לשכת ראש הממשלה הודיעה אתמול ללשכתו של שר הביטחון כי בנימין נתניהו לא מאשר את הקמת בית החולים לטיפול בילדים עזתים בשטח ישראל, שההיערכות להקמתו נחשפה השבוע ב-ynet. המהלך קודם, בין היתר, כחלק מהבנות סביב עסקת חטופים עתידית, ובצל החשש מבית הדין בהאג.
המזכיר הצבאי של נתניהו, אלוף רומן גופמן, מנמק זאת בכך שלא הבשילו עדיין המאמצים לייצר ציר להטסת חולים ופצועים עזתים למדינות אחרות. לפי התוכנית שהתגבשה, הרופאים שאמורים לעבוד בבית החולים המתוכנן הם ישראלים, בכוונה להקים נקודת מעבר בדרך להוצאת הילדים לטיפול במדינה שלישית. רה"מ מסרב להקים את בית החולים כל עוד לא נסגר הסכם עם מדינה שתקבל את החולים. האופציות הן איחוד-האמירויות, טורקיה וירדן.
המחלוקת החלה לאחר שחיל הרפואה ביקש ממשרד הבריאות וגורמים רלוונטיים במערכת הבריאות להיערך להקמת מתקן רפואי שיוקם בשטח ישראל, ויטפל בילדים פלסטינים מהרצועה המתמודדים עם מחלות כרוניות ובכללן סרטן, סוכרת ופגיעות אורתופדיות.
גורם המעורה בפרטים אמר כי "לשכת רה"מ שפכה מים קרים על היוזמה, אבל גם מראש התכנון היה מאוד באוויר. עוד מדברים על זה בדרגים המקצועיים אבל נראה שיש פה אירוע שהוא גם פוליטי וגם לוגיסטי. זה כנראה קשור ליחסים בין גלנט לנתניהו".
מלשכת רה"מ נמסר: "נתניהו הודיע בכתב כי הוא אינו מאשר הקמת בית חולים לעזתים בשטח ישראל - ולכן הוא לא יקום".
מלשכת שר הביטחון נמסר: "למרות קביעתו הברורה של רה"מ ליישם את ההצעה של שר הביטחון, דיון בנושא בוטל והנחיית המל"ל למשרדי הממשלה לשתף פעולה לא נשלחה. לאור הצורך הדחוף בקבלת החלטה, הנחה שר הביטחון על הקמה זמנית של בי"ח שדה לטיפול בילדים חולים במצב קשה בסמוך לרצועת עזה. רק לאחר הנחיית שר הביטחון על הקמת בי"ח שדה, נזכרו במל"ל להשיב לפנייתו ולאמץ את הצעתו להעביר את החולים המורכבים מעזה למדינה שלישית דרך ישראל".
בצד הפלסטיני לא מתרשמים מהיוזמה הישראלית. מוסטפה איברהים, סופר, משפטן וחוקר בענייני ישראל שנמצא היום באזור הבטוח בחאן-יונס לאחר שביתו בשכונת רימאל הפוצץ, טוען כי מדובר ב"פרופגנדה ציונית" ולא במחוות סיוע. "הישראלים לא רואים אותנו בכלל", הוא אומר, "לא חושב שיש כוונה כזאת, אלא אם כן יש לחץ בינלאומי. המלחמה גרמה להרס רב בבתים ובנפש, ואני לא חושב שזה מעניין מישהו בעולם. ילדים ומבוגרים מתים מפציעות וממחלות, מחלות קשות שאין להן תרופות גומרות על האנשים תוך שעות ספורות. אני לא חושב שישראל מעוניינת לסייע לנו".
עזתי אחר אמר כי "יש מנגנון שהורג - ואז מטפל. אין יותר ציני מזה". ברצועה גם מספרים כי כל ילד או מבוגר שעומד לצאת ולקבל טיפול רפואי מחוץ לעזה צריך לקבל אישור ממערכת הבריאות המקומית שמנוהלת על ידי חמאס.