מתקן ההתפלה "סבחה" באילת אחראי על ייצור כל מי השתייה של העיר והמים המסופקים לחקלאי הערבה הדרומית. אלא שבחודשים האחרונים עלתה באילת צריכת המים - מה שהביא לקשיים באספקת המים לחקלאים. הפתרון הבעייתי - הפסקה של אספקת המים לחקלאים בערבה הדרומית.
1 צפייה בגלריה
yk14007594
yk14007594
(הבהלה לתמר. גידולי תמרים בערבה |צילום: רום כרמי הערבה הדרומית)
חודש יוני היה החודש החם ביותר בישראל מאז שהחלו מדידות הטמפרטורה. מדובר בטמפרטורות שהיו גבוהות ב-3 מעלות מהממוצע לחודש זה, והן ממשיכות לנסוק. בנוסף, בעקבות פינוי היישובים במלחמה, עלה מספר האזרחים הנמצאים בעיר אילת בעשרות אלפים. על הרקע הזה, חלה עלייה בביקושי המים באזור - הן באילת והן בקרב חקלאי האזור. בנוסף, על רקע עונת גדיד התמרים הקרבה, ביקשו החקלאים במועצה האזורית אילות שבערבה הדרומית להגדיל את אספקת המים לצורכי חקלאות.
מתקן ההתפלה באילת, כחלק מפעולתו, מזרים מים עם חנקן לים האדום – שבכמות גבוהה, עשויים לפגוע בשונית האלמוגים. שונית האלמוגים באילת היא אחת השוניות הכי שמורות וחסינות לעליית הטמפרטורות ולכן יש דאגה לשמור אותה מכל משמר.
הדאגה לשונית הביאה את המשרד להגנת הסביבה לקבוע לפני מספר שנים מדיניות "אפס תוספת סיכון" - לא לעשות כל פעולה שעלולה להגדיל את הסיכון למערכת האקולוגית. מדיניות זו גם מונעת מקצא"א להגדיל את שינוע הנפט שלה באזור, כפי שהיא מעוניינת. החשש במשרד שאם יאפשרו להגדיל את כמות המים שיותפלו, ובכך לפעול נגד המדיניות - גם קצא"א יוכלו לאתגר אותה.
לכן, מסרבים בוועדה הבין-משרדית להזרמת שפכים, להגביר את התפלת המים כפי שמקורות מבקשת (בשל הזרמת החנקן לים האדום).
מנכ"ל מקורות, עמית לנג, שלח מכתב בהול למנהל רשות המים, חזי ליפשיץ, והזהיר אותו מן ההשלכות: לדבריו, משמעות החלטת הוועדה היא צמצום כמויות המים לערבה הדרומית. לנג הבהיר שכדי למנוע סיכון לאספקת מי השתייה לאילת, למקורות אין ברירה אלא לעצור את המים לחקלאות בערבה הדרומית החל ממחר. לנג ביקש הנחיות מרשות המים, והבהיר כי מקורות לא יישאו בנזקי החקלאים.
במקורות דורשים מהמדינה להחליט - החקלאים או שונית האלמוגים. מדובר בהחלטה קשה, שכן במשרד להגנת הסביבה נמצאים במעמד לא קל, בין היתר על רקע מדיניות "אפס תוספת סיכון". גם חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, פנה לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן ולשר החקלאות אבי דיכטר בבקשה לפתור את הבעיה.
גינת כתב לאור החלטת הוועדה: "הפסקת השקיה של מטעי התמרים שבועיים לפני הגדיד, תייבש את הפרי ותגרום נזק בלתי הפיך. הכסף מחקלאות מהווה 70 אחוז מהכנסות היישובים בחבל אילות".
מנהל רשות המים, יחזקאל ליפשיץ: "אין פה טובים ורעים. כל אחד דואג לאינטרסים שלו. אנחנו יחד עם משרד החקלאות. להבנתי הסכנה אמיתית. לא תהיה עצירת מים מוחלטת לחקלאים, אלא הקטנה של כמות המים המוזרמים להם".