תקלה במערכת של חברת אבטחת הסייבר CrowdStrike גרמה לשיבושים קשים בישראל וברחבי העולם, וכבר מוגדרת כ"תקלת המחשבים החמורה אי פעם". מחשבים של חברות שמשתמשות במערכת קרסו – והכאוס גדול: חברות תעופה הודיעו על עיכובים וביטולים, רשתות שידור ירדו מהאוויר ושיבושים נרשמו גם בפעילות בתי החולים והבנקים.
1 צפייה בגלריה
yk14007526
yk14007526
(שדה התעופה באטלטנה, אתמול: נוסעים רבים אובדי עצות מול ביטולי טיסות, עיכובים ואיבוד מזוודות | צילום: Megan Varner / GETTY IMAGES)
מומחי טכנולוגיה מזהירים כי עלולים לעבור שבועות עד שתשתיות מערכות מיקרוסופט שנפגעו לאחר עדכון מערכות מוטעה, יחזרו לעבוד במתכונת רגילה. התקלה גרמה לביטולים ואיחורים רבים במערכי התחבורה באוויר, ביבשה ובים. מיליוני בתי עסק רבים אחרים, כמו סופרמרקטים, בנקים, שירותי סליקת כסף, ובתי חולים בין היתר, נפגעו ועבודתם שובשה, אולם השיבושים הגדולים ביותר אירעו אצל חברות התעופה ונמלי האוויר: גם לאחר שהתקלה תוקנה חלקית, מטוסים רבים מצאו את עצמם בנמלים אחרים מאלו שהיו אמורים להיות בהם.
"אני מצטער מעומק ליבי", אמר ג'ורג' קורץ, מנכ"ל CrowdStrike המספקת שירותי תוכנה למספר עצום של עסקים, שהעדכון השגוי אצלה גרם לתקלה. "זו לא הייתה התקפת סייבר, השגיאה קרתה אצלנו".
כ-7,000 טיסות, יותר מ-6% מכלל הטיסות המיועדות, בוטלו ביום שישי, ועוד מאות עוכבו.
רק בארה"ב בוטלו יותר מ-2,600 טיסות וכמעט 9,000 עוכבו, לפי דיווחים רשמיים של רשות שדות התעופה האמריקאית. ההערכה היא כי ייקח עוד ימים עד שהכאוס שם יסתיים והטיסות ישובו לסדרן.

בלגן באטלנטה ושיקגו

שני נמלי התעופה שספגו את מספר הביטולים ועיכובים הגדול ביותר היו אלו באטלנטה ובשיקגו. אחת הסיבות העיקריות לבלגן הגדול, לפי סוכנות הידיעות אי-פי, היא שחברות תעופה רבות נתקעו עם מטוסים וצוותי אוויר במקומות הלא נכונים בעולם, מה שגרם לשיבושים אדירים בשיבוצים אחרי שהמחשבים כבר חזרו, ולכן צפויים עוד ימים עד לחזרה לשגרה. גם מערכות הצ'ק-אין ממשיכות לחוות בעיות קשות, כולל מערכי הבידוק הביטחוני בנמלי תעופה רבים בארה"ב ובאירופה.
גם בבריטניה דווח על שיבושים קשים. בחלק משדות התעופה נאלצו לבצע צ'ק-אין ידני – תוך ביטולים של הרגע האחרון של נוסעים ושל טיסות. נוסעים שהיו אמורים להמריא מבריטניה לצרפת נהרו לנמל הימי של דובר, בתקווה לתפוס מעבורת, מה שגרם לפקקים אדירים בכניסה לנמל. ב"דיילי מייל" דיווחו כי עשרות אלפי נוסעים נתקעו מחוץ לגבולות בריטניה, ורבים מהם קיבלו הודעה שייקח עוד מספר ימים עד שיצליחו לסדר להם טיסות חזרה, וייתכן שלא יצליחו לחזור עד יום רביעי. עוד דווח כי בסך הכל 50 אלף טיסות – יוצאות, נכנסות וכאלה שהיו במהלך טיסות במרחב האווירי של בריטניה – שובשו בגלל התקלות חסרות התקדים.
CrowdStrike נוסדה ב-2011 ומומנה על ידי גופים גדולים בעמק הסיליקון, כולל זרוע ההשקעות של גוגל. היא מעסיקה אלפי עובדים ברחבי העולם, ולפי אתר החברה, שירותי הבטיחות מבוססי הענן שלה משרתים 538 מ-1,000 החברות הגדולות. ביום שישי עמד שווי השוק של החברה על 83 מיליארד דולר, אולם מאז תחילת התקלה המניות שלה איבדו 13% אחוז.
עדכון שגוי ב"פאלקון", אחת מפלטפורמות הבטיחות העיקריות שלה, גרם להשבתה מוחלטת של מערכות מיקרוסופט במחשבים ברחבי העולם. מערכות שהיו זקוקות לטיפול מיידי, כמו חברות התעופה וחברות השקעות והבורסה, שירותי חירום, הצלה, חוק ומשפט, זכו למענה מיידי מהחברה, בעוד שחברות רבות שמבססות את עסקיהן על מערכות מיקרוסופט עדיין מושבתות.
למרות ניסיונות ההצלה המיידיים של המערכות, מערכי שירותי בריאות גלובליים דחו עשרות אלפי ניתוחים.
בנתב"ג לא נרשמו שיבושים חריגים. אל על עידכנה שהיא אינה משתמשת בתשתית זו, ועל כן אין השפעה על מערכות החברה. עם זאת, בחברות התעופה הישראליות ממשיכים לעקוב אחר שינויים והעיכובים בנחיתות ובהמראות.
בפספורטכארד מסרו כי קיבלו פניות ממטיילים ישראלים שבוטלו להם הטיסות, בדגש על ארה"ב, גרמניה ואוסטרליה. אפליקציית פספורטכארד מעדכנת באופן יזום את הנוסעים שנמצאים בקרבת שדות תעופה על שינויים בטיסות.