כשהמצב בחזית לא משתפר וההערכה הגוברת שדונלד טראמפ ישוב להיות נשיא ארה"ב; נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מתחיל לשנות את הטון.
לראשונה, כך דווח ברשת CNN, רמז בנאום לציבור האוקראיני כי הוא יהיה מוכן לשאת ולתת עם רוסיה. בפעם הראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני יותר משנתיים. זלנסקי הציע בנאומו כי מוסקבה תשלח משלחת לפסגת השלום הבאה שצפויה להתקיים בנובמבר.
2 צפייה בגלריה
yk14007365
yk14007365
(זלנסקי, מוכן לשאת ולתת עם פוטין | צילום: Benjamin Cremel, גטי אימג'ס)
רוסיה לא הוזמנה לפסגה הקודמת שהתקיימה בחודש שעבר בשוויץ, אז זלנסקי התעקש כי מו"מ עם פוטין ייתכן רק אם רוסיה תיסוג לחלוטין מאוקראינה. אלא שהתנאים בחזית, והמצב הפוליטי הלא ודאי בארה"ב, גרמו כנראה לשינוי בגישה.
טראמפ עצמו כבר הודיע אתמול כי קיים שיחת טלפון עם זלנסקי. טראמפ הגדיר את השיחה בין השניים, הראשונה ביניהם מאז תום כהונתו, כ"טובה מאוד" – והצהיר שוב על כוונתו לפעול לסיום המלחמה באוקראינה באמצעות משא ומתן בינה לבין רוסיה. טראמפ הביע בעבר ביקורת על ההיקף האדיר של הסיוע האמריקאי לקייב, ואף שלא הבהיר כיצד בדיוק יפעל - הוא לא שולל, לפי הדיווחים, אפשרות של הגבלת הסיוע הזה על מנת ללחוץ על אוקראינה להסכים למו"מ מול מוסקבה.
2 צפייה בגלריה
yk14007366
yk14007366
פריאון, אחת הדמויות הכי לאומניות במדינה | צילום: Yuriy Dyachyshyn / AFP
בתוך כך, הרוחות באוקראינה סוערות בעקבות רציחתה של אירינה פריאון, שלשום בעיר לביב שבמערב אוקראינה. פריאון הייתה חברת פרלמנט לשעבר ופרופסורית לבלשנות, ואחת הדמויות הכי לאומניות במדינה, שאפילו לאומנים אחרים באוקראינה הסתייגו ממנה. בין היתר דרשה ש"אוקראינים פטריוטים" לא ידברו בשום פנים ואופן בשפה הרוסית. בין היתר סיפרה שהיא מלמדת את הנכד שלה בן השלוש להכות את חברו לקבוצה, פליט ממזרח אוקראינה, כי הוא מדבר רוסית ולא אוקראינית. היא נורתה בראשה, ורבים תהו אתמול אם רוסיה שלחה סוכנים שהתנקשו בה.