אחרי יותר משנה: מח"ש הודיעה אתמול כי הגישה כתב אישום נגד חמישה שוטרים, בהם רפ"ק מאיר סוויסה, שהשליכו במארס אשתקד רימוני הלם על מפגינים בהפגנה בתל-אביב נגד המהפכה המשפטית. בהודעת מח"ש נמסר כי השוטרים גרמו "ברשלנות" לפציעתם של המפגינים - והודגש שהם פעלו בניגוד לנוהל המשטרתי של השלכת רימוני הלם.
מלבד סוויסה, שבעת ההפגנה אשתקד היה קצין המבצעים של מחוז תל-אביב, כתב אישום הוגש גם נגד רפ"ק מאיר רביב בירנבאום, רס"ר נאור טולדנו, רס"ר מתנאל חמו ומפקח יהונתן ימיני. שלושה מהשוטרים שנגדם הוגש כתב אישום הם קצינים.
1 צפייה בגלריה
yk14006796
yk14006796
(תיעוד מפגיעת רימון ההלם במפגינים ב־2023)
בכתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בתל-אביב על ידי עורכי הדין נטלי חגי-גדלוב ואיציק פרץ ממח"ש, נכתב כי הנאשמים נכחו במסגרת תפקידם בהפגנה באזור מחלף השלום. החמישה, כך נטען, השליכו רימוני הלם לעבר ההמון - שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים. במסגרת החקירה, מח"ש אספה ובדקה יותר מ-200 תיעודים שאספה ושהגיעו לידה.
בכתב האישום נכתב כי "הנאשמים נכחו במסגרת תפקידם בהפגנה באזור מחלף השלום. החמישה נאשמים כי השליכו רימוני הלם לעבר ההמון, שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים. הצפיפות הרבה שבה עמדו המפגינים, בהם גם ילדים וקשישים, ותזוזתם התכופה ממקום למקום, מנעו אפשרות להעריך כראוי את מקום נחיתת הרימון, כל זאת בניגוד לנוהל המשטרתי. בנוסף, למרות תנאי השטח והנסיבות, הנאשמים לא בחרו באמצעי חלופי לפיזור הפגנות, שבו סיכון נמוך יותר לפגיעה בגוף".
בכתב האישום מתואר כי "ב-1 במארס 2023, החל משעות הבוקר, התקיימה הפגנה לאורך רחוב גבעת התחמושת-מחלף השלום בתל-אביב, שבה לקחו חלק המוני משתתפים, בהם גם קשישים וילדים. רפ"ק סוויסה שימש כמפקד האירוע, והעביר הנחיות ודיווחים לשוטרים".
סמוך לשעה 12:25, לפי כתב האישום, החלה הפרת סדר מצד חלק מהמפגינים, והוחלט להכריז על המחאה כהפרת סדר במדרג ג': "בעקבות ההכרזה, עשו השוטרים שימוש במספר רב של רימוני הלם, וזאת לשם פיזור המחאה באזורים שונים. נפגעו מפגינים רבים מרימוני ההלם ולחלקם נגרמו חבלות בגופם".
השוטרים מואשמים במעשה פזיזות או רשלנות לאחר שהשליכו רימוני הלם בניגוד לנהלי המשטרה. מעשי הרשלנות, כפי שציינה מח"ש בכתב האישום, הם "שימוש ברימון הלם בניגוד לדין; השלכת רימון הלם לעבר אנשים, לעבר אוכלוסיות רגישות, ילדים וקשישים; השלכת רימון הלם לעבר המון אנשים שעמד במקום בצפיפות רבה, מבלי לוודא שהרימון יוטל לעבר שטח מרוחק; השלכת רימון הלם".
למרות כתב האישום שהוגש נגדו, סוויסה צפוי להיות מקודם לסגן-ניצב ואמור להתמנות בעתיד לתפקיד מפקד תחנת לב תל-אביב.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "החלטת מח"ש נגועה במניעים פוליטיים ולחץ פוליטי. מח"ש, בהנחיית היועמ"שית ופרקליט המדינה, דבקה באכיפה בררנית".