שר הביטחון יואב גלנט הודיע אתמול כי ביום ראשון יוציא צה"ל צווים ראשונים לחרדים, בהליך הדרגתי שבסופו מקווים במערכת הביטחון לעמוד ביעד הגיוס השנתי של 3,000 חרדים - בנוסף ל-1,800 שכבר גויסו כמו בכל שנה.
גלנט מסר כי הצווים יישלחו בשלוש פעימות בשבועות הקרובים, וביום ראשון תצא לפועל הפעימה הראשונה עם כ-1,000 צווים ראשונים. השר הודיע על החלטתו בתום דיון שקיים בנושא היערכות מערכת הביטחון לגיוס בני המגזר החרדי, שבו השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, אלוף במיל' אליעזר שקדי, ראש אכ"א אלוף יניב עשור והפצ"רית אלופה יפעת תומר ירושלמי.
1 צפייה בגלריה
yk14006902
yk14006902
(צילום: שאול גולן)
"בתום הדיון ולאחר הצגת הנתונים הקיימים, אישר שר הביטחון את המלצת צה"ל להוצאת צווים ראשונים לבני המגזר החרדי החל מיום ראשון הקרוב, והנחה כי שליחת הצווים תיעשה בחלוקה לשלוש פעימות, כאשר בסיום כל אחת מהן יתקיים תהליך למידה על מנת לטייב את הפעימות הבאות ולעמוד בעקרון המנחה 'לגייס בהצלחה'", נמסר מלשכת שר הביטחון. עוד נמסר כי יקבלו את הצווים בני 18 עד 26, וכי שר הביטחון קבע בדיון שתוכנית הזימון בשני מחזורי הגיוס הבאים תיקבע בהתאם להיענות הציבור החרדי במחזור הגיוס הקרוב.
צה"ל הציב לעצמו יעד של גיוס 4,800 חרדים בשנת הגיוס הקרובה ועוד 4,800 בשנה הבאה, אז היעד יגדל עוד ועוד בכל שנה. "אם בעוד שנתיים יהיו 10,000 חרדים בצבא, זה יהיה מגה-אירוע, אחרי ש-75 שנים לא הצליחו", אומרים בצה"ל. "יש עלינו ביקורת משני הצדדים, אומרים למה אתה מגייס 4,800 מתוך 63 אלף שיש במאגר, ומצד שני זה 4,800 לעומת 1,800 שכבר משרתים בצבא. יש חשיבות למהלכים הראשוניים - אם נצלח את שתי המנות הראשונות, זה ייצור אמון ויביא עוד. קבענו לעצמנו יעד בין כמות הצווים שנוציא לכמות המגיעים לצו ולמתגייסים, אחרת יהיה עלינו עומס".
צה"ל יוצר פלטפורמות מותאמות לקשר ישיר עם הצעירים החרדים, על ידי יצירת שפה נכונה עימם, בין היתר באמצעות אתר חדש וייעודי שהוקם על ידי משרד הביטחון, עם כל המסלולים לחרדים שיגויסו. בנוסף, הוקם מוקד טלפוני באגף כוח האדם המיועד למלש"בים החרדים, עם נציגים שמדברים בשפתם וכן מבחן מותאם לדפ"ר, לצד לשכת גיוס ייעודית לחרדים.
לשכות הגיוס לחרדים יהיו בטבריה, ירושלים ותל השומר. לוח הזמנים המקוצר לחרדים: התייצבות תוך שבועיים למיונים מרגע קבלת הצו הראשון, וגיוס בפועל לצה"ל תוך 45 ימים. מסלולי הגיוס יהיו לכל האגפים והזרועות: יבשה, אמ"ן, אט"ל, חיל הים וחיל האוויר, שמקים למשל דת"ק חרדי בבסיס רמת דוד, פלוגה חרדית שתשרת בדרום הגולן על בסיס ישיבה קיימת בחיספין, וגדודים חרדיים לצפון השומרון שיורכבו מצעירים חרדים שגרים באזור עפולה ובית-שאן הסמוכות. באשר לסוגיה המגדרית, בצה"ל מבטיחים כי אף זכות של חיילת או קצינה "לא תיפגע במילימטר" עקב שילוב החרדים.
מבין המגויסים החרדים, בצבא שואפים ל-85% מגויסים רווקים ו-15% נשואים, ש-200 מתוכם הם הורים, כדי למקסם את הפוטנציאל לגיוס קרבי. "אנו מעריכים שיהיה קל יותר לגייס נשואים, ומצד שני רוצים יותר צעירים לקרבי, ולכן הם ייקראו ראשונים", מסבירים בצבא. כלל תבחיני ומאגר המוזמנים אושרו בחוות דעת משפטיות של היועמ"שית. במידה ומתוך 3,000 המגויסים הראשונים יגיעו רק חלק, אז מי שלא יתייצב יזומן בשלישון שאחריו. "שמנו יעד שאפתני, אבל ה-3,000 עוד לא בכיס", אומרים בצבא, "נמשיך להיפגש עם רבנים, עם מדים ונשק ולא במחשכים, כדי לקדם את התהליך. כל החברה צריכה להבין: 'עת צרה ליעקב', וכולם חייבים עכשיו להיכנס מתחת לאלונקה. ב-7 באוקטובר חמאס לא הבחין בין דתי, חילוני לחרדי. אנו מחויבים שזה יצליח ושייפלו החומות. יש אנשים במגזר החרדי שזה טוב להם".