים הלומדים שם", אומר אור רפל-קרויזר, בנו של ישראל קרויזר שפועל יחד עם אביו בנושא. "בדיוק כפי שהמדינה פירקה בעבר את קופת חולים כללית או את האוניברסיטה העברית בשל פשיטת רגל והובילה להנהלה חדשה, כך צריך לנהוג בעמותות ענק שאחראיות על מאות אלפי תלמידים ונמצאות בפשיטת רגל. יש פה הזדמנות פז לעגן את החינוך הממלכתי-חרדי ולהעלות אותו על דרך המלך".

*

שתי שאלות צריכות להטריד אותנו כעת. העבר והעתיד. בנוגע לעבר, יש לבחון לעומק כיצד הגיעו העמותות החרדיות לגירעונות ענק. מהי אחריות המנהלים באותן עמותות? היכן היו שומרי הסף הממשלתיים, בחשב הכללי, במשרד החינוך וברשם העמותות.
השאלה החשובה לא פחות היא לגבי העתיד. מהו הפתרון שהמדינה מציעה כיום לחברה החרדית המעוניינת בחינוך שאינו פוליטי, לא מבוסס על חלוקה גזענית בין אשכנזים לספרדים, וגם כזה המאפשר השתלבות ראויה בחברה הישראלית.
בשבועות האחרונים התבשרנו שעשרות מוסדות חרדיים, שעד היום סירבו בתוקף להשתייך לזרם החינוך הממלכתי-חרדי, הודיעו למשרד החינוך כי ברצונם להצטרף למסלול הממלכתי בשל המצוקה הכלכלית. המוסדות האלה שבעבר ביקשו "מתווים" ייחודיים, מעוניינים היום להצטרף לדרך המלך. אך אליה וקוץ בה: נכון להיום משרד החינוך לא מסוגל לקלוט עשרות אלפי תלמידים לחינוך הממלכתי-חרדי, הפיקוח מצומצם, כמעט לא קיימות תוכניות לימוד, וגם לא קיימת שדרה רוחנית מנהיגותית שיודעת לתווך בין התפיסה החרדית הישנה לזו הרואה ערך בהשתלבות בחברה הישראלית.
הקריאה למשרד החינוך היא כפולה: להקים ועדת בדיקה עצמאית שתבחן לעומק את התנהלות כל הגורמים המעורבים בפרשיית העמותות החרדיות, ובמקביל להגדיל את ההשקעה בחינוך הממלכתי-חרדי, ולהציע לכל מוסד שמעוניין בכך תנאים ייחודיים שיאפשרו לו להשתלב במערכת הממלכתית.

בני יוסף: "טענות מגוחכות"

מבני יוסף נמסר: "בני יוסף היא עמותה ממשלתית, ולכן הגירעון שנרשם הוא גירעון חשבונאי, אך ממש לא גירעון תקציבי. נראה שהמטרה סומנה ועכשיו רק עוטפים אותה בכסות 'מקצועית'. רואי החשבון שלנו נדהמו מ'מסקנות' שאליהן הגיע מר אלקלעי והם מכינים מענה מפורט לטענות המגוחכות".
מהחשב הכללי נמסר: "החשב הכללי הוא זה שהציף לאורך שנים את הבעייתיות בהתנהלות הכספית של הרשתות ואת היעדר ההלימה בין האחריות לבין הסמכות המוטלת על החשב ברשתות. בימים אלו אנו מגבשים, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה, מתווה כולל להסדרת ההתנהלות הכספית ברשתות.
"החשב הכללי אינו מעורב בעריכת הדוחות הכספיים, הם אינם מובאים לאישורו או בחינתו ולפיכך אין ביכולתנו להעיד על תוכנם. בעניין הכרזה על הרשתות כחדלות פירעון, הסמכות החוקית לעשות כן אינה מצויה בידי החשב הכללי".
רשם העמותות: "נוכח הגירעון שבו מצויה העמותה בהתאם לדוחותיה הכספיים לשנת 2022, שוקף לציבור כי בהתייחס ל-2024 לעמותה קיים גירעון מצטבר. לאחרונה הגישה העמותה את הדוחות הכספיים לשנת 2023 והם נבחנים במסגרת בדיקת בקשתה לאישור ניהול תקין לשנת 2025. הפנייה המוזכרת על ידכם אינה בתיק העמותה, וככל שתימסר לנו היא תועבר לבחינת הגורמים הרלוונטיים ביחידה".
ח"כ מיקי לוי, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "הוועדה עסקה בנושא בכמה דיונים בעקבות דוח מבקר המדינה ועל פי דוחות ועדויות שהוצגו לה, החינוך העצמאי ובני יוסף נמצאים במצב בעייתי המטיל צל כבד על היכולת להעניק חינוך ראוי לתלמידים.הוועדה תמשיך לעקוב, לקיים דיונים ולהזמין מנהלים משתי הרשתות לתת הסברים, שהציבור חייב לקבל".