למרות הניסיונות בצה"ל לא להיכנס לעימות מול החברה החרדית, קול משמעותי בציבור מסרב להשלים עם תהליך הגיוס שיחל היום. בעיתון "יתד נאמן", ביטאון "דגל התורה", הופיע ביום שישי איור ובו נראים צווי גיוס מושלכים לפח אשפה בתוך ישיבה בעוד התלמידים מול ספר פתוח.
1 צפייה בגלריה
לוחמי נצח יהודה
לוחמי נצח יהודה
לוחמי נצח יהודה
(צילום: חיים טויטו)
בצה"ל ניסו לאתר את החרדים שיהיה קל ביותר לגייס - מי שמקבל תלוש שכר שלפיו אינו מעביר את רוב זמנו בישיבה, בעלי סמארטפון או מי שלא נכח בישיבה בביקורות הנוכחות שעושה משרד הדתות. למרות זאת, ההנהגה הרוחנית מתנגדת כאמור, בהמשך להוראת הרבנים הליטאים ובראשם הרב דוב לנדו - שבחורי ישיבה לא יתייצבו בלשכות הצבא.
בימים האחרונים הצטרפו להוראת אי-התייצבות גם רבני מועצת חכמתי התורה של ש"ס, שפירסמו מכתב ולפיו "נכון לכעת, כשטרם הוסדר חוק חדש המסדיר את מעמד בני הישיבות, אין להיענות לשום צו גיוס או זימון ואף לא לצו ראשון, ועל כן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס".
מי שלא הצטרפו למסר הם רבני החסידויות הגדולות בישראל. האדמו"רים של גור, בעלזא וויז'ניץ לא חתמו על מכתבים בסגנון האמור לעיל, ואף אמרו למי שנועץ בהם כי בשלב זה בחור שמקבל צו ראשון יגיע ללשכת הגיוס כדי לא לריב עם הצבא ובהמשך יבחנו כיצד יש לשמור על הפטור ללומדים.
קול אחר שהושמע בימים האחרונים היה של הרב דוד לייבל, ראש המוסדות החרדיים 'אחוות תורה', שאמר: "לטווח הארוך כל המגזר שלנו יצטרך לעשות איזה הסדר, בלתי אפשרי לחיות במדינה ולעשות כפיפות ידיים עם הממשלה". בצה"ל התקשו להעריך כמה צעירים אכן יתייצבו. תא"ל שי טייב, ראש חטיבת חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם אמר בדיון בכנסת: "זו אוכלוסייה שיש לנו אפס דאטה עליה. אני לא יכול להעריך כמה יתייצבו".