התעמלות מכשירים ביפן היא לא עניין שמתייחסים אליו ככה על הדרך, עוד ענף. המתעמלים היפנים הם שיאני המדליות האולימפיות לגברים (101), ולמרות שלנשים היפניות היה תמיד קשה יותר להתברג בצמרת, בטוקיו 2020 אפשר היה לראות את מאי מורקאמי זוכה בארד בתרגיל הקרקע ופותחת עולם חדש, בתור האישה הראשונה מיפן שזוכה במדליה אישית (המדליה הנשית הקודמת הייתה בטוקיו 1964, ארד קבוצתי בקרב-רב). הם הכי רציניים שאפשר בנוגע לענף, ולכן שוקו מיאטה שילמה מחיר כבד.
1 צפייה בגלריה
yk14007573
yk14007573
(שוקו מיאטה. הלחץ הכריע | צילום: Matthias Hangst/Getty Images)
שבוע לפני פתיחת המשחקים בפריז, מתעמלת המכשירים הבכירה של יפן נזרקה מהסגל לאחר שהתגלה כי עישנה סיגריות ושתתה אלכוהול, דבר המהווה הפרה של הקוד האתי. מיאטה ה-19, אלופת יפן המכהנת בקרב-רב ומדליסטית הארד בקורה מאליפות העולם ב-2022, נבחרה כקפטנית הנבחרת. רק ביום רביעי היא התראיינה מחויכת ברשת X ואמרה כי תעשה הכל כדי לאחד את הנבחרת ולהשיג תוצאות טובות. אבל המעידה שלה הובילה לצעד הקיצוני, וביפן הודיעו כי לא תוחלף ובנבחרת יישארו רק ארבע מתעמלות. יש לציין שעישון ושתיית אלכוהול מותרים ביפן רק מגיל 20, וממילא אסורים במהלך פעילויות רשמיות של נבחרות הספורט.
נבחרת יפן מקיימת מחנה אימונים במונאקו, לקראת היציאה לפריז. מלשן אנונימי שלא נחשף פנה לאיגוד ההתעמלות היפני והציע לבדוק את מעשיה של מיאטה בחודשים האחרונים, והיא נשלחה לטוקיו לחקירה והודתה למחרת בכך שעישנה בחדרה במרכז האימונים הלאומי בטוקיו, וגם נהגה לצרוך אלכוהול. מיאטה התנצלה - אך נשארה בטוקיו.
בהתאם למודעות המוגברת לבריאות הנפשית של הספורטאים, המאמן של מיאטה, מוטסומי האראדה (שהתעמל בעצמו בסידני 2000), ביקש להתייחס אליה בעדינות בגלל המתח שחוותה באימונים, והסביר בדמעות: "היא העבירה את הימים האחרונים תחת לחץ אדיר שהכביד עליה. אני מבקש שתבינו אותה".
למרות השמרנות היפנית הידועה, היו גם כאלה שהתקשו להבין את העונש החמור שספגה מיאטה. רץ ה-400 משוכות האולימפי לשעבר, דאי טאמסואה, אמר שלא היה צריך לפעול כך נגד מיאטה למרות הבעייתיות שבמעשיה. מיאטה מחקה את חשבון ה-X שלה ואת הפוסטים שהעלתה באינסטגרם, וההערכה היא כי התמודדה עם תגובות קשות מצד גולשים שהכבידו עליה יותר.
אי-אפשר להתעלם מהעובדה ששוב מדובר במתעמלת שמתקשה לעמוד בעומס הנפשי, בדיוק כמו סימון ביילס. מיאטה עמדה בראש קבוצת מתעמלות צעירות, באולימפיאדה הראשונה שלהן, שביפן סימנו כמי שיוכלו לשבור את הבצורת ולהביא מדליה בתחרות הקבוצתית.

אתלטיקה: כסף ישראלי באליפות אירופה לנוער

ניקיטה מירקין (17) ממכבי ראשל"צ הוכתר בסלובקיה כסגן אלוף אירופה בקפיצה במוט עד גיל 18. סירקין, אותו מאמן קונסטנטין סמיונוב, הוביל את התחרות עם 5.00 מ' (בניסיון הראשון), אבל מתיאס אורבנצ'יק הבלגי עקף אותו עם 5.10. (אבינעם פורת)
טור דה פראנס. בגלל ההכנות האולימפיות, המרוץ יינעל היום לראשונה מחוץ לפריז, בקטע נגד השעון שיסתיים בניס. טאדיי פוגצ'אר הבטיח זכייה אחרי תצוגת אמן וניצחון גם בקטע ה-20.
כדוריד. נבחרת העתודה סיימה במקום ה-21 את אליפות אירופה בסלובניה, לאחר ניצחון 24:32 על אוקראינה. (ספי פסטרנק)