על רקע האפשרות לקידום עסקת חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא הלילה לביקור מדיני בארה"ב, ששיאו נאום בפני שני הבתים בקונגרס ביום רביעי בערב ופגישה עם הנשיא ביידן בבית הלבן, כנראה מחר בצהריים. נתניהו יטוס ב"כנף ציון", שיערוך את טיסת הבכורה הרשמית שלו.
3 צפייה בגלריה
yk14007960
yk14007960
(תל אביב: עצאת מחאה בקפלן | צילום: יובל חן)
נתניהו מייחס חשיבות גדולה לביקור, ובמיוחד לנאום שלו. התייצבותו בפני שני בתי הקונגרס היא בעלת משקל ביטחוני גדול ונועדה להעביר מסר כי הברית בין המדינות אינה ניתנת לערעור. הפגישה עם ביידן אמורה להתקיים ככל הנראה מחר, כמתוכנן, בתום חמשת ימי הבידוד של הנשיא שחלה בקורונה. בישראל ממתינים לאישור אמריקאי, והדבר תלוי בבדיקות הרפואיות שיעבור הנשיא. בין הנושאים שיעלו בפגישה: עסקת חטופים.
3 צפייה בגלריה
yk14008003
yk14008003
חיפה: הפגנה בצומת חורב | צילום: מחאת העם חיפה
נתניהו צפוי לקיים היום דיון משמעותי בהשתתפות צוות המו"מ ולהחליט אם הוא מקבל את המתווים שגובשו לגבי ציר פילדלפי ורפיח וסוגיית צפון עזה. אם יקבל את המתווים, הצוותים יוכלו לחזור למתווכות עם תשובות ולהבטיח את המשך השיחות במהלך הביקור בארה"ב. הדבר יאפשר גם לראש המוסד דדי ברנע לצאת לקטאר מיידית ולהמשיך בשיחות.
גורם שמעורה בנושא אמר לקראת הדיון אצל ראש הממשלה: "אסור להחמיץ עוד שבוע, חייבים להציל את הבנות. אם ברנע יטוס לדוחא יש סיכוי טוב להשלים עסקה. אם נתניהו מתכוון למשוך זמן – המשפחות לא ישתקו. אסור למשוך זמן ולבזבז עוד שבוע שבו לא יקרה כלום".
3 צפייה בגלריה
yk14007926
yk14007926
נתניהו וביידן בתחילת המלחמה | צילום: אבי אוחיון, לע"מ
גורם אחר טען שיש הסכמה בין ישראל לארה"ב בעניין העסקה, וחמאס צריך גם להסכים לה. "השאלה הגדולה היא אם חמאס מוכן להיכנס לתהליך שלא מביא בוודאות לסיום המלחמה", אמר הגורם.

נאום מפויס ומאחד

נתניהו ייקח איתו בכנף ציון משלחת של משפחות חטופים וחללי צה"ל והוא מתכוון להציג אותם בנאומו בקונגרס. נועה ארגמני, שחולצה מעזה, תיסע עם אביה, כמו גם דיצה אור אמו של החטוף אבינתן, איילת סמרנו אמו של יונתן ז"ל, וטלי גווילי אמו של לוחם היס"מ רן גווילי ז"ל. מי שכבר הודיעה שסירבה להצעה היא איילת לוי-שחר, אמה של התצפיתנית נעמה לוי. משפחות אחרות סיפרו כי לשכת נתניהו הציעה להן להצטרף לטיסה, אך הן סירבו משום שלטענתן עסקת חטופים לא מתקדמת מספיק.
נתניהו ינסה להגיע להבנות עם ביידן בנושא לבנון אם מאמציו של השליח עמוס הוכשטיין לא יבשילו להסכם. ישראל הבהירה כבר לארה"ב שהדרך היחידה להחזיר את התושבים בבטחה לצפון היא הרחקת חיזבאללה עשרה ק"מ מהגבול – באמצעות דיפלומטיה או בכוח צבאי.
נושא נוסף שיעלה בשיחה הוא האיום האיראני. גם כאן אין ויכוח בין הצדדים: ההערכה בישראל היא שממשל ביידן לא ינקוט שום מהלך צבאי עד הבחירות, אך יסכים לסנקציות נגד טהרן בתגובה למהלכים מתריסים. בפגישה יעלה גם הניסיון של התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, וחוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי בסוף השבוע בנושא ההתנחלויות. ישראל העריכה בפני האמריקאים שחיסול מוחמד דף הצליח ועידכנה במאמציה לקדם את רעיון המשילות החליפית לחמאס.
האמריקאים רגועים לגבי תוכן הנאום של נתניהו אחרי ההבהרות שקיבלו. הוא יתקיים ביום רביעי ב-21:00 שעון ישראל ויימשך בין 30 ל-45 דקות. צפויים להגיע אליו כ-500 סנאטורים וחברי בית נבחרים. רשמית ידוע על עשרה לפחות שיחרימו. בישראל לוקחים בחשבון שיהיו מחאות מצד מחוקקים אמריקאים. גורמים שמעורים בתוכן הנאום אומרים כי יהיה מפויס ויאחד את הישראלים והאמריקאים.
נתניהו צפוי להיפגש בביקורו גם עם סגנית הנשיא קאמלה האריס, שעשויה להפוך בקרוב לנשיאת ארה"ב ומועמדת המפלגה הדמוקרטית בבחירות. סיכוי לא גבוה שראש הממשלה ייפגש עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
מטוס כנף ציון יטיס כאמור את נתניהו לארה"ב – אחרי אינספור עיכובים, שיפוצים, קרבות אגו ומאות מיליוני שקלים שהושקעו בו. זו תהיה הפעם הראשונה שבה המטוס משמש באופן רשמי את ראשי המדינה. ביום שלישי שעבר המריא המטוס לארה"ב כדי להתנסות לראשונה בטיסה טרנס-אטלנטית. הוא נחת בוושינגטון ומיד המריא בחזרה לישראל - לא לפני שסדק התגלה בשמשת הקוקפיט.

המשפחות: עסקה עכשיו

אלפי בני אדם הפגינו גם אמש ברחבי הארץ בקריאה לבחירות ולהשבת החטופים. על רקע נסיעת נתניהו, משפחות חטופים קיימו אמש הצהרה לתקשורת מול שער בגין בקריה בתל-אביב.
עינב צנגאוקר, ממובילות המחאה ואמו של מתן החטוף בעזה, קראה לראש הממשלה לחתום על עסקה מיד: "אנחנו עומדים כאן אחרי עוד שבוע מבוזבז שבו נתניהו טירפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים. נראה שראש ממשלה מנותק ולא רוצה עסקה".
מתי דנציג, בנו של החטוף אלכס, הוסיף: "אם נתניהו יעלה לטיסה בלי להודיע שהוא מקבל את העסקה, אנחנו נשמיע קול ונזהיר בארה"ב ובכל העולם - ראש הממשלה הוא המכשול העסקה".